حق طلاق زوجه

حق طلاق زوجه (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حق طلاق زوجه

مسئله حق طلاق زوجه یکی از مسائل حقوقی است که به تازگی بسیار مورد بحث قرار گرفته است. همانطور که همه ما میدانیم طبق قانون ایران و اسلام حق طلاق با مرد می باشد. در ماده قانونی ۱۱۳۳ قانون مدنی در این مورد بیان کرده است که حق طلاق در شرع و قانون ایران با مرد است اما در صورت وجود شرایطی زن می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد. اما قانون مانع از آن نمی شود که مرد به زوجه خود یا هر کسی دیگر وکالت تام در خصوص طلاق دهد که به آن اصطلاحا حق طلاق می گویند. در ادامه این مطلب به توضیح کامل حق طلاق خواهیم پرداخت همچنین نکات مهم در این مورد حقوقی و در مورد لایحه جدید حمایت از خانواده و حق طلاق در صورت ازدواج مجدد می پردازیم.

حق طلاق زوجه چیست؟

حق طلاق زوجه زمانی تحقق پیدا می کند که مرد به زن‌ وکالت طلاق دهد. حق طلاق چه با مرد باشد چه با زن دیگری در قانون حق ارائه دادخواست طلاق به دادگاه را خواهد داشت. پس چنانچه زوج به زوجه وکالت تام در خصوص طلاق دهد باز هم زوج حق درخواست طلاق را خواهد داشت. مرد می تواند در شرایطی وکالت طلاق را به کسی مانند پدر یا دوست و یا هر کس دیگر دهد مثلا زمانی که فرد به خارج از کشور برود و در صورت وجود شرایطی بخواهد زن خود را طلاق دهد با وجود این حق وکالت مراتب اداری و قضایی سریعتر پیش خواهد رفت.

به هر حال زوجه نمیتواند در دو حالت خواستار حق طلاق شود یا قبل از جاری شدن خطبه عقد و شرط ضمن عقد و یا در حین و زمان زندگی مشترک از شوهرش حق طلاق را خواستار شود. در حالت دوم مرد و زن با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد می توانند اقدام به ثبت وکالت طلاق به شیوه رسمی نمایند. پس روشن است که وکالت طلاق مانند هر نوع وکالت دیگری باید به شیوه رسمی به ثبت رسیده باشد زیرا در غیر این صورت مورد پذیرش دادگاه نمی باشد مهم است که سند وکالت به شیوه محضری باشد چه در ضمن شرایط عقد و یا به صورت وکالت نامه باشد.

نکات مهم در موضوع حق طلاق زوجه

یکی از نکات مهم در حق طلاق زوجه تعیین اختیارات و حدود آن برای زن است. می دانیم که مهریه حق قانونی و مادی زن است که در هر شرایطی به زن تعلق دارد و هر زمان بخواهد می تواند از مرد آن را مطالبه کند و زمانی که عقد نکاح دائم جاری شود زن آن را حق مسلم خود می داند. مرد می تواند در قبال دریافت حقی حق وکالت طلاق را به زن دهد. زوج با شرط بخشیدن مهریه می تواند از سر دفتر اسناد رسمی بخواهد در ازای دادن حق طلاق به زوجه، زن نیز از دریافت و مطالبه مهریه صرف نظر کند. دادن حق طلاق به زن باعث اخذ مهریه نمی شود مگر اینکه در ازای اخذ وکالت زوجه از مهریه خود صرف نظر کند به عبارتی مرد این شرط را تعیین نماید. البته وجود وکیل مجرب و با مهارت نیز در این مورد بسیار مهم است.

یک نکته مهم در مورد حق وکالت طلاق به زن است است که این وکالت بلا عزل خواهد بود به این معنی مرد نمی تواند منکر آن شود یا وکالت را از زوجه پس بگیرد.  البته چنانچه این وکالت نامه در دفاتر ثبت تنظیم شود مرد می تواند  وکالت طلاق را مدت دار یا قابل عزل و یا بلا عزل را خواستار شود.

در صورت اقدام به طلاق از طریق زوجه با داشتن وکالت حق طلاق بدون حضور زوج و با کمک وکیل دادگستری می تواند در کمترین زمان طلاق خود را از مرد بگیرد. زمانی که مرد وکالت طلاق به زوجه را می دهد در حقیقت زوج به زوجه وکالت انتخاب وکیل داده است و وکیل مناسب برای اجرای این مسئله حقوقی وکیلی است که دارای پروانه وکالت باشد.

از دیگر نکته بسیار مهم در حق طلاق زوجه این است که در سند عقد اگر نوشته شود حق طلاق به زوجه داده شده است و مرد نیز آن را قبول کرده است به هیچ وجه این عبارت اثر حقوقی ندارد و به سهو یا عمد این عبارت نوشته می شود. زنی که قبل از ازدواج با مرد به توافق رسیده اند باید حتما وکالت نامه رسمی به زوجه داده شود. در دادگاه وکالت نامه آوری قانونی دارد و قابل قبول است و نوشتن جمله حق طلاق به زوجه داده می شود اصلا صحیح نیست و هیچ تاثیری در قانون نخواهد داشت.

نکته پایانی مهم در چنین موضوع حقوقی اسن است اگر زوجه با مراجعه به دادگاه و در دست داشتن حق وکالت طلاق، طلاق خود را از مرد بگیرد و اگر طلاق از نوع طلاق رجعی باشد یعنی در مدت زمانه سه ماهه عده زن با مرد آشتی کرده و به مرد رجوع کند و مرد نیز رجوع زن را بپذیرد و دوباره با یکدیگر زندگی مشترک خود را آغاز کنند، وکالت حق طلاق زوجه همچنان پا بر جا خواهد بود و یک بار استفاده از آن باعث لغو آن نخواهد شد. 

لایحه جدید حمایت از خانواده و حق طلاق در صورت ازدواج مجدد چیست؟

لایحه جدید حمایت از خانواده و حق طلاق در صورت ازدواج مجدد مرد از سوی حقوقدانانی مطرح شد که در این لایحه بر این موضوع اصرار داشتند در صورت ازدواج مجدد حق طلاق به زن داده شود. این لایحه مورد قبول واقع نشد.  حق طلاق زوجه خارج از موضوع وکالت نامه طلاق به زوجه، در قانون زمانی به زن داده شده است که مرد به وی نفقه ندهد و اگر مرد عدم تمکین زن را اثبات کند حق طلاق لغو خواهد شد. همچنین یکی از شروط ضمن عقد و مندرج در سند عقد که زوجین آن را امضا می کنند این است اگر مرد زوجه دیگری را اختیار نماید زن برای طلاق خود وکالت بلاعزل و اختیار حق توکیل به غیر دارد. اما این موضوع از داشتن وکالت نامه ای که به زن در دفاتر اسناد رسمی داده می شود متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×