رای وحدت رویه در مورد خلع ید

رای وحدت رویه در مورد خلع ید (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید حاوی نکات بسیار زیادی است که افراد باید از آنها اطلاع داشته باشند تا کمتر دچار مشکلات حقوقی شوند و آسیب و خسارت به آنها وارد شود. رای وحدت رویه در مورد خلع ید معمولا برای تفسیر و تحلیل بهتر نکات قانونی مورد استفاده قرار می گیرد و کسانی که با محتویات این رای وحدت رویه آشنایی ندارند به راحتی می توانند به وکیل خلع ید مراجعه کنند و با استفاده از خدمات حقوقی، اطلاعات لازم را کسب کنند. رای وحدت رویه در مورد خلع ید با هدف یکسان سازی رویه قضایی مراجع صادر کننده حکم، تنظیم شده و به مرحله اجرا گذاشته می شود.

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید باعث رفع بسیاری از مشکلات مردم می شود و به انها کمک می کند تا با دیدگاه روشنتری در دادگاه و محاکم قضایی با پرونده های مختلف روبرو شوند. رای وحدت رویه در مورد خلع ید شاید در ظاهر جز آن دسته از موضوعات پیچیده و نسبتا سخت به حساب اید اما به کمک یک وکیل حرفه ای و متخصص میتوان آن را به خوبی تحلیل کرد و با جزییات آن آشنا شد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا رای وحدت رویه در مورد خلع ید را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

چرا رای وحدت رویه در مورد خلع ید؟

بسیاری از افرادی که درگیر پرونده های مربوط به خلع ید یا تخلیه ید می شوند، معمولا با چالش ها و مشکلات مختلفی روبرو می شوند در چنین مواردی دقیقا نمی دانند که باید چه کنند و چگونه مشکلات بوجود آمده را پشت سر بگذارند. رای وحدت رویه در مورد خلع ید به انها کمک می کند تا بسیاری از چالش ها و مشکلات ذهنی که دارند برطرف شود.

قبل از آنکه بخواهیم رای وحدت رویه در مورد خلع ید را بررسی کنیم، بهتر است در ابتدا با اصطلاح حقوقی خلع ید آشنا شویم. خلع ید معمولا یکی از راه های قانونی هست که برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد از آن استفاده می شود. مسلما شما نیز تاکنون تعرض به حریم اشخاص چیز های زیادی شنیده اید. معمولا وقتی فردی به حریم املاک دیگران ورود پیدا می کند و مالک اصلی می خواهد تا از یک راه قانونی و با کمک مراجع قضایی این فرد را از املاک خود دور کند از روش های مربوط به خلع ید کمک می گیرد. وکیل خلع ید این توانایی را دارد تا به افراد کمک کند در کوتاهترین زمان ممکن از حقوق خود دفاع کنند، با ارائه اسناد و مدارک معتبر مربوط به خلع ید از تعرض به حریم املاک خود جلوگیری کنند.

اگر شما نیز جزء آن دسته از کسانی هستید که درگیر پرونده های خلع ید شده اید و دقیقا نمی داند باید چگونه آنها را حل کنید. به شما توصیه می کنیم که به یک وکیل متخصص مراجعه کنید تا رای وحدت رویه در مورد خلع ید را به خوبی برای شما توضیح دهد و تمامی نکات قانونی که باید در مورد آن بدانید را برای شما تفسیر کند.

موارد استفاده از رای وحدت رویه در مورد خلع ید در مراحل قضایی

همانطور که اشاره کردیم، رای وحدت رویه در مورد خلع ید معمولا زمانی صادر می شود که مراجع قضایی مختلف برای صدور حکم دچار ابهام و شک می شوند و نظرات مختلفی در میان آنها در مورد مسائل حقوقی خاص بوجود می آید. در چنین مواردی با صدور رای وحدت رویه در مورد خلع ید از تمامی این مشکلات قانونی و نظرات مختللف جلوگیری می شود و تمامی مراجع قضایی به وحدت در صدور حکم نهایی می رسند. هدف اصلی قانونگذاری در کشور ما بوجود آوردن نظم و امنیت است و با صدور رای وحدت رویه در مورد خلع ید، نظم و هماهنگی در رویه قضایی بوجود می آید و دیگر جای هیچگونه ابهامی باقی نمی ماند.

