اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی حقوقی

شرایط اعاده دادرسی حقوقی در قانون

اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ اعاده دادرسی حقوقی به چه معنی است؟ مهمترین شرایط اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ شرایط اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ چگونه می توان نسبت به اعاده دادرسی حقوقی اقدام کرد؟ چرا از اعاده دادرسی حقوقی استفاده می شود؟ بهترین روش اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ برای چه دعاوی می توان نسبت به اعاده دادرسی حقوقی اقدام کرد؟ آثار اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ نتیجه استفاده از اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ چگونه می توان برای اعاده دادرسی حقوقی اقدام کرد؟ چرا قانون از اعاده دادرسی حقوقی استفاده می کند؟

اعاده دادرسی حقوقی یکی از روش های فوق العاده اعتراض به احکام قطعی صادر شده است. در این روش هر کدام از طرفین دعوی می تواند بعد از قطعی شدن حکم صادر شده توسط دادگاه نسبت به استفاده از این روش اقدام کند. از آثار اعاده دادرسی حقوقی این است که در صورت اثبات وجود شرایط، دعوی به صورت ماهوی در همان دادگاه صادر کننده رای مورد بررسی قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که اعاده دادرسی حقوقی دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ همچنین چرا قانون گذار از این ابزار در مسیر قانونی استفاده کرده؟ نکته بسیار مهمی که در پایان این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که چگونه می توان نسبت به استفاده از این مسیر اقدام کرد؟ آیا این امکان وجود دارد که برای هر دعوی حقوقی و حکم صادر شده اقدام به استفاده از اعاده دادرسی کرد؟ آیا در مسیر کیفری نیز امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود دارد؟ در ادامه این مقاله به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه بمانید.

اعاده دادرسی حقوقی و مفاهیم اولیه

اعاده دادرسی حقوقی را زمانی می توانیم به خوبی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم مهم و اولیه مربوط به آن آشنا شویم. از مهمترین مفاهیم تاثیرگذار در این زمینه مفهوم حکم صادر شده است. در واقع آرای صادر شده در دادگاه به دو حالت حکم یا قرار تقسیم می شود.

حکم به آن آرایی گفته می شود که در موضوعیت دعوی و بر اساس ماهیت دعوی به صورت قطعی صادر می شود. قرار آن دسته از آرایی است که یکی از این دو ویژگی را ندارد. در کلام ساده تر قرار یا در موضوعیت دعوی نبوده و یا این که به صورت قطعی صادر نمی شود.

نکته ای که وجود دارد این است که معمولا بعد از صدور حکم مدت زمان مشخصی را برای اعتراض و تجدید نظر خواهی در نظر می گیرند. در صورتی که طرفین در این مدت زمان اقدام خاصی انجام ندهند و نسبت به استفاده از مسیر تجدید نظرخواهی اقدام نکنند حکم به صورت خودکار قطعی می شود. وکیل حقوقی می داند که در برخی از دعاوی حقوقی و یا کیفری حکم بلافاصله بعد از صدور قطعیت پیدا می کند. در چنین دعاوی دادگاه این مسئله را ذکر می کند. همچنین رای صادر شده توسط دادگاه تجدید نظر خواهی به صورت قطعی در نظر گرفته می شود.

مسئله ای که در خصوص اعاده دادرسی حقوقی وجود دارد این است که اعاده دادرسی تنها برای احکامی قابل استفاده است که آرای قطعی برای آن صادر شده باشد. زمانی که گفته می شود اعاده دادرسی حقوقی تنها برای احکام قطعی قابل استفاده است می توان به این نکته رسید که اعاده دادرسی حقوقی یا کیفری بر اساس ماهیت حکم و دعوی صورت می گیرد. بنابراین تنها به حکم صادر شده و مورد اعاده شده توجه می شود. بنابراین روند دادرسی یا سایر احکام صادر شده مورد بررسی قرار نمی گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه به شرایط و آثار اعاده دادرسی حقوقی خواهیم پرداخت.

شرایط و آثار اعاده دادرسی حقوقی

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که اعاده دادرسی حقوقی برای تمامی احکام صادر شده توسط دادگاه حقوقی قابل اجرا نیست. در واقع شما نمی توانید برای تمامی احکام قطعی صادر شده دادخواست اعاده دادرسی داشته باشید. تنها زمانی می توانید از این مسیر استفاده کنید که شرایط و موارد ذکر شده در قانون جهت اعاده دادرسی حقوقی وجود داشته باشد. در ادامه این شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم.

زمانی که حکم صادر شده قطعی باشد و این حکم بیش از ادعای خواهان بوده و یا این که این حکم در مورد ادعای خواهان صادر نشده باشد. در این صورت هر کدام از طرفین می توانند نسبت به اعاده دادرسی حقوقی اقدام کنند. همچنین در صورتی که حکم صادر شده در تضاد با مواد قانونی یا در تضاد با مفاد خود باشد می توان از این مسیر فوق العاده برای اعتراض استفاده کرد.

در صورتی که حکم صادر شده مغایر با حکم صادر شده قبلی در خصوص همان دعوی توسط همان دادگاه باشد در حالی که هیچ مورد قانونی برای این مغایرت وجود نداشته باشد. امکان استفاده از مسیر اعاده دادرسی ایجاد می شود. در صورتی که ثابت شود این حکم متاثر از حیله یا فرد یکی از طرفین صادر شده باشد نیز می توان از طریق این مسیر اقدام کرد.

در خصوص موارد مهم دیگر از جمله پیدا شدن مدارک و اسنادی که بتواند جعلی بودن اسناد ارائه شده به دادگاه را ثابت کند و یا این که اسنادی قابل استناد کشف شود که بتوند رای دادگاه را تغییر دهد می توان از این مسیر استفاده کرد. همچنین در صورتی که ریاست قوه قضاییه تشخیص دهد رای صادر شده بر خلاف شرع یا قوانین است امکان اعاده دادرسی ایجاد می شود. این ها تمام مسیرهایی است که برای این نوع اعتراض وجود دارد.

در صورتی که یکی از این مسیرها اثبات شود در دعاوی غیر مالی رای صادر شده متوقف می شود و در دعاوی مالی با دریافت تامین مناسب امکان توقف حکم ایجاد می شود. این از مهمترین شرایطی است که در خصوص اعاده دادرسی حقوقی وجود دارد. همچنین در نظر داشته باشید در صورتی اثبات جهات دادرسی  امکان نقض حکم و رسیدگی مجدد دعوی به وجود می آید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×