خلع ید از سرقفلی

خلع ید از سرقفلی و معنای آن در قانون (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

خلع ید از سرقفلی

خلع ید از سرقفلی و معنای آن در قانون

خلع ید از سرقفلی چیست؟ خلع ید از سرقفلی چه کارکردی داد؟ مهمترین نکته ای که در خصوص خلع ید از سرقفلی وجود دارد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خلع ید از سرقفلی چیست؟ چرا از خلع ید از سرقفلی استفاده می شود؟ چه زمانی از خلع ید از سرقفلی استفاده می شود؟ چرا باید از خلع ید از سرقفلی استفاده کرد؟ کدام نهاد در خصوص خلع ید از سرقفلی تصمیم گیری می کند؟ تفاوت خلع ید از سرقفلی و تخلیه سرقفلی چیست؟ زمان خلع ید از سرقفلی کی است؟

خلع ید از سرقفلی یکی از مفاهیم و ابزارهای مهم قانونی است که مالک سرقفلی می تواند بر اساس آن نسبت به احقاق حقوق خود در دادگاه حقوقی اقدام کند. مسئله ای که در خصوص خلع ید از سرقفلی نسبت به سایر انواع خلع ید اهمیت دارد این است که مالک سرقفلی لزوما به عنوان مالک ملک شناخته نمی شود. بنابراین در این جا مسئله اثبات مالکیت سرقفلی وجود دارد و بعد از آن است که می توان از ابزار خلع ید از سرقفلی استفاده کرد.

ما در این مقاله به دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم خلع ید از سرقفلی را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خلع ید از سرقفلی از دو مفهوم کاملا مجزا تشکیل شده است. از این رو در ادامه ما با بررسی هر کدام از این دو مفهوم به صورت مجزا سعی می کنیم در نهایت تعریف درستی از خلع ید از سرقفلی ارائه دهیم. در نهایت می خواهیم بدانیم یک فرد چگونه می تواند نسبت به ارائه دادخواست و اقامه دعوی در دادگاه حقوقی اقدام کند. در ادامه با ما همراه باشید.

خلع ید از سرقفلی و مفاهیم مربوط به آن

خلع ید از سرقفلی را زمانی می توانیم به درستی متوجه شویم که ابتدا با مفاهیم مربوط به آن به درستی آشنا شویم. اولین و مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد سرقفلی است. بسیاری از افراد بارها و بارها عنوان سرقفلی را در جامعه شنیده اند. اما بسیاری از مفهوم آن آگاهی ندارند.

سرقفلی یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی و اجتماعی در قانون است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم سرقفلی ارزش افزوده ملک تجاری و یا کسب و کار محسوب می شود. بر اساس قانون سرقفلی به دو دسته فیزیکی و معنوی تقسیم بندی می شود. در کلام ساده تر زمانی که یک ملک تجاری توسط فعالیت تجاری ارزش افزوده بالاتری پیدا می کند، این ارزش افزوده برای ملک به عنوان سرقفلی شناخته می شود. همچنین اگر یک برند یا نام فروشگاهی بتواند مشتری های خوبی برای خود کسب کند و به نوعی تبدیل به یک برند مطرح شود در واقع دارای یک ارزش افزوده معنوی می شود که از آن در قانون تحت عنوان سرقفلی استفاده می شود.

حال هر کدام از این موارد می تواند به فردی اجاره داده شود و یا به فرد دیگری منتقل شود. یادتان باشد که مالکیت ملک لزوما به معنی مالکیت سرقفلی نیست. ممکن است سرقفلی ملک به فرد دیگری منتقل شده باشد. از این رو لازم است در این بین ابتدا مشخص شود که مالک سرقفلی چه کسی است. البته در خصوص مالکیت سرقفلی معنوی یا همان برندی این کار ساده تر است. چرا که مدارک ثبت برند و بهره برداری از آن ساده تر به دست می آید. همچنین نکته ای که باید بدانید این است که بر اساس قانون جدید ( سال 1376 ) زمانی سرقفلی به عنوان یک حق برای مستاجر در نظر گرفته می شود که وی به در زمان انعقاد قرارداد اجاره این حق را برای خود گرفته باشد و به نوعی در زمان انعقاد این قرارداد هزینه های مربوط به آن پرداخت کند. در این حالت در زمان انحلال قرارداد اجاره این حق برای وی در نظر گرفته می شود که سرقفلی را به مالک یا فرد دیگری منتقل کند. اما اگر مستاجر بدون داشتن این حق، آن را به فرد دیگری منتقل کند، مالک اصلی سرقفلی چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ این همان چیزی است که هر وکیل حقوقی می تواند از طریق خلع ید از سرقفلی نسبت به احقاق حق موکل خود دفاع کند.

خلع ید از سرقفلی بر اساس قانون

خلع ید از سرقفلی را با فهم سرقفلی شروع کردیم. اما زمانی می توانیم این مفهوم را به درستی متوجه شویم که بدانیم خلع ید چیست و چه تفاوتی با مفاهیمی مانند تخلیه دارد. به طور کلی اصلی ترین عنصری که میان دستور خلع ید و تخلیه وجود دارد این است که در خلع ید هیچ قرارداد و توافقی میان طرفین در خصوص مال مورد تعارض وجود نداشته باشد. اما در خصوص تخلیه این ویژگی وجود ندارد. در واقع تخلیه زمانی مطرح می شود که قراردادی در این خصوص وجود دارد و یا وجود داشته و منقضی شده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین زمانی از خلع ید از سرقفلی استفاده در مسیر قانونی و قضایی استفاده می شود که رابطه ای در خصوص سرقفلی میان طرفین وجود نداشته باشد. به طور مثال بر اساس قانون سال 1376 زمانی که در قرارداد اجاره میان مالک و مستاجر حق سرقفلی عنوان نشده باشد، مستاجر نسبت به این موضوع حقی نخواهد داشت. از این رو اگر مستاجر بدون اجاره مالک نسبت به انتقال این حق به فرد دیگری و یا فروش آن و یا استفاده از این حق اقدام کند عملا هیچ قراردادی میان طرفین در خصوص سرقفلی وجود ندارد. بنابراین مالک سرقفلی که می تواند همان مالک ملک باشد با اقامه دعوی خلع ید نسبت به احقاق حق خود و بازگشت حق سرقفلی اقدام کند.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که دعوی خلع ید از سرقفلی در خصوص سرقفلی معنوی نیز به کرات وجود دارد. در واقع اگر یک فرد بدون اجازه و بدون داشتن حقی، از نام فروشگاه یا برند دیگری برای خود استفاده کند، عملا این حق را نادیده گرفته است. در این صورت مالک برند می تواند با اقامه دعوی خلع ید از سرقفلی نسبت به اقامه دعوی اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×