تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک

تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک

واژه تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک کاربردهای زیادی دارد. هر چند که در قوانین و آیین نامه ثبت فقط از اسناد مالکیت معارض اسم برده شده است. احتمالا بروز چنین حالتی به این دلیل باشد که تعارض در املاک و صادر شدن سندهای مالکیت معارض جزو اشتباهاتی باشد که در مراحل اقدامات ثبتی املاک در اداره های ثبت ایجاد می شوند که نهایتا سبب می شوند تا این اداره سندهای مالکیت معارض صادر کند. رسیدگی به این گونه اشتباهات و حل و فصل کردن آن ها بر عهده هیات نظارت و گاهی اوقات نیز برعهده شورای عالی ثبت می باشند.

نکته: مواردی مانند جابه جایی و تداخل و تجاوز در املاک و مستغلات اداره ثبت هیچگونه نقشی ندارند و عوامل دیگر و خارج از این اداره سبب ایجاد چنین دعواهایی در املاک شده اند. به همین دلیل است که در قوانین مربوط به ثبت و آیین نامه به آن توجهی نشده است و به آن اشاره ای نشده است. اما به دلیل این که ایجاد چنین اختلافاتی درباره ملک و املاک می باشند. سازمان ثبت اسناد و املاک برای برطرف نمودن چنین مشکلات و اختلافاتی دستورالعمل ها و بخشنامه های ثبتی بسیار وضع کرده است و در صورت به توافق رسیدن دو طرف دعوا می توان اختلافات را رفع و رجوع نمود. در صورتی که دو طرف دعوا تمایلی به سازش نداشته باشند، احتمالا طرح دعوا خلع ید یا تصرف عدوانی در مراجع بالاتر قضایی و دادگستری انجام خواهد گرفت.

معنی واژه تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک

واژه تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک به معنی خارج شدن ملک از محدوده صورت مجلس تحدید حدود در ملک های جاری یا محدوده سند مالکیت در املاک ثبت شده می باشد و همچنین شخصی مالکیت آن را در اختیار داشته باشد به این حالت تجاوز گفته می شود.

تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک چگونه است؟

تجاوز در دعاوی ثبتی یا دعاوی ممکن است به خیابان یا زمین یا پلاک مجاور و یا اراضی و املاک متروکه باشد. در این صورت فرد صاحب ملک که از محدوده ملک خود فراتر رفته است باید در اسرع وقت، قسمت مورد مناقشه را از ملک خود خارج کرده و یا با توافق با مالک آن، قسمتی که بر سر آن طرح دعوا شده است را خریداری نماید و مطابق با قانون آن را به ملک قبلی خود اضافه نماید.

تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک چگونه باید رفع شود؟

برای رفع تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک باید، پایان ورود در تمام ابعاد و محدوده ملک مورد نظر انجام بگیرد. وارد شدن به ملک مجاور از لحاظ کیفیت و متراژ در محدوده اصلی و مختصات زوایای ملکی که به عنوان متجاوز شناخته شده است تاثیری نخواهد داشت. به همین دلیل هر گونه متراژ و مقدار اضافی خارج از محدوده ملک بدون توجه به میزانی که در حال حاضر مورد تصرف قرار گرفته است، تجاوز غیر قانونی به املاک مجاور تلقی خواهد شد.

به این معنی که ملک مورد نظر در مکان اصلی خود واقع نشده است. یک زمین را در نظر بگیرید که ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و از یک قسمت حدود ۵۰ متر از آن کسر شده و در طرف دیگر به همان مقدار وارد ملک مجاور خود شده است. بنابراین کسری مساحت و تطبیق داشتن مساحت ملک در مکانی که استقرار دارد با مساحت درج شده در سند مالکیت و مشخصات ثبت شده آن، دلیل مستقر شدن ملک در مکان فعلی خود و عدم تجاوز به اطراف نمی باشد و باید محل استقرار واقعی راس های ملک با در نظر گرفتن نقشه تفکیکی و مشخص نمودن مختصات راس ها، محل حقیقی آن را به دست آورد. برای انجام بهتر این کار اعتماد به کارشناسان متخصص و با تجربه می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

چگونگی مجازات  تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک

مطابق قانون، مجازات تجاوز در دعاوی ثبتی و املاک برای افرادی که به طور غیر قانونی و عمدا ملک افراد را غصب نموده اند، در نظر گرفته شده است. بر طبق چنین قوانینی اگر شخصی زمین و یا خانه و یا هر ملک دیگری را که متعلق به شخص دیگری است غصب نماید، مکلف است عین همان مال را به او باز گرداند. در غیر این صورت به  طور جدی با او برخورد خواهد شد و با حکم دادگاه  خلع ید خواهد شد.

همچنین  اگر شخصی در ملک دیگری ساخت و ساز نماید و ملک شخص دیگر را ضمیمه ملک خود نماید، باید آن را به شکل و حالت اولیه به صاحب اصلی بازگرداند اما اگر برای دادگاه مشخص شود که تجاوز و ورود غیر قانونی فرد به درون زمین و ملک دیگری از روی عمد و غرض نبوده است و صرفا به دلیل بی توجهی و یا سهوا این اشتباه روی داده است. میزان مجازاتی که برای او در نظر گرفته خواهد شد بر طبق میزان خسارتی که بر فرد دیگر وارد کرده است خواهد بود. هر چند معمولا مجازات در نظر گرفته شده در این حالت اندک و جزئی خواهد بود.

شرایط ورود و تجاوز غیر قانونی به ملک دیگری

تنها در شرایطی خاص می توان ورود غیر قانونی افراد به درون ملک فرد دیگری را تجاوز و ورود غیرقانونی قلمداد نمود. این شرایط به شرح زیل می باشند:

۱: اگر ورود و یا مستقر شدن در ملک با زور و قهر و غلبه صورت گرفته باشد. به این صورت که شخص متجاوز با اعمال زور و اجبار و بدون رضایت و اجازه مالک وارد ملک او شده باشد.

۲: وارد شدن صاحب ملک به درون ملک خود در صورتی که آن را برای مدتی معلوم به فردی اجاره داده باشد. در این صورت صاحب ملک نمی تواند بدون اجازه مستاجر وارد ملک شود و ورود او غیر قانونی خواهد بود و اگر بخواهد با زور و غلبه وارد شود مجرم و متجاوز شناخته خواهد شد.

نکته پایانی

تشخیص و تجاوز و تعرض و جابه جایی و سایر موارد دیگر به آسانی و توسط افراد عادی ممکن نخواهد بود، بلکه نیاز به بررسی نقشه های ثبت شده و پیاده کردن پلاک ها در محل و روی نقشه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×