لایحه دفاعیه ملاقات فرزند

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند و تدوین آن

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چیست؟ لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چه کارکردی دارد؟ لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چه زمانی استفاده می شود؟ چرا از لایحه دفاعیه ملاقات فرزند استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چیست؟ در تدوین لایحه دفاعیه ملاقات فرزند باید به چه مواردی توجه شود؟ در لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چه مواردی ذکر می شود؟ نظر قانون در خصوص لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چیست؟ لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چه شرایطی دارد؟ آیا لایحه دفاعیه ملاقات فرزند مورد قبول است؟

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند یکی از ابزارهای قانونی است که عمدتا در خصوص افزایش زمان ملاقات فرزندان مشترک و همچنین تعیین محل مورد نظر کارکرد دارد. توجه داشته باشید که لایحه ابزاری است که در حین دادرسی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که برای مسئله منع ملاقات و شکایت از این موضوع باید نسبت به ارائه دادخواست و طرح دعوی جدید اقدام کنید. این نکته بسیار مهمی است که وکیل حقوقی باید به آن توجه داشته باشد.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چه کارکردی دارد و چه زمانی می توانیم از آن استفاده کنیم. در واقع هدف ما این است که اولا با کارکرد این لایحه و همچنین با نحوه تدوین آن آشنا شویم. از این رو در ادامه با بررسی چند نکته و مفهوم اساسی و همچنین عنوان کردن چند ماده قانون در این خصوص سعی می کنیم با چارچوب های کلی لایحه دفاعیه ملاقات فرزند آشنا شویم. این آشنایی شاید به ما در خصوص تدوین و نگارش یک لایحه کمکی نکند اما باعث می شود این ابزار را بهتر بشناسیم  بدانیم در کدام موقعیت ها می توانیم از آن استفاده کنیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند و بررسی مفاهیم

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم مهم و اساسی آشنا شویم. مسئله ای که وجود دارد این است که ملاقات با فرزند و موارد مربوط به آن از آثار مهم طلاق محسوب می شود. در خصوص طلاق باید گفت که بر اساس این مفهوم تمام روابط زناشویی و زندگی مشترک زوج و زوجه از بین می رود و تمامی دارایی ها و اموال بین این دو تقسیم می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که فرزند به عنوان حاصل مشترک این رابطه به عنوان یک جسم یا مال شناخته نمی شود.

فرزند به عنوان یک انسان و کودک نیاز به حضور هر دو والد خود دارد. از این رو با جدایی زوج و زوجه، فرزند تنها عنصری است که نمی تون آن را به صورت قطع بین آن ها تقسیم کرد. از این رو قانونگذار بر اساس قوانین اسلامی شرایط خاصی را در این خصوص تعیین کرده است. در واقع یکی از سنگین ترین وظایف قانون گذار و مجریان آن در این خصوص این است که تعیین کننده وضعیت و آینده این فرزند چه خواهد بود؟ با کدام یک از این زوجین خواهد ماند و آیا طرف دیگر حق ملاقات و دیدار با کودک را خواهد داشت؟  

قانون و چارچوب کلی در این خصوص این است که فرزند تا سن 7 سالگی نزد مادر باقی می مانند و بعد از آن حضانت نگهداری فرزند با پدر خواهد بود. فرزند دختر در سن 9 سالگی می تواند در خصوص انتخاب محل زندگی خود نزد پدر یا مادر تصمیم گیری کند و این قدرت تصمیم گیری برای پسر در سن 15 سالگی خواهد بود. همچنین در خصوص ملاقات ها و نحوه انجام آن نیز از سنین گفته شده فرزند حق مداخله دارد.

مسئله ای که وجود دارد طی مدت زمانی که حضانت فرزند در اختیار یکی از زوجین است، طرف مقابل این حق را دارد که با فرزند خود ملاقات کند. این حق هم برای طرف مقابل و هم برای فرزند لحاظ شده است. بنابراین فردی که حضانت را در اختیار دارد نمی تواند مانع از این ملاقات شود. یک وکیل کیفری به خوبی می داند که ممانعت از این ملاقات به عنوان جرم در قانون شناخته شده است. حال سوال اینجاست در این بین کارکرد لایحه دفاعیه ملاقات فرزند چیست؟

کارکرد لایحه دفاعیه ملاقات فرزند

لایحه دفاعیه ملاقات فرزند عمدتا در خصوص جزئیات مربوط به ملاقات ارائه می شود. در بسیاری از موارد در خصوص زمان ملاقات و دفعات آن میان طرفین توافقاتی صورت می گیرد. به طور مثال اگر حضانت فرزند بر عهده پدر باشد، وی با زوجه توافق می کند که آخر هر هفته به مدت دو روز فرزند در کنار مادر خود باشد. قانون در این صورت به این توافق احترام می گذارد.

اما در برخی دیگر از موارد طرفین در خصوص نحوه ملاقات، دفعات و مدت زمان آن و همچنین در خصوص مکان ملاقات به توافق نمی رسند. در این صورت است که لایحه دفاعیه ملاقات فرزند می تواند کارساز باشد. در این لایحه طرفی که حضانت فرزند را در اختیار ندارد می تواند با ذکر دلایل و مدارک قانونی و همچنین با استناد به موارد قانونی نسبت به افزایش دفعات ملاقات، افزایش مدت زمان ملاقات و تعیین مکان بهتر برای ملاقات اقدام کند.

از طرف دیگر طرفی که حضانت فرزند را در اختیار دارد می تواند بر اساس این لایحه نسبت به سلب قرار ملاقات و یا کاهش آن اقدام کند. در هر صورت دادگاه بر اساس واقعیت ها و دلایل ارائه شده و همچنین بر اساس مواد قانونی استناد شده به آن ها تصمیم نهایی را می گیرد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که لایحه یک ابزار و عنصر قانونی در مسیر قضایی محسوب می شود. لایحه ابزاری است که به واسطه آن امکان ارتباط با دادگاه در حین دادرسی ایجاد می شود. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از این ابزار قانونی نیاز است بر زبان قانون و مفاهیم مربوط به آن آشنا بود. از این روست که گفته می شود بهتر است در این خصوص از یک وکیل یا فرد مجرب استفاده شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×