دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی یکی از متداول ترین دادخواست هایی است که در دادگاه های خانواده مورد رسیدگی قرار می گیرد. زمانی این خواسته مطرح خواهد شد که هر دو طرف راضی به جدایی باشند. با در نظر گرفتن نوع و شیوه زندگی های امروزی و پر مشغله بودن افراد زمانی که زوجین بنابه دلایلی نتوانند زندگی مشترک را ادامه دهند و با هم زندگی کنند اولین موضوعی که به آن فکر خواهند کرد طلاق توافقی می باشد؛ زیرا آن را به عنوان راهی فوری و بدون دردسر برای به پایان رساندن زندگی مشترک خود می دانند. هر گاه طلاق توافقی میان زوجین رخ دهد زن و مرد بر سر بسیاری از موضوعات و مسائل مهم به توافق خواهند رسید.‌ حضانت و نگهداری فرزند، مهریه، نفقه، اجرت المثل زمان زوجیت از جمله مسائل مهمی هستند که بر سر آن ها توافق خواهد شد.

نحوه رسیدگی دادگاه به دادخواست طلاق توافقی

بعد از این که زن و مرد به این نتیجه رسیدند که به وسیله طلاق توافقی به زندگی مشترک خود پایان دهند و این راه را برای جدایی انتخاب کردند. دادخواست مربوطه را تنظیم کرده و آن را به دادگاه ارسال می کنند. دادگاه به محض وارد شدن به پرونده زمانی را برای رسیدگی به دادخواست مطرح شده تعیین خواهد کرد. سپس آن را به هر دو طرف ابلاغ خواهند کرد تا در زمان مشخص در دادگاه حضور یابند. معمولا در این نوع پرونده ها دادگاه سعی خواهد کرد که اختلافات میان زن و مرد را رفع کرده و آنان را به زندگی مشترک بازگرداند. در غیر این صورت و اگر و زوجین به این کار راضی نشوند و خواهان جدایی باشند. دادگاه گواهی عدم سازش زوجین را صادر خواهد کرد. بعد از صدور این گواهی طرفین می توانند نکاح را باطل کرده و به زندگی مشترک خود پایان دهند.

بعد از صادر کردن گواهی عدم سازش زن و مرد باید طی مدت سه ماه اقدام به جاری نمودن صیغه طلاق و باطل کردن نکاح فی مابین نمایند. در غیر این صورت و بعد از پایان مهلت تعیین شده از سوی دادگاه دیگر مجاز به استفاده از گواهی عدم سازش نمی باشند و در صورتی که باز هم برای جدایی و طلاق مصمم باشند باید پروسه انجام شده را دوباره از نو انجام دهند. لازم به ذکر است که رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی در دادگاه های خانواده خواهد بود که فرایند آن مدت زمان اندکی به طول خواهد انجامید؛ اما طبق قوانین جدیدی که در جهت حمایت از بنیاد خانواده وضع شده اند. دادخواست طلاق را به مراکز مشاوره ارسال خواهند کرد تا اقدامات لازم را برای منصرف کردن زوجین انجام دهند به همین دلیل است که پروسه طلاق توافقی اندکی طولانی تر خواهد بود و معمولا ۳ تا ۴ ماه به طول خواهد انجامید. با این حال اگر زوجین تمایلی به استفاده از وکیل داشته باشند. پروسه انجام طلاق توافقی بسیار کاهش خواهد یافت.

موارد مهمی که زوجین قبل از تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید درباره آن ها به توافق برسند؟

متقاضیان دادخواست طلاق توافقی قبل از هر اقدامی لازم است مسائل و موضوعات مهمی را مد نظر گرفته و درباره آن ها صلح نمایند. این موارد عبارتند از:

۱: صلح بر سر مهریه، در برخی مواقع زن قسمتی یا کل مهریه خود را به مرد خواهد بخشید. گاهی هم امکان دارد مرد تمام مهریه زن را به صورت کامل پرداخت نماید. در هر حال طرفین باید درباره مهریه به اتفاق نظر برسند.

۲: صلح بر سر موضوع اجرت المثل. اجرت المثله حق زن می باشد. زن ممکن است آن را از مرد مطالبه نماید و یا این که آن را نادیده بگیرد.

۳: صلح درباره نفقه، نفقه از لحاظ اهمیت در رتبه دوم و بعد از مهریه قرار دارد؛ بنابراین قبل از هر گونه اقدامی زن و مرد باید بر سر این موضوع نیز به توافق برسند.

۴: صلح بر سر جهیزیه، زن و مردی که تمایل به جدایی دارند و قصد دارند این موضوع را به صورت توافقی حل نمایند. باید درباره جهیزیه به تفاهم برسند؛ زیرا از آن جا که جهیزیه از آن زن می باشد و او آن را با خود به خانه مرد آورده است؛ بنابراین می تواند آن را از شوهر طلب نماید.

۵: نحله، نحله یکی از موضوعات مهمی است که که متعلق به زن بوده و او می تواند آن را از مرد طلب کند؛ بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی درباره طلاق توافقی بر سر آن نیز به توافق شود.

۶: صلح در باره نگهداری و حضانت فرزند و نفقه او، این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است زوجین پیش از طلاق بر سر آن نیز به توافق برسند.

۷: صلح درباره تقسیم دارایی های مرد، دارایی های مرد در صورتی که بعد از ازدواج و آغاز زندگی مشترک آن ها را به دست آورده باشد زن نیز در آن سهیم خواهد بود.

مدارک لازم جهت انجام طلاق توافقی

طلاق توافقی معمولا بدون نزاع و کشمکش و مناقشه به وقوع خواهد پیوست؛ زیرا زوجین پیش از رفتن به دادگاه بر سر موضوعات و مسائل مهم به توافق رسیده اند؛ اما این به این معنای معاف شدن از گذراندن مراحل قانونی این کار نیست. بلکه در مورد گذراندن مراحل کار تفاوتی میان طلاق توافقی با سایر شیوه های طلاق نخواهد بود؛ بنابراین برای طی کردن این مراحل لازم است مدارکی را به دادگاه ارائه داد. این مدارک عبارتند از:

۱: شناسنامه کارت ملی زوجین.

۲: عقد نامه که در صورت عدم دسترسی رونوشت عقدنامه و تهیه آن از دفتر خانه ای که زن و مرد ازدواج خود را در آن ثبت کرده اند.

۳: سایر مدارک دیگر که بسته به نوع دادگاهی که به خواسته مربوطه رسیدگی خواهد کرد متفاوت می باشند.

نکته: هر چند که طلاق به هر شکل و شیوه ای که باشد خوشایند نخواهد بود؛ اما در بسیاری مواقع طلاق و جدایی بهتر از ادامه آن خواهد بود زیرا زندگی مشترکی که بدون تفاهم و عشق ادامه داشته باشد. هرگز به نفع هیچ کدام از طرفین به خصوص فرزندان نخواهد بود؛ زیرا آنان بیشترین صدمه را از ادامه این نوع زندگی خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×