بازپرس کیست و چه وظایفی دارد

بازپرس کیست و چه وظایفی دارد (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بازپرس کیست و چه وظایفی دارد

جمله بازپرس کیست و چه وظایفی دارد، زمانی مهم و قابل پرسش است که متهمی مرتکب جرم و جنایتی شده باشد و همین مسئله سبب تشکیل پرونده ای می شود که پیش از ورود به دادگاه نیاز به رسیدگی و بررسی، و همچنین تحقیق درباره چگونگی وقوع جرم را دارد که در دادسرا بر عهده بازپرس یا همان قاضی تحقیق می باشد.

باز پرس کیست؟

در واقع بازپرس کسی است که تمامی تحقیقات مقدماتی مورد نیاز جهت رسیدگی به عوامل و دلایل وقوع یک جرم، و همچنین پیدا کردن متهم و انجام بازجویی های لازم را بر عهده دارد. البته در این باره که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد، بهتر است اطلاعات بیشتری از تمامی وظایف و کارهایی که بر عهده یک بازپرس است کسب نمود تا آشنایی بیشتری با این جمله پیدا کرد. بازپرس در دادسرا دارای دو جایگاه می باشد، جایگاه اداری و جایگاه قضایی است. پس بهتر است بگوییم بازپرس یک مقام قضایی می باشد که در دادسرا و همراه با رییس دادسرا، منظور جناب دادستان هستند فعالیت و انجام وظیفه می کند، در واقع هر وقت که از طرف دادستان پرونده ای به بازپرس ارجاع شود و یا این که شکایتی به او برسد، وظیفه دارد به آن پرونده رسیدگی نماید و با توجه به بررسی های لازم درباره کشف جرم و چگونگی به وقوع پیوستن آن و همچنین نتایج و حقایق به دست آمده، حکم نهایی را صادر می شود.    

بازپرس و نیروی انتظامی

ماموران نیروی انتظامی به عنوان یکی از بازوان اجرایی قوانین در نظام هستند که نقش بسیار مهم و قابل توجهی را در ایجاد نظم و امنیت در جامعه بر عهده دارند. در میان آن ها کارآگاهانی هستند که با کسب علم و آموزش های لازم جهت همکاری زیر نظر بازپرس فعالیت می کنند، تا با به دست آوردن مدارک و اسناد لازم متهم را شناسایی و به دادگاه تحویل دهند.

نگاهی به این که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد

انجام تحقیقات مقدماتی: در تمامی جرایم، انجام تحقیقات اولیه و مقدماتی در رابطه با جرم هایی که به او گزارش داده می شوند، یا از طرف دادستان به بازپرس ارجاع می شوند، بر عهده بازپرس است. به بیان ساده تر زمانی بازپرس می تواند شروع به تحقیق و بررسی جرم کند که از جانب دادستان اجازه انجام مجموعه اقدامات قانونی به او داده شده باشد و فقط در زمینه جرایم منافی با عفت تحقیقات ممنوع می باشد.

یک بازپرس تعطیلی ندارد: از دیگر مواردی که سبب می شود تا بهتر با این موضوع آشنا شویم که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد، همین مسئله است که نشان می دهد بازپرس به هیچ عنوان تعطیلی ندارد، زیرا زمانی که قاضی پرونده بسیار سریع و به طور مستمر درباره جرم به وقوع پیوسته رسیدگی می کند، پس بازپرس هم باید در آن زمان مرخصی یا تعطیلی نداشته باشد و به جمع آوری مدارک و تحقیق در رابطه با چگونگی وقوع جرم بپردازد.

کسب دلایل لازم برای کشف جرم: بازپرسی شغل مهمی است زیرا باید به صورت مستقیم در مورد پرونده و کشف جرم دخالت یا فعالیت کند و اقدامات فوری را به عمل آورد تا بتواند ادله وقوع جرم و شواهد لازم و کافی را شناسایی و مشخص نماید، همچنین از فرار و مخفی شدن متهم جلوگیری کند تا بتواند جرمی که رخ داده است را اثبات نماید. توجه داشته باشید که یک بازپرس نمی تواند وظایفی که بر عهده اش هست به دیگری بسپارد و تنها در مورد انجام برخی کارها مانند تحقیقات مربوط به افرادی که اطلاعاتی در این باره دارند، می تواند تحقیقات محلی را به ضابطین دادگستری از جمله پلیس واگذار کند.

