دفاع در اتهام کلاهبرداری

دفاع در اتهام کلاهبرداری (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در اتهام کلاهبرداری

دفاع در اتهام کلاهبرداری و شیوه های آن

دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟ دفاع در اتهام کلاهبرداری به چه شکلی ممکن است رخ دهد؟ انواع شیوه دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟ چرا نیاز به دفاع در اتهام کلاهبرداری وجود دارد؟ مسئول دفاع در اتهام کلاهبرداری کیست؟ آثار دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟ آیا نیاز به دفاع در اتهام کلاهبرداری وجود دارد؟ دفاع در اتهام کلاهبرداری شامل چه مراحلی است؟ اولین گام در دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟ چگونه می توان بهترین دفاع در اتهام کلاهبرداری را داشت؟ آثار یک وکیل در دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست؟

دفاع در اتهام کلاهبرداری یکی از اقداماتی است که انتظار می رود در دادگاه کیفری مربوط به جرم کلاهبرداری شاهد باشیم. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که زمانی جرمی علیه یک فرد در خصوص کلاهبرداری اقامه می شود انتظار می رود که این فرد از خود در دادسرا و دادگاه مربوطه دفاع کند. همچنین طرف شاکی یا خواهان نیز این حق را دارد که در خصوص ادعای خود و همچنین در برابر دلایل ارائه شده توسط خوانده اقدام به دفاع کند. بنابراین اگر ساده تر بخواهیم بیان کنیم می توان گفت که دفاع در اتهام کلاهبرداری کاری است که هر کدام از طرفین می توانند نسبت به آن اقدام کنند.

حال ما در ادامه به دنبال این هستیم که بدانیم بهترین دفاع در اتهام کلاهبرداری چیست و چگونه می توان یک دفاع خوب و موثر در دادگاه یا دادسرا از خود داشته باشیم؟ به نوعی می خواهیم بدانیم که یک دفاع درست در این نوع دعوی چه ویژگی هایی دارد و چه زمانی می توان از این ابزار بهترین بهره برداری را داشت؟ این ها مهمترین نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

دفاع در اتهام کلاهبرداری و بررسی جرم

دفاع در اتهام کلاهبرداری زمانی می تواند کارایی لازم را داشته باشد که نسبت به شرایط جرم و مرحله قضایی اطلاع داشته باشیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانون یک مفهوم و تعریف از جرم ارائه می دهد و آن چیزی که در عمل اتفاق افتاده یک چیز دیگر است. در دفاع از سمت متهم، وی باید نسبت به جدا بودن این دو موضوع از یک دیگر تاکید کند و شاکی نیز در دفاع از خود و ادعایی که دارد باید نشان دهد که این دو مفهوم در واقع نزدیک به یک دیگر هستند و شاید بتوان آن ها را یکی دانست.

در کلام ساده تر هر وکیل کیفری به خوبی می داند در مسئله دفاع در اتهام کلاهبرداری یا هر جرم دیگری، دو مرحله وجود دارد. مرحله اول اثبات جرم است. مرحله دوم این دفاع نیز مربوط به تعیین مجازات و اجرای آن می شود. بنابراین اگر یک وکیل بخواهد به درستی از موکل خود دفاع کند باید بداند که قانون چه مراحلی برای اثبات جرم در نظر گرفته است.

به طور کلی زمانی یک فعل به عنوان جرم تلقی می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای فعل اثبات شود. در صورتی که این سه رکن به صورت همزمان برای هر فعل اثبات شود می توان آن فعل را جرم تلقی کرد و برای آن مجازاتی در نظر گرفت. رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات جرم می پردازد. رکن معنوی به نیت و هدف متهم توجه می کند. در صورتی که اثبات شود متهم به صورت عمد و با هدفی مشخص این کار را انجام داده رکن معنوی اثبات می شود. در صورتی که سهوی بودن رفتار متهم اثبات شود، عملا نمی توان او را مجرم تلقی کرد.

در رکن قانونی نیز به مصادیق قانون از جرم توجه می شود. بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون نسبت به یک فعل سکوت کرده باشد نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد. این ها مهمترین مواردی است که در خصوص دفاع در اتهام کلاهبرداری و سایر دفاعیات نیز مورد استفاده قرار می گیرد و هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان باید به آن آگاهی داشته باشد.

موثرترین دفاع در اتهام کلاهبرداری

 بر اساس تعریف قانون، به معنی دزدیدن مال افراد به روش های مختلفی که فرد مقابل ( مالباخته ) با رضایت اموال خود را در اختیار وی قرار داده باشد. به طور مثال فردی کلاهبردار با راه اندازی فروشگاه مجازی دروغی اقدام به فروش محصولاتی تخیلی می کند. در این صورت مالباخته با هدف خرید محصولات با رضایت کامل سرمایه خود را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد. در این صورت گفته می شود که کلاهبرداری صورت گرفته است. در قانون کلاهبرداری صرفا در خصوص اوال تعریف شده است.

نکته دیگری که در خصوص دفاع در اتهام کلاهبرداری می تواند بسیار تاثیرگذار باشد این است که کلاهبرداری در قانون به دو صورت ساده و مشدد تعریف شده است. کلاهبرداری مشدد به مواردی گفته می شود که فرد در دستگاه های دولتی مشغول به فعالیت بوده و یا این که با استفاده از این عناوین اقدام به کلاهبرداری کرده باشد و یا این که از طریق جراید عمومی و رسانه های جمعی دست به کلاهبرداری زده باشد. در غیر این صورت کلاهبرداری حالت ساده محسوب می شود.

کاملا می توان حدس زد که مجازات کلاهبرداری مشدد نسبت به مجازات کلاهبرداری ساده بیشتر خواهد بود. بنابراین در خصوص دفاع در اتهام کلاهبرداری چند نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که وکیل یا متهم باید بتواند نسبت به حذف یکی از ارکان جرم اقدام کند. در طرف مقابل نیز شاکی باید تواند تمامی ارکان را در خصوص جرم صورت گرفته اثبات کند. در صورت اثبات وکیل متهم باید سعی کند جرم را به صورت ساده نشان دهد تا در صورت ایجاد وجوه تخفیف در مجازات، امکان تقلیل در مجازات نیز برای متهم ایجاد شود. در مقابل وکیل شاکی نیز سعی می کند تا بیشترین مجازات را برای مجرم از دادگاه مطالبه کند. همه این موارد بر اساس ابزارهای مختلفی مانند ارائه لایحه، استفاده از ادله اثبات و … امکان پذیر است. این ها کلیت تمام مواردی است که در یک دفاع از جرم صورت می گیرد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×