جرم جیب بری

جرم جیب بری

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم جیب بری

جرم جیب بری یکی از جرایمی است که مربوط به بخش جرایم سرقت می باشد. جیب بری یکی از جرایمی است که در رتبه اول جرایم قرار گرفته است و معمولا در مکان های شلوغ و‌ پر ازدحام اتفاق می افتد. در قانون برای مرتکبین به این جرم مجازات هایی تعیین شده است که قابل اعمال خواهد بود. در ادامه این مقاله به تعریف کاملی از جرم جیب بری خواهیم پرداخت و همچنین به مجازات هایی که در قانون برای این نوع از جرم در نظر گرفته شده است می پردازیم و در پایان به تفاوت های جیب بری و قاپ زنی و کیف زنی می پردازیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

جیب بری چیست؟

جیب بری یکی از جرایم بسیار رایج جامعه ما می باشد و معمولا در مکان های شلوغ و پرجمعیت مجرمین اقدام به جیب بری افراد می کنند. سارق در این نوع از جرم اقدام به سرقت پول، موبایل، طلا و یا  و هر اشیاء دیگری که در جیب یا کیف شخص جا شود، می کند. یکی از مشخصه های جیب بری این است که مال باخته متوجه عمل دزدی نخواهد شد این یکی از مشخصه های جرم جیب بری است زیرا اگر شخص متوجه شود سارق نمی تواند این عمل مجرمانه را انجام دهد و چنانچه سارق به زور متوسل شود این عمل وی زورگیری یا بر حسب مورد جرم قاپ زنی خواهد بود و مجازات و تعریف آن در قانون متفاوت است.

معمولا جیب بر ها بسیار حرفه ای عمل می کنند و دارای سرعت عمل بالایی هستند و به صورت پنهانی اقدام به عمل مجرمانه خواهند کرد پس  ازاینرو مال باخته کمتر متوجه عمل خواهد شد. جالب است که در این نوع از جرم قانون برای سرقت از نوع جیب هم مجازات تعیین کرده است. بدین معنی که اگر سرقت از جیب آشکار فرد اتفاق بیفتد مجازات قانون برای آن مجازات مستوجب تعزیری و اگر جیب پنهان و زیرین فرد مال باخته باشد مجرم مستوجب حد خواهد بود. پس با این تفاسیر این جرم از جرم هایی است که قانونگذار به جزئیات آن برای تعیین مجازات دقت کرده است.

مجازات جرم جیب بری

همانطور که گفته شد؛ جرم جیب بری یکی از جرایم بسیار رایج درکشون ما است و معمولا در مکان های شلوغ مانند بازار و مترو سارقان اقدام به عمل جیب بری خواهند کرد. لازم به یادآوری است که با افزایش این نوع از جرم در جامعه لازم است تا افراد در حفظ و نگهداری وسایل شخصی خود در مکان های عمومی نهایت سعی خود را انجام دهند. زیرا معمولا برای پیگیری این مسئله حقوقی باید پروسه ای نسبتا طولانی انجام داد و اگر جیب بر دارای سابقه کیفری نباشد معمولا خیلی سخت قابل شناسایی و پیگیری هستند. به هر حال طبق قانون مجازات های اسلامی ماده ۱۶۰ که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسیده است مجازات جرم جیب بری به شرح زیر است؛

هر کسی که مرتکب به جرم سرقت از نوع جیب بری، کیف زنی و امثال آن شود مجازات آن بر حسب مورد از یک سال تا پنج سال و همچنین محکوم به ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. لازم به ذکر است که چنانچه مجرم دارای سه محکومیت کیفری باشد قانون برای وی تخفیف در مجازات قائل نخواهد شد و در صورت تکرار محکومیت او حداکثر مجازات بر حسب مورد خواهد بود.

اقدامات لازم مال باخته پس از متوجه شدن جرم جیب بری

همیشه مجرمین جیب بری با سرعت العمل زیاد از محل وقوع جرم دور خواهند شد و فرد ممکن است در لحظه آخر چهره او یا وسیله نقلیه مانند موتور سیکلت یا ماشین وی را شناسایی کند. بهتر است پس از متوجه شدن بلافاصله با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته شود پ از اظهارات و شاهدان محل نیز در تکمیل شکایت خود استفاده کرد. زیرا اظهارات و شهادت شاهدین در پیگیری بسیار موثر خواهد بود. پس از ثبت شکایت بایستی به دادگاه مراجعه کرد و در تنظیم درخواست خود محتویات جیب یا کیف پول مال باخته باید کامل درج شود. در صورت امکان پلاک خودرو یا موتورسیکلت یادداشت شود زیرا در پیگیری شکایت بسیار مهم است چنانچه چهره سارقان سوی مالباخته دیده شده باشد باید به مرکز چهره نگاری معرفی شده تا چهره فرد را برای مامورین توصیف نماید. یکی از مواردی که سرعت عمل پیگیری را افزایش می دهد استفاده از فیلم های دوربین مدار بسته است. زمانی که پرونده شکایت شخص تکمیل شود کلانتری پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع خواهد داد تا شخص به حقوق خود دست پیدا کند.

 تفاوت جرم جیب بری با قاپ زنی یا کیف زنی در چیست؟

شاید برخی از افراد خواننده این مطلب تفاوت جرم جیب بری را با جرایم قاپ یا کیف زنی را ندانند. لازم تا این تفاوت این موضوعات کاملا مشخص شود البته مجازات هایی که برای جرم قاپ زنی و کیف زنی در نظر گرفته شده است همان ماده قانونی ۱۶۰ مجازات های اسلامی است. البته با این تفاوت چنان که گفته شد اگر جرم جیب بری مربوط به جیب پنهان و مخفی باشد مجازات آن مستوجب حد می باشد و مجازات های آن شدیدتر خواهد بود. اما در تفاوت جرم‌ قاپ زنی و کیف زنی با جرم جیب بری باید به این مورد اشاره کرد که سارق در یک حرکت سریع و ناگهانی کیف و یا موبایل یا هرچیز دیگری که در دست شخص دیگری است را می رباید و سریع از محل وقوع جرم دور خواهد شد. چنگ زدن به ساعت و طلا و گردنبند از انواع دیگر حالت های قاپ زنی است که معمولا افراد علاوه بر از دست دادن پول و مال خود آسیب های جسمی نیز خواهد دید که در صورت وجود آسیب های بدنی قطعا حکم داده شده برای مجرم حداکثر مجازاتی خواهد بود که در قانون مشخص شده است. مجازات های قاپ زنی و کیف زنی مصداق مجازات جیب بری از جیب آشکار فرد خواهد بود و قانون بر این اساس مجازات یک تا پنج سال را برای فرد تعیین می کند و ۷۴ ضربه شلاق نیز از مجازات های دیگر این جرایم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×