ربا در ادیان مختلف

ربا در ادیان مختلف و قانون (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ربا در ادیان مختلف

ربا در ادیان مختلف و قانون

ربا در ادیان مختلف چگونه تعریف می شود؟ مهمترین نکات مربوط به ربا در ادیان مختلف چیست؟ ربا در ادیان مختلف به چه شیوه ای پرداخته شده است؟ شرایط ربا در ادیان مختلف چیست؟ آیا ربا در ادیان مختلف گناه است؟ چرا ربا در ادیان مختلف گناه معرفی شده است؟ نقش ربا در ادیان مختلف چیست؟ ربا در ادیان مختلف و قانون چگونه تعریف می شود؟ ربا در ادیان مختلف را چگونه می توان در قانون ایران مشاهده کرد؟ آیا ربا در ادیان مختلف بیان شده است؟ ربا در ادیان مختلف به جز اسلام وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری به واسطه تعاریف ربا در ادیان مختلف چگونه خواهد بود؟

ربا در ادیان مختلف مانند اسلام مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در تمامی ادیان آسمانی، به خصوص ادیان مهمی مانند مسیحیت و … ربا تعریف شده است. البته مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عنوان ربا تنها در اسلام مورد استفاده قرار گرفته و در ادیان گذشته تعریفی از این عنوان ارائه نشده است. همین مسئله باعث شده است که برخی از افراد این تصور را داشته باشند که ربا تنها در اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که ربا در ادیان مختلف چگونه تعریف شده و چه تاثیری در قانون ایران داشته است. در واقع رویکرد ما در این مقاله این است که می خواهیم تاثیر دین در خصوص ربا در قانون را مورد بررسی قرار دهیم و به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا ادیانی غیر از اسلام تاثیری در این دست از قوانین داشته است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است این تاثیر به چه شکل است؟ همچنین در انتها به کمک یک وکیل کیفری می خواهیم تاثیر مستقیم اسلام در قوانین مربوط به جرم ربا را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 ربا در ادیان مختلف و تعاریف

ربا در ادیان مختلف به نحوهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اما پیش از آن که بخواهیم به صورت جزئی به این مسئله نگاه کنیم باید به یک مسئله بسیار مهم توجه داشته باشیم. مسئله ای که وجود دارد این است که تمامی ادیان بجز اسلام عمدتا دین فردی محسوب می شوند. یعنی ادیان به جز اسلام عمدتا به روابط انسان با انسان خارج از مفهوم جامعه و روابط انسان با خدا و مفاهیم مربوط به آن پرداخته است.

به نوعی می توان گفت که ادیانی به جز اسلام کمتر به مفاهیم اجتماعی پرداخته اند و اگر نسبت به یک مفهوم اجتماعی صحبتی کرده باشند کاملا کلی و مبهم است. به طور مثال در خصوص ربا ادیان مختلف از عنوان ” طلب مازاد بر بدهی ” استفاده کرده اند و در یک جمله آن را مضمون و خلاف عقاید دینی عنوان کرده اند. بنابراین در این دست از ادیان نمی توان انتظار داشته باشیم که ربا به عنوان یک جرم در جامعه شناخته شود و برای آن مجازاتی وجود داشته باشد.

همین مسئله باعث شده است که تا قبل از ظهور اسلام همچنان افراد به رباخواری مشغول بودند و به عنوان یک شغل عمومی به آن توجه می شد. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه سایر ادیان نسبت به ربا به صورت کلی پرداخته اند و توجه چندان جزئی به آن نداشته اند. همانطور که گفته شد در غالب این ادیان ربا با عنوانی کلی و عمومی تر مورد استفاده قرار گرفته است و از آن به عنوان یک عمل زشت یاد شده است و نه چیز بیشتر.

این مسئله ضعف یا کمبود سایر ادیان را نشان نمی دهد. بلکه دلیل اصلی این موضوع در این است که ادیان دیگر به جز اسلام عمدتا با هدف تربیت نفس هر فرد و توجه به رابطه انسان با خدا و الهیات است. این اسلام بود که برای اولین با دین را وارد جامعه می کند و از دین به عنوان یک عامل و ابزار ساخت جامعه نام می برد. این مهمترین نکته ای است که هر وکیل حقوقی یا کیفری در خصوص ربا در ادیان مختلف به آن آشناست. حال در ادامه می خواهیم ربا را از دید اسلام مورد بازبینی قرار دهیم.

ربا در ادیان مختلف و اسلام

ربا در ادیان مختلف عملا به عنوان یک عمل زشت و خلاف دین شناخته شده است اما به عنوان یک جرم در جامعه مطرح نگردیده است. چرا که سایر ادیان اساسا کاری به قوانین اجتماعی ندارند. اما اسلام از این جهت به عنوان یک دین کامل شناخته می شود که توانسته به عنوان مکمل سایر ادیان، دین را وارد قوانین اجتماعی کند.

زمانی که در خصوص ربا در اسلام صحبت می کنیم، عملا به شرایط و مفاهیم مختلفی اشاره می کنیم که اسلام به صورت جزئی به آن ها پرداخته است. در واقع اسلام ربا را تعریف، طرفین ربا را مشخص و برای هر کدام از ان ها مجازات هایی را تعیین کرده است. در کلام ساده تر اسلام مانند یک کتاب قانونگذار سعی کرده روابط را در موارد مختلف مانند ربا به درستی ایجاد کند.

از طرف دیگر اسلام در حالت عرفانی و فردی نیز ربا را به عنوان جنگ با خدا و رسول خدا معرفی نموده است. بنابراین کاملا مشخص است که اسلام چه دیدگاه عمیقی نسبت به ربا دارد. همین مسئله باعث شده است که قانون ایران که عمدتا بر اساس و پایه قوانین اسلامی تدوین شده بتواند تعریف درستی از ربا و شرایط تحقق آن داشته باشد. بر اساس این قانون هر دو طرف ربا دهنده و ربا گیرنده و همچنین فردی که باعث برقراری این ارتباط شده به عنوان مجرم شناخته می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص ربا و تاثیر اسلام بر قوانین ایران بود. در این خصوص شما می توانید از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

یادتان باشد که اگر وکیل نسبت به یک مفاهیم و مسائل دینی به خصوص در این خصوص آشنایی داشته باشد می تواند کارایی بالاتری ایجاد کند. در کلام ساده تر آشنایی با برخی از مفاهیم اسلامی و دینی می تواند نظر دادگاه را به خود جلب کند و همین موضوع برای گرفتن رای دادگاه می تواند بسیار مناسب باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×