دفاع در دادگاه تمکین

دفاع در دادگاه تمکین (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در دادگاه تمکین

دفاع در دادگاه تمکین بر اساس قانون

دفاع در دادگاه تمکین چیست؟ دفاع در دادگاه تمکین به چه معنی است؟ شرایط دفاع در دادگاه تمکین چیست؟ نحوه دفاع در دادگاه تمکین چگونه است؟ مهمترین نکات مهم در خصوص دفاع در دادگاه تمکین چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در دادگاه تمکین چیست؟ در دفاع در دادگاه تمکین باید به چه مواردی توجه کرد؟ دفاع در دادگاه تمکین چه فاکتورهایی دارد؟ چه زمانی نیاز به دفاع در دادگاه تمکین وجود دارد؟ عدم دفاع در دادگاه تمکین ممکن است چه آثاری داشته باشد؟ آیا امکان دفاع در دادگاه تمکین وجود دارد؟

دفاع در دادگاه تمکین از جمله حالت هایی است که در دادگاه های خانواده ممکن است ایجاد شود. بر اساس این مفهوم این امکان در اختیار طرفین (زوج و زوجه) قرار داده می شوند که بتوانند از ادعای انجام شده دفاع کنند. در این دعوی زوج معتقد است که زوجه تمکین نکرده و زوجه علت عدم تمکین خود را باید در دفاعیه ذکر کند. در صورتی که این علت موجه و قانونی باشد عدم تمکین وی قانونی خواهد بود و در غیر این صورت با تبعات حقوقی همراه می شود. این کلیتی است که در خصوص دفاع در دادگاه تمکین وجود دارد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اساسا دفاع در دادگاه تمکین به چه معنی است و از چه شرایطی تبعیت می کند؟ با توجه به این که عمدتا دفاع در دادگاه تمکین از طرف زوجه صورت می گیرد می خواهیم بدانیم زوجه در این دفاع از چه ابزارهایی می تواند استفاده کند. البته در نظر داشته باشید که این ابزارها توسط زوج نیز می تواند در دفاع از ادعای صورت گرفته مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال با شناخت علل قانونی عدم تمکین زوجه می تواند دفاعیه خوبی در دادگاه داشته باشد. در این مسیر استفاده از یک وکیل حقوقی می تواند بسیار کارساز باشد.

دفاع در دادگاه تمکین بر اساس مفاهیم

دفاع در دادگاه تمکین را زمانی می توانیم به درستی انجام دهیم که ابتدا با برخی از مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که تمکین چیست و از چه حقوقی تشکیل شده است. شناخت این حق می تواند عمده مسیر ما در دفاع در دادگاه تمکین را نشان دهد.

به طور کلی به واسطه قرارداد نکاح یا همان عقد نکاح زوج و زوجه تعهداتی نسبت به یکدیگر متقبل می شوند. این تعهدات لازم الاجرا بوده و در صورت عدم اجرا ضمانت های حقوقی مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از حقوقی که زوجه باید نسبت به زوج متقبل شود شود، تمکین است. اما تمکین چیست و چه شرایطی دارد؟

تمکین به معنوی اطاعت و پیروی است. در قانون ایران تمکین به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. هر دو نوع این تمکین حقی است که زوجه باید نسبت به زوج انجام دهد. تمکین خاص به اطاعت زوجه از زوج در مسائل روابط جنسی است. در کلام ساده تر در صورتی که زوجه عذر موجه و شرعی نداشته باشد نمی تواند در برابر درخواست رابطه جنسی مخالفت کند و باید نسبت به این موضوع از زوج تمکین کند.

در خصوص تمکین عام نیز این مسئله مطرح می شود که زوجه باید از همسر خودر در امور مربوط به زندگی تبعیت و پیروی کند. بر اساس تمکین عام زوجه باید قبول کند که رهبر زندگی زوج است و بر اساس تصمیمات او این زندگی پیش می رود. به طور مثال زوجه مکلف است در مسکنی که زوج برای زندگی تدارک دیده سکونت کند. مگر این که بتواند ثابت کند این مسکن مناسب زندگی نیست و نمی تواند در آن ساکن شود. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص تمکین وجود دارد. حال سوال اینجاست اگر زوجه تمکین نکند چه آثاری دارد؟ آیا زوج می تواند نسبت به این موضوع اقدام خاصی انجام دهد؟ اینجاست که مسئله دفاع در دادگاه تمکین مطرح می شود.

نحوه دفاع در دادگاه تمکین

حال سوال مهم این است که در صورت عدم تمکین زوجه چه شرایط و تبعاتی از نظر حقوقی ایجاد می شود؟ به طور کلی بر اساس همان تعهداتی که در عقد نکاح عنوان شد، همانطور که تمکین حقی از سمت مرد بر گردن زوجه است، زوجه نیز حقوقی بر گردن زوج دارد که از جمله مهمترین آن ها حق نفقه است.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که نفقه حق مالی است که زوج باید نسبت به زوجه پرداخت کند. بر اساس این حق زوج مکلف است تمام مایحتاج مربوط به زندگی مشترک و زندگی زوجه را تامین کند. اما پرداخت نفقه منوط به اجرای تمکین از سمت زوجه است. در صورتی که زوجه تمکین نکند دادگاه و قانون اجازه می دهد که نفقه به زوجه پرداخت نشود.

بنابراین از جمله مهمترین آثار عدم تمکین، قطع حق نفقه است. با این حال در قانون شرایطی وجود دارد که باعث می شود زوجه بتواند نسبت به عدم تمکین همراه با دریافت نفقه اقدام کند. این شرایط است که در دفاع در دادگاه تمکین اهمیت پیدا می کند. به طور مثال در صورتی که ثابت شود زوجه در زندگی با زوج امنیت جانی ندارد. یعنی در مکانی که زوج تعیین کرده زوجه نمی تواند زندگی کند، عدم تمکین وی باعث قطع نفقه نخواهد شد. در شرایطی نیز زوجه می تواند از حق حبس خود استفاده کند. بر اساس این حق در صورتی که زوجه سابقه تمکین نداشته باشد پیش از دریافت تمام مهریه خود می تواند تمکین نکند و در طول این مدت نیز نفقه خود را دریافت کند. تمامی این موارد به خوبی نشان می دهد دفاع در دادگاه تمکین به چه مفاهیمی وابسته است.

در نهایت می توان اینگونه گفت که در مسیر دفاع در دادگاه تمکین باید شرایط زندگی و نوع تامین نفقه و تعریف تمکین اهمیت بسیاری دارد. بر اساس قانون میزان و کیفیت نفقه را شرایط زندگی زوجه پیش از زندگی مشترک تعیین می کند. بنابراین بنا بر دلایل مختلفی این امکان وجود دارد که زوجه بتواند بر اساس قوانین و شرع با دریافت حق نفقه نسبت به عدم تمکین اقدام کند. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×