تفاوت اقاله قرارداد و فسخ

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ چیست؟ چگونه می توانیم تفاوت اقاله قرارداد و فسخ را متوجه شویم؟ شباهت و تفاوت اقاله قرارداد و فسخ در چیست؟ تفاوت اقاله قرارداد و فسخ از نظر بنیادی چیست؟ تفاوت اقاله قرارداد و فسخ در چه مواردی است؟ مهمترین تفاوت اقاله قرارداد و فسخ چیست؟ تفاوت اقاله قرارداد و فسخ چه تاثیری در انتخاب وکیل می تواند داشته باشد؟

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ یکی از مباحث مهمی است که در قانون قراردادها وجود دارد. در واقع اقاله و فسخ هر دو از یک خانواده هستند اما دو کارکرد کاملا متفاوت دارند. برای این که بتوانیم تفاوت اقاله قرارداد و فسخ را به خوبی متوجه شویم باید کمی در خصوص قراردادها صحبت کنیم. در واقع برای این که بتوانیم تفاوت اقاله قرارداد و فسخ را متوجه شویم باید با کارکرد هر کدام از آن ها به صورت جداگانه آشنا شویم. برای این منظور باید بدانیم که قرارداد در قانون به چه معنی است و چه قوانینی دارد.

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ و نگاه قانون به قرارداد

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ را می توان بر اساس بنیاد و ریشه اصلی آن یعنی قوانین قراردادها مورد بررسی قرار داد. به طور کلی قراردادها در قانون ایران به دو دسته مهم تقسیم شده است. قانون ایران از دو عنوان قرارداد لازم و جایز استفاده کرده است. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین آن بدون هیچ پیش شرط یا پیگرد قانونی امکان فسخ آن را پیدا می کند. به طور مثال قرارداد وکالت یک قرارداد جایز است. بنابراین موکل می تواند در هر زمان و مکانی که بخواهد وکیل خود را عزل کند. اما بر اساس تعریف قراردادها، اساسا هدف از انعقاد قرارداد رسیدن به یک هدف خاص و مشترک است. حال اگر طرفین بتوانند به هر دلیل و به سادگی دست به انحلال قرارداد بزنند عملا نمی توان مطمئن بود که جامعه به اهداف خود می رسد.

از این رو در قانون نوع دیگری از قراردادها در نظر گرفته شده است که به قراردادهای لازم شهرت دارد. این قرارداد ها تحت شرایط خاص منعقد و تنها تحت چند حالت محدود امکان انحلال آن وجود دارد. در صورتی که یکی از طرفین خارج از این چهار حالت اقدام به انحلال قرارداد کند این حق را برای طرف مقابل ایجاد می کند که بتواند از طریق قانون نسبت به احقاق حق خود در این قرارداد اقدام کند.

بنابراین قرارداد لازم منحل نمی شود مگر این که یکی از چهار حالت ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله. بنابراین آن چیزی که در خصوص شباهت و تفاوت اقاله قرارداد و فسخ باید بدانیم این است که اساسا اقاله و فسخ هر دو از حالت های انحلال یک قرارداد لازم محسوب می شود. اما هر کدام از این ها راهکاری جدا برای این انحلال دارند. در ادامه بر اساس این موضوع به تفاوت اقاله قرارداد و فسخ خواهیم پرداخت.

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ چیست؟

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ در نوع عملکرد آن ها در خصوص انحلال قرارداد لازم است. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که هر کدام از این موارد راهکاری خاص و البته قانونی برای انحلال قرارداد لازم محسوب می شوند. برای درک بهتر تفاوت اقاله قرارداد و فسخ باید با تعریف و کارکرد هر کدام از آن ها به صورت جداگانه آشنا شویم.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که فسخ قرارداد حالتی است که یکی از طرفین قرارداد بر اساس اختیاراتی که در قرارداد دارد می تواند نسبت به فسخ قرارداد ( انحلال آن ) اقدام کند. به طور مثال در خرید و فروش یک ملک فروشنده در قرارداد ذکر می کند که در صورت عدم پرداخت تمام ثمن ملک تا تاریخی مشخص این قرارداد منحل خواهد شد. حال اگر این شرط برقرار شود فروشنده این قدرت را دارد که به صورت یک طرفه نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. در این حالت تنها شرط مندرج در قرارداد ملاک و شاخص است و نه توافق های شفاهی و …

اما اقاله قرارداد خود مفهومی جدا و جالب توجه دارد. در واقع اقاله خود یک قرارداد لازم محسوب می شود. اقاله قراردادی میان طرفین است که بر اساس آن توافق می کنند تا تمام یا بخشی از قرارداد مادر را منحل کنند. نکته بسیار مهم در خصوص اقاله این است که این قرارداد بر اساس توافق میان طرفین ایجاد می شود. نکته ای دیگر که از تفاوت اقاله قرارداد و فسخ نیز محسوب می شود این است که در خصوص غالب قراردادها می توان از مفهوم فسخ استفاده کرد اما اقاله این چنین نیست. در واقع برخی از قراردادهای لازم امکان استفاده از اقاله را ندارند. این دست از قراردادها عبارتند از قرارداد عقد ( ازدواج )، قرارداد وقف و خود قرارداد اقاله. در خصوص این چند قرارداد امکان استفاده از اقاله وجود ندارد.

تفاوت اقاله قراتفاوت اقاله قرارداد و فسخ (2)رداد و فسخ (2)
تفاوت اقاله قرارداد و فسخ (2)

تفاوت اقاله قرارداد و فسخ چه اهمیتی دارد؟

شناخت تفاوت اقاله قرارداد و فسخ و استفاده درست از هر کدام از این موارد می تواند اهمیت بسزایی داشته باشد. در واقع اگر شما تفاوت اقاله قرارداد و فسخ را بدانید و با کارکرد هر کدام از آن ها آشنا شوید می توانید قراردادی منطقی تنظیم کنید. به طور مثال زمانی که شما می دانید که فسخ چیست و چگونه اجرایی می شود می توانید در خصوص تعهدات و بندهای مندرج در قرارداد حساس باشید.

از مهمترین تفاوت اقاله قرارداد و فسخ در این است که اقاله یک قرارداد لازم محسوب می شود، در حالی که فسخ تنها یک ابزار برای انحلال قرارداد محسوب می شود. از طرف دیگر غالبا فسخ برای انحلال همه قرارداد به صورت یکجا مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که در اقاله می توان بخشی از قرارداد را منحل کرد. همچنین در فسخ قرارداد چیزی تحت عنوان رضایت طرفین مطرح نیست و تنها معیار همان قرارداد و بندهای آن است. اما در اقاله شرط اختیار و رضایت اهمیت بالایی دارد. نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشید این است که اساسا اقاله یک قرارداد لازم است. بنابراین اگر می خواهید از اقاله استفاده کنید باید این قرارداد در شرایط صحیح قانونی تدوین و امضا شود. در غیر این صورت اقاله باطل و بی اثر می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×