بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت

شرایط بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت در قانون

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت چیست؟ بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت به چه معنی است؟ شرایط بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت چگونه است؟ مهمترین نکات مربوط به بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت چیست؟ چگونه می توان نسبت به بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت اقدام کرد؟ نظر قانون در خصوص بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت چیست؟ آیا امکان بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت وجود دارد؟

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت یکی از جالب ترین مباحثی است که در قانون حقوقی ایران وجود دارد. در واقع قانونگذار این حق را به بستانکار داده است که در ازای طلب خود از طریق دریافت اجراییه نسبت به توقیف اموال بدهکار اقدام کند. برای بسیاری از ما اموال توقیف شده، اموال غیر منقول تعریف شده است. یعنی این تصور وجود دارد که قانون و اداره ثبت تنها به توقیف اموالی مانند ملک و زمین دست می زنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانونگذار اجازه اموال غیر منقول مانند خودرو و موتور و … را داده است. اما با توجه به محرک بودن این اموال شرایط خاص و مشخصی برای بازداشت و توقیف آن ها را در نظر گرفته شده است.

بنابراین ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که قانون چه مسیری برای بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت در نظر گرفته است. منقول و متحرک بودن این دسته از اموال به نوعی است که می توان آن را از مکانی به مکانی دیگر برد. بنابراین قانون چگونه مطمئن می شود که مال توقیف شده از این قابلیت استفاده نخواهد کرد؟ این مهمترین سوالی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت و بررسی چند مفهوم

برای این که بتوانیم مفهوم بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت و شرایط انجام آن را مورد بررسی قرار دهیم باید با چند مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. اول این که باید بدانیم اساسا اجرای ثبت به چه معنی است و چه کارکردی در قانون دارد. دوم این که باید بدانیم اموال منقول و غیر منقول در قانون ایران به چه شکلی تعریف شده است. همچنین در نهایت می خواهیم بدانیم کدام دسته از اموال منقول قابلیت توقیف یا بازداشت دارد. این مسئله بسیار مهمی است که در این بخش از مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

اجرای ثبت بدین معنی است که فرد با در اختیار داشتن یکی از اسناد لازم الاجرا امکان دریافت اجراییه را پیدا می کند. با صدور اجراییه امکان توقیف اموال به ارزش طلب فرد ایجاد می شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در مسیر اجراییه و ثبت نیازی به دستور دادگاه وجود ندارد.

در کلام ساده تر مسیر اجراییه از طریق ثبت یک مسیر سریع و ساده محسوب می شود. بنابراین فرد بدون نیاز به مراجعه قضایی به دادگاه های حقوقی می تواند به سادگی درخواست توقیف اموال فرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که تنها مسئله این مسیر هزینه بالای آن است که البته بعدا می توان از فرد بدهکار آن را مطالبه کرد.

نکته دیگر اموال منقول و غیر منقول در قانون است. به طور کلی اموال منقول به اموالی گفته می شود که قابلیت جابه جایی دارد و اموال غیر منقول به اموالی گفته می شود که امکان جا به جایی ندارد. چالش اصلی که در خصوص توقیف اموال منقول وجود دارد این است که متحرک بودن آن اساسا امکان بازداشت و توقیف را سخت و خاص کرده است. این نکته ای است که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آشناست.

تعیین بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که بدانیم اساسا قانون اجازه توقیف کدام دسته از اموال را می دهد. به طور کلی قانون در مسیر اجرائیه و توقیف اموال، تمامی اموالی که به صورت رسمی و قانونی به نام فرد بدهکار است را مشمول این قانون می داند.

در کلام ساده تر زمانی قانون اجازه توقیف اموال می دهد که ابتدا ثابت شود این اموال به واسطه سند رسمی تحت تملک فرد باشد. بنابراین در خصوص بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت باید این اموال بر اساس سند رسمی به نام بدهکار باشد. به طور مثال زمانی می توانیم نسبت به بازداشت خودرو به عنوان یک مال منقول اقدام کرد که این مال به صورت رسمی و به واسطه سند سبز خودرو به نام مالک باشد. بنابراین در صورتی که خودرو به واسطه قولنامه در اختیار مالک باشد امکان توقیف آن از طریق ثبت وجود ندارد. مگر این که بتوان مالکیت فرد را بر این مال ثابت کرد. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت (2)
بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت (2)

نگهداری بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت

اما نکته بسیار مهم دیگری که در خصوص بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت وجود دارد، مسئله نگهداری این مال است. در واقع با توجه به منقول بودن این اموال این سوال ایجاد می شود که برای توقیف و بازداشت آن ها چه محلی در نظر گرفته می شود. به صورت عادی و عمومی این اموال در همان محل کشف و توقیف، بازداشت می شود. در کلام ساده تر قانون مایل است که اموال منقول توقیف شده در همان محل باقی بماند. اما در صورتی که محل مورد نظر مناسب به نظر نرسد کارشناس و مامور بازداشت می تواند محل دیگری را برای نگهداری مال تعیین کند.

نکته دیگر این است که مامور بازداشت فردی را تحت عنوان امین مال مشخص می کند. امین مال مکلف است که تا زمان تعیین تکلیف از مال مراقبت کند، همچنین تمامی مسئولیت های این مال بر عهده امین است. امین باید بر اساس رضایت طرفین دعوی و همچنین صلاحدید مامور تعیین شود. همه این ها مواردی است که در خصوص بازداشت اموال منقول در اجرای ثبت وجود دارد. با این حال شما می توانید در این خصوص از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید. چرا که هر مسیر قانونی سختی ها و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و نمی توان به سادگی از آنها عبور کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×