در حالت کلی باید بگوییم که خلع ید در معنای کلمه یعنی همان سلب مالکیت. هنگامی که فردی مالکیت شخص دیگری را نسبت به مالی که دارد از بین می برد و این کار را به صورت غیر قانونی انجام می دهد در حقیقت مرتکب عمل خلع ید می شود. با استفاده از رای وحدت رویه در مورد خلع ید و اسناد و مدارکی که نشان دهنده مالکیت شخص است، افراد می توانند از تجاوز غیر قانونی دیگران به املاک خود جلوگیری کنند.

جالب است بدانید که دعوای خلع ید در ظاهر دارای شباهتت های نسبتا زیادی با دعوای تصرف عدوانی است اما رای وحدت رویه در مورد خلع ید تنها راجع به همین موضوع صدق می کند و شامل پرونده های مربوط به دعوای تصرف عدوانی نمی شود. البته باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که نتیجه هر دو دعوی تصرف عدوانی و خلع ید یکسان است و در هر دو این موارد مالک خواهان اخراج فرد متصرف است.

چگونگی طرح دعوا با توجه به رای وحدت رویه در مورد خلع ید

یکی از سوالات اساسی و مهمی که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد بوجود آید آن است که چگونه می توان دعوای خلع ید را مطرح کرد، به بیانی بهتر چگونه می توان با توجه به رای وحدت رویه در مورد خلع ید برای طرح دعوا اقدام کرد؟

برای پاسخ به تمامی این سوالات باید توجه داشت که رای وحدت رویه در مورد خلع ید در تمامی مراحل دادرسی پرونده ها مربوط به این موضوع از پرونده ها صدق می کند. در اولین مرحله برای طرح دعوای خلع ید باید فرد مالک تمامی مدارک و اسناد ی را که می تواند با استناد بر آنها ادعای خود را در دادگاه به اثبات برساند را ضمیمه دادخواست و ادعای خود کند تا دعاوی حقوقی آغاز شود. در چنین مواردی تمامی اسناد و مدارک باید به دادگاه محل وقوع تجاوز غیر قانونی به اموال تقدیم شود و ضمیمه دادخواست رسیدگی شود.

امروزه با راه افتادن سامانه ثنا و دفاتر الکترونیک قضایی دیگر جای هیچگونه نگرانی باقی نیست. افراد می توانند با کمک وکیل خلع ید پس از آشنایی با رویه قضایی پرونده و رای وحدت رویه در مورد خلع ید به راحتی به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کنند و پس از تقدیم دادخواست خود و پرداخت هزینه دادرسی منتظر ابلاغیه تشکیل جلسه دادگاه شوند.

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید به شماره 672 صادر شده توسط هیأت عمومی دیوان عالی کشور

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید به شماره 672 یکی از ارا بسیار مهمی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به آن استناد شده است. ناگفته نماند که تشتت آرا در این زمینه، موجب شد تا بحث در هیات عمومی دیوان عالی کشور مطرح شده و به صدور رای وحدت رویه بینجامد.

دادستان کل کشور در نظریه ابرازی خود، قانون ثبت را از قوانین آمره و ضامن برقراری نظم اجتماعی، تامین مصالح عامه و مانع بروز هرج و مرج میداند و معتقد است نیل به این اهداف منوط به رعایت مواد 47 و 48 قانون ثبت، مشعر بر لزوم تنظیم سند رسمی در مورد معاملات غیر منقول میباشد. عدم رعایت این مواد اگرچه موجب بطلان سند عادی بین متعاقدین نخواهد بود اما تسری آثار عقد به اشخاص ثالث در گرو تنظیم سند رسمی است.

نهایتا هیات عمومی دیوان عالی کشور هماهنگ با نظر دادستان کل اقدام به صدور رای وحدت رویه 672 نمود که طبق آن پذیرش دعوای خلع ید فرع بر اثبات مالکیت خواهان بوده و پیش از اثبات آن قابل استماع نمی باشد.

خلع‎ ید از اموال غیرمنقول فرع بر مالکیت است بنابراین طرح دعوای خلع‎ید از زمین قبل از احراز و اثبات مالکیت قابل استماع نیست. بنا به مراتب و با توجه به ‎مواد۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک رأی شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان بنظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد صحیح و قانونی تشخیص می‎شود.

این رای بر طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور کیفری، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها لازم ‎الاتباع است.

قانون مدنی در مورد خلع ید چه می گوید؟

توجه داشته باشید که رای وحدت رویه در مورد خلع ید معمولا در جهت تکمیل توضیحات مربوط به قوانین خلع ید صادر می شود. برای انکه با سرنوشت فرد غاصب و مالک اصلی ملک در دعوای خلع ید آشنا شوید به مفاد قانون مدنی استناد خواهیم کرد. بنابراین به چند مورد از اصلی ترین قوانین مربوط به خلع ید در قانون مدنی اشاره می کنیم تا با آن آشنا شوید:

غصب استیلاء بر حق غیر است به نحو عدوان اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است. هر گاه شخصی مالک را از تصرف در مال خود مانع شود بدون آن که خود او تسلط بر آن مال پیدا کند غاصب محسوب نمیشود لیکن ‌در صورت اتلاف یا تسبیب ضامن خواهد بود.