بی طرفی بازپرس: یکی از موارد مهم که باعث می شود بیشتر در مورد این موضوع که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد بدانیم در رابطه با بی طرفی بازپرس می باشد. بازپرس شخصی است که نقش اصلی را در روند پرونده دارد، زیرا شناسایی متهم و چگونگی وقوع جرم بر عهده او می باشد، پس باید نسبت به اشخاص پرونده بی طرف باشد، یعنی سعی کند در کمال بی طرفی و در حد اختیارات قانونی بررسی های لازم را انجام دهد، همچنین در کشف اوضاع و احوالی که ممکن است در نفع یا ضرر متهم تاثیر داشته باشد فرقی نگذارد. توجه داشته باشید که بر اساس مدارک و تحقیقات، اطلاعاتی که به دست می آورد حکم نهایی را صادر می شود، پس بازپرس در سرنوشت افراد زیادی می تواند تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از نابودی دلایل جرم: از دیگر مواردی که سبب می شود تا بهتر درباره این موضوع که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد آگاهی لازم را کسب کنیم، در زمینه جلوگیری در از بین رفتن دلایل و عوامل اثبات جرم است. بازپرسی شغل حساسی است و نیاز به سرعت عمل دارد، پس بهتر است بازپرس به محض مطلع شدن از وقوع جرم، بسیار سریع عمل کند و اجازه ندهد تا مدارک و شواهد موجود از بین بروند.

منع در توقیف تحقیقات: توجه داشته باشید که یک بازپرس نباید از انجام بررسی ها و تحقیقات لازم، به دلایل مختلف مانند این که متهم را نتوانسته پیدا کند، یا اطلاعات کافی به دست نیاورده است از ادامه پرونده صرف نظر کند. البته لازم به ذکر می باشد که زمانی توقف تحقیقات و بررسی ها ممکن است که جرم یکی از جرایم هایی با درجه مجازات 4 تا 8 باشد و با انجام تحقیقات لازم مرتکب جرم مشخص نشود و حدود دو سال به صورت کامل از زمان وقوع جرم گذشته باشد، در این صورت با اجازه و موافقت دادستان امکان توقیف و بایگانی شدن پرونده به طور موقت وجود دارد.

 حفظ اطلاعات مهم

یکی از وظایف مهم بازپرس، مراقبت از اطلاعات پرونده است، البته در مواقعی که شاکی درخواست کند اما بازپرس دسترسی به تمامی یا برخی اوراق پرونده را منافی با ضرورت کشف جرم و حقیقت بداند می تواند قرار درخواست را رد کند.

`

اقدامات لازم برای کشف حقیقت

با بیان مطالبی درباره اقدامات و وظایف بازپرس می توان به اطلاعات خوبی در مورد این که بازپرس کیست و چه وظایفی دارد دست یافت. زیرا وی برای جلوگیری از امحای آثار و علائم جرم مکلف می باشد که اقدامات فوری را به عمل آورد و در جمع آوری و تحصیل هرگونه ادله جرم و چگونگی وقوع آن تاخیر نکند. به همین دلیل بهتر است برای کشف و مشخص کردن حقیقت اقدامات لازم را انجام دهد که عبارتند از، تحقیقات محلی، معاینه و بررسی محل، صدور قرار کارشناسی، ارجاع صدور به کارشناس جهت دریافت نظر تخصصی، همچنین احضار کردن متهم در صورت ضرورت جلب متهم، و صدور قرار تامین مناسب، تحقیق یا پرس و جو از شهود و مطلعان و …، که با توجه به نتایج تمامی تحقیقات و اقدامات بیان شده حکم صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×