اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد و شرایط آن

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چگونه امکان پذیر است؟ شرایط اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چیست؟ مرجع رسیدگی به اعتراض به رای کمیسیون ماده صد کدام نهاد است؟ مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چقدر است؟ آیا اعتراض به رای کمیسیون ماده صد در همان کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد؟ مدت زمان رسیدگی به اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چقدر است؟ آیا بعد از قطعی شدن رای امکان اعتراض به رای کمیسیون ماده صد وجود دارد؟

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد یکی از مهمترین سوالاتی است که بسیاری از مالکان یا پیمانکاران ساختمانی در ذهن دارند. در واقع با توجه به نقش مهم و عمده کمیسیون ماده صد و تاثیر آن در ادامه روند ساخت و یا دریافت پایان کار و سند رسمی ملکی، می توان گفت که اعتراض به رای کمیسیون ماده صد یکی از ابزارهای مهمی است که در اختیار افراد قرار گرفته است. با وجود این که این کمیسیون اساسا زیر نظر شهرداری نیست و شهرداری خود به عنوان یکی از طرفین دعوی در این خصوص محسوب می شود، می توان گفت که قانون اعتراض به رای کمیسیون ماده صد را به شهرداری نیز داده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در ادامه می خواهیم به چند سوال مهم پاسخ دهیم. اول این که باید بدانیم روند اعتراض به رای کمیسیون ماده صد چگونه است و در چه مهلت قانونی این امکان به طرفین داده شده است. سوال مهم دیگر این است که کدام مرجع مسئولیت رسیدگی به این اعتراض را بر عهده دارد؟ در ضمن آیا در عمل اعتراض به رای کمیسیون ماده صد می تواند تغییری در رای صادر شده ایجاد کند یا خیر؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد از دید بنیادی

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با یکی از مهمترین مفاهیم مربوط به این ابزار یعنی کارکرد کمیسیون ماده صد آشنا شویم. در واقع با شناخت چارچوب های کاری مربوط به این کمیسیون می توان به درستی تصمیم گرفت که در چه موقعیتی می توان نسبت به کدام دسته از احکام اعتراض کرد.

به طور کلی کمیسیون ماده صد یکی از مهمترین نهاد قضایی و اجرایی در خصوص ساخت و سازهای شهری محسوب می شود. به نوعی این کمیسیون موظف است ساخت و سازهای شهری را زیر نظر داشته باشد و آن ها را از نظر ایمنی، رعایت قوانین شهرداری و همچنین رعایت مقررات ساختمانی مورد بررسی قرار دهد.

با توجه به این که در غالب موارد شکایت و کشف تخلف از جانب کارشناسان شهرداری رخ می دهد این تصور ایجاد شده است که این کمیسیون متعلق به شهرداری است. اما بر اساس قانون این کمیسیون به صورت مستقل از اعضای مختلف که شهرداری نیز جزئی از آن محسوب می شود شکل می گیرد. از طرف دیگر معمولا شکایات از سمت شهرداری در این کمیسیون مطرح می شود اما این بدین معنی نیست که لزوما این کمیسیون زیر نظر شهرداری باشد.

بنابراین باید توجه داشته باشید که در اعتراض به رای کمیسیون ماده صد این مکان و احتمال وجود دارد که شهرداری به عنوان یکی از طرفین دعوی هم می تواند از این ابزار مهم قانونی در مهلت داده شده استفاده کند. بنابراین آن چیزی که هر وکیل حقوقی به خوبی می داند این است که کمیسیون ماده صد یک نهاد مجزا با اختیارات و چارچوب های مشخصی است. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که طرفین دعوی در چه مهلت زمان قانونی می توانند نسبت به اعتراض اقدام کنند و این اعتراض در کدام مرجع مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد در عمل

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شرایط نسبتا خاصی دارد. در واقع اگر شما طی مدت ده روز بعد از صدور حکم کمیسیون بدوی به این رای اعتراض داشته باشید، دعوی شما به کمیسیون تجدید نظر ماده صد ( با همان قوانین کمیسیون بدوی ) ارجاع داده می شود.

در صورتی که رای صادر شده توسط کمیسیون تجدید نظر نیز تایید کننده رای بدوی باشد و یا به نحوی صادر شود که یکی از طرفین به آن اعتراض داشته باشند ظرف مدت سه ماه فرصت دارند تا اعتراض خودشان را به این رای اعلام کنند. در این صورت دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی به این دعوی شناخته می شود. رای صادر شده توسط این دیوان رای قطعی و غیر قابل اعتراض محسوب می شود. بنابراین طرفین باید نسبت به این رای صادر شده تمکین کنند.

در واقع اگر بخواهیم صادقانه تر بیان کنیم با توجه به این که در غالب موارد کمیسیون تجدید نظر همان رای کمیسیون بدوی را تایید می کند بهتر این است که از فرصت ده روزه جهت اعتراض به رای صادر شده استفاده نکنید. در واقع بسیاری از انواع وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می دانند که استفاده از این فرصت اعتراض در واقع وارد شدن به مسیری است که تنها هزینه زمانی برای افراد دارد. از این رو عدم استفاده از این مهلت ده روزه این فرصت را به شما می دهد که بتوانید از فرصت سه ماهه برای ورود به مرحله دیوان عدالت اداری استفاده کنید.

در واقع بعد از پایان مهلت ده روزه از زمان صدور حکم قطعی بدوی، تا سه ماه شما این فرصت را دارید که به رای صادر شده اعتراض کنید. در این زمان اعتراض شما وارد کمیسیون تجدید نظر نخواهد شد و به صورت مستقیم در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می گیرد. در این حالت احتمال بازگشت رای و یا نقض رای بدوی بیشتر خواهد بود. این مسئله ای است که به صورت عملی رخ می دهد. اما بهتر است در این خصوص از یک وکیل یا مشاور با تجربه و مجرب در این خصوص راهنمایی و کمک بگیرید. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×