اگر کسی که مالی به عاریه یا به ودیعه و امثال آنها در دست اوست منکر گردد از تاریخ انکار در حکم غاصب است. غاصب باید مال مغصوب را عینا به صاحب آن رد نماید و اگر عین تلف شده باشد باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر به علت دیگری رد عین ممکن نباشد باید بدل آن را بدهد.

غاصب باید مال مغصوب را عینا به صاحب آن رد نماید و اگر عین تلف شده باشد باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر به علت دیگری رد عین ممکن نباشد باید بدل آن را بدهد.

هر گاه کسی در زمین خود با مصالح متعلقه به دیگری بنائی سازد یا درخت غیر را بدون اذن مالک در آن زمین غرس کند صاحب مصالح‌ یا درخت میتواند قلع یا نزع آن را بخواهد مگر این که به اخذ قیمت تراضی نمایند.

اگر در نتیجه عمل غاصب قیمت مال مغصوب زیاد شود غاصب حق مطالبه قیمت زیادی را نخواهد داشت مگر اینکه آن زیادتی عین‌ باشد که در این صورت عین زاید متعلق به خود غاصب است.غاصب مسئول هر نقص و عیبی است که در زمان تصرف او به مال مغصوب وارد شده باشد هر چند مستند به فعل او نباشد. اگر کسی مال مغصوب را از غاصب غصب کند آن شخص نیز مثل غاصب سابق ضامن است اگر چه به غاصبیت غاصب اولی جاهل ‌باشد.

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید به شماره 585 صادر شده توسط هیأت عمومی دیوان عالی کشور

 رای وحدت رویه در مورد خلع ید به شماره 585 به طور خلاصه راجع به دعوی خلع ید از اعیان غیر منقول به صراحت بند 3 ماده 7 قانون تشکیل دادگاه های حقوقی 1 و 2 مصوب 1364 از دعاوی غیرمالی و رسیدگی آن در صلاحیت دادگاه های حقوقی 2 می باشد. تمامی کسانی که در دعوای خلع ید حضور دارند بهتر است با این رای وحدت رویه آشنایی داشته باشند و از مشاوره حقوقی وکیل خلع ید در رابطه با این موضوع کمک بگیرند.

به موجب بند 3 ماده 7 قانون تشكيل دادگاههاي حقوقي و 2 مصوب آذر ماه 1364 در باب صلاحيت دادگاه هاي حقوقي 2 تصريح شده، يكي از موارد صلاحيت مطالبه خلع يد از اعيان غير منقول است، در صورتی که اصل مالکیت مورد نزاع نباشد، همانطور که از ظاهر ماده مشخص است، در تعيين صلاحيت براي رسيدگي به اين گونه دعاوي ارزش و ميزان خواسته مورد نظر نبوده است، در پرونده هاي مطروحه نيز که دعوي تحت عنوان خلع يد غاصبانه اقامه شده، ارزش خواسته تاثيري در صلاحيت ندارد و رسيدگي به موضوع در صلاحيت دادگاه حقوقي 2 مي باشد، بنابراين رأي شعبه سه ديوان عالي کشور که با اين نظريه انطباق دارد مورد تأييد است.» مشاوره نموده و اکثريت بدين شرح رأي داده اند:

دعوي خلع يد از اعيان غير منقول به صراحت بند 3 ماده 7 قانون تشكيل دادگاههاي حقوقي 1 و 2 مصوب سوم آذرماه 1364 از دعاوي غير مالي و رسيدگي آن در صلاحيت دادگاههاي حقوقي دو مي باشد و دعوى خلع يد غاصبه را نيز شامل مي شود مگر اين كه در رسيدگي به اين نوع دعاوي بر اساس اظهارات طرفين در موقع رسيدگي در امور مالكيت اختلاف شود که در اين صورت نصاب دادگاههاي حقوقي معتبر است.

بنابراين رأي شعبه سوم ديوانعالي کشور صحيح تشخيص مي شود. اين راي بر طبق ماده واحده قانون وحدت رويه قضايي مصوب 328 براي شعب ديوان عالي كشور و دادگاهها در موارد مشابه لازم الاتباع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×