دفاع از متهم به قتل عمد

دفاع از متهم به قتل عمد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع از متهم به قتل عمد

دفاع از متهم به قتل عمد

دفاع از متهم به قتل عمد چگونه است؟ آیا دفاع از متهم به قتل عمد امکان پذیر است؟ مهمترین شرایط و فاکتورهای دفاع از متهم به قتل عمد چیست؟ نقش یک وکیل در دفاع از متهم به قتل عمد چیست؟ دفاع از متهم به قتل عمد بر اساس کدام مواد قانونی امکان پذیر است؟ دفاع از متهم به قتل عمد با چه هدفی انجام می شود؟ مراحل دفاع از متهم به قتل عمد چیست؟

دفاع از متهم به قتل عمد یکی از مهمترین عناوینی است که در قانون کیفری ایران وجود دارد. در واقع دفاع از متهم به قتل عمد نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به هر حال به خوبی می توان حدس زد که قتل انسانی دیگر آن هم به عمد می تواند بدترین اتفاقی باشد که در هر جامعه رخ می دهد. از این رو در هر جامعه و کشوری شدیدترین مجازات ها برای قتل در نظر گرفته می شود. از این روست که دفاع از متهم به قتل عمد اهمیت بالایی دارد. این اهمیت زمانی بیشتر می شود که بدانیم مجازات قتل عمد در ایران قصاص یا همان اعدام می تواند باشد. بنابراین دفاع از متهم به قتل عمد به نوعی می تواند در ایران به معنوی نجات از مرگ باشد. اما آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

به طور کلی می توانیم بگوییم که قوانین کیفری پیچیدگی های خاص خودشان را دارند. بنابراین قطعا راه هایی برای دفاع از متهم به قتل عمد وجود دارد. اما برای درک بخشی از این مسئله باید با چند مفهوم مهم قانونی آشنا شویم تا بدانیم یک وکیل در این مسیر اساسا با چه سختی هایی روبرو است و چگونه می تواند از این سختی ها عبور کند.

دفاع از متهم به قتل عمد بر اساس ابزار اثبات جرم

دفاع از متهم به قتل عمد به دو بخش اثبات جرم و تعیین مجازات تقسیم می شود. در واقع شما سراغ هر وکیلی که بروید در گام اول سعی می کند برای دفاع از موکل خود ثابت کند که او این کار را انجام نداده است و یا به صورت عمدی این کار صورت نگرفته است. بعد از آن وکیل سعی می کند در بخش دوم در تعیین مجازات موکل خود تاثیر گذار باشد. یعنی تا جایی که می تواند مانع از صدور احکام سنگین شود. همچنین اگر شرایط قانونی وجود داشته باشد درخواست تقلیل یا تخفیف در مجازات را داشته باشد.

بنابراین اولین مرحله دفاع از متهم به قتل عمد، اثبات جرم است. قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که کدام فعل را می توان جرم دانست، چگونه این جرم اثبات می شود و چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفت. جرم از دید قانون زمانی اثبات می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود.

رکن مادی به خسارت و آثار منفی فعل توجه می کند. اگر این آثار قابل رویت و اثبات بوده باشد می توان گفت که رکن مادی اثبات می شود. در مسئله دفاع از متهم به قتل عمد رکن مادی همان از بین رفتن یک انسان است. در رکن معنوی به نیت فاعل توجه می شود. یعنی به این سوال پاسخ داده می شود که آیا متهم بر اساس دانش و آگاهی قبلی این کار را انجام داده است؟ این رکن مهمترین ابزار برای وکلای کیفری به خصوص وکیل دفاع از متهم به قتل عمد محسوب می شود. اگر وکیل بتواند در این مرحله ثابت کند که عمدی در کار نبوده و این اتفاق به صورت سهوی و بدون  نیت و دانش قبلی اتفاق افتاده می تواند کمک بزرگی به موکل خود کند. همچنین قانون در رکن قانونی به این سوال می پردازد که آیا قانون گذار در این خصوص ظرف قانونی خاصی تعیین کرده است که در خصوص قتل و انواع آن نه تنها قانون گذار بلکه خود اسلام نیز قوانین و شرایط خاصی بیان کرده است. همانطور که مشخص شد این رکن معنوی است که به عنوان مهمترین ابزار برای دفاع از متهم به قتل عمد شناخته می شود.

دفاع از متهم به قتل عمد (1)
دفاع از متهم به قتل عمد (1)

دفاع از متهم به قتل عمد و تعیین مجازات

دفاع از متهم به قتل عمد بعد از عبور از مرحله اثبات جرم، به تعیین مجازات می رسد. در واقع بخش دوم عملکرد وکیل برای دفاع از موکل خود در چنین پرونده های کیفری مربوط به تعیین مجازات است. نکته ای که باید بدانید این است که هر پرونده کیفری و هر دعوی شرایط خاص خودش را دارد و نمی توان به صورت کلی برای همه آن ها روش خاصی را پیشنهاد داد. مطالبی که گفته می شود صرفا چارچوب های کلی دفاع از متهم به قتل عمد محسوب می شود. یادتان باشد قانون در جزییات به اندازه ای گسترده است که احتمالا می توان هر چیزی را از آن انتظار داشت.

در تعیین مجازات جرم یک سوال بسیار اهمیت دارد. آیا جرم صورت گرفته حدی است یا تعزیری؟ به طور کلی اگر برای جرم صورت گرفته توسط اسلام مجازاتی در نظر گرفته شده باشد، این مجازات را مجازات حدی می گویند. نکته مهم مجازات حدی این است که این مجازات در صورت صدور غیر قابل تغییر است. حتی با بخشش خواهان نیز امکان بازگشت از آن در مواردی وجود ندارد. اما مجازات تعزیری مجازاتی است که توسط قانونگذار تعیین می شود. در واقع قانون گذار برای بسیاری از جرایم بر اساس کیفیت جرم، شرایط اجتماعی و … مجازات هایی را تعیین می کند. این مجازات ها در دسته مجازات های تعزیری قرار دارد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اساسا این مجازات ها قابلیت تغییر در شرایط قانونی مختلف را دارند. به طور مثال می توان برای ان درخواست تخفیف یا تقلیل داشته باشیم. آن چیزی که اهمیت دفاع از متهم به قتل عمد را چند برابر می کند و به نوعی این کار را بسیار سخت تر می کند این است که اساسا قتل و مجازات مربوط به آن در حیطه مجازات حدی است. البته گاهی اوقات در کنار مجازات حدی از مجازات تعزیری نیز استفاده می شود. این نکته ی مهمی بود که باید در اینجا به آن اشاره می کردیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×