اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی و شرایط آن در قانون

اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ شرایط اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ چگونه می توان از اعاده دادرسی حقوقی استفاده کرد؟ مهمترین شرایط و نکات مربوط به اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ چه زمانی می توانیم از اعاده دادرسی حقوقی استفاده کنیم؟ آیا کشف دلیل جدید می تواند باعث اعاده دادرسی حقوقی شود؟ آیا اعاده دادرسی حقوقی بعد از مهلت تجدید نظر امکان پذیر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعاده دادرسی حقوقی چیست؟ مهلت زمان قانونی استفاده از اعاده دادرسی حقوقی چقدر است؟ کدام نهاد در خصوص اعاده دادرسی حقوقی تصمیم گیری می کند؟ مرجع صادر کننده اعاده دادرسی حقوقی کدام است؟

اعاده دادرسی حقوقی یک مسیر فوق العاده و خاص برای اعتراض به حکم قطعی صادر شده محسوب می شود. اولین و مهمترین نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که در همه دعاوی و در خصوص تمامی احکام امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود ندارد. در واقع تنها در صورت تایید جهات قانونی تعریف شده، امکان استفاده از این مسیر وجود دارد. بنابراین برای استفاده از اعاده دادرسی حقوقی ابتدا باید شرایطی اثبات شود. این مسئله خود سختی های کار یک وکیل حقوقی در این خصوص را به خوبی نشان می دهد.

ما در ادامه می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که شرایط اعاده دادرسی حقوقی چیست و در چه موقعیت هایی امکان استفاده از این ابزار مهم قانونی وجود دارد؟ آیا در خصوص قرارهای صادر شده نیز این چنین شرایطی وجود دارد؟ آیا اعاده دادرسی را می توان همان تجدید نظر دانست؟ همه این ها مهمترین سوالاتی است که در ذهن بسیاری از افراد جامعه نقش بسته است. در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اعاده دادرسی حقوقی و بررسی چند مفهوم

اعاده دادرسی حقوقی یکی از مهمترین و پیچیده ترین مفاهیمی است که در قانون ایران وجود دارد. همانطور که گفتیم اعاده دادرسی یک مسیر ویژه در قانون برای اعتراض به احکام قطعی صادر شده می باشد. بنابراین اولین نکته ای که باید بدانید این است که در خصوص قرارهای صادر شده توسط دادگاه یا دادسرا امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود ندارد.

بگذارید کمی واضح تر در این خصوص صحبت کنیم. به طور کلی آرای صادر شده توسط مراجع قضایی به دو دسته احکام و قرار و تقسیم بندی می شود. مسئله ای که وجود دارد دارد این است که احکام دارای دو ویژگی قطعیت و موضوعیت است. یعنی حکم در موضوعیت دعوی و به شکل قطعی صادر می شود. اما قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد. بنابراین اعاده دادرسی حقوقی یا کیفری تنها برای احکام قطعی قابل درخواست است.

دو نکته مفهومی بسیار مهم در خصوص اعاده دادرسی وجود دارد. اول این که به واسطه اعاده دادرسی امکان بررسی دعوی به شکل موضوعی و ماهوی ایجاد می شود. در کلام ساده تر با قبول اعاده دادرسی حقوقی دعوی از ابتدا مورد بررسی همان مرجع قضایی قرار می گیرد و امکان صدور حکم جدید ایجاد می شود.

نکته مفهومی مهم دیگر در خصوص اعاده دادرسی حقوقی این است که دادخواست اعاده دادرسی توسط فرد محکوم باید در خصوص حکم صادر شده ارائه شود. در واقع طرفی که حکم بر علیه وی صادر نشده امکان اعاده دادرسی حقوقی یا کیفری را نخواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که مهلت اعاده دادرسی برای افراد داخل ایران 20 روز و برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه از زمان صدور حکم قطعی تعیین شده است. این ها از مهمترین و پایه ای ترین مفاهیمی است که در خصوص اعاده دادرسی حقوقی باید به آن ها اشاره می کردیم. حال در ادامه به صورت جزئی تر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

شرایط اعاده دادرسی حقوقی

اگر بخواهیم سریع و ساده بیان کنیم، زمانی امکان استفاده از اعاده دادرسی حقوقی وجود دارد که ثابت شود که حکم صادر شده بر خلاف قانون و شرع بوده و یا دلیل و مدرکی کشف شود که در زمان دادرسی امکان دسترسی به آن وجود نداشت. اما بیایید کمی دقیق تر در این خصوص صحبت کنیم.

اگر ثابت شود که احکام صادر شده بیش از خواسته خواهان بوده و یا به طور کلی خارج از موضوع دعوی بوده است. همچنین اگر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بتواند ثابت کند که حکم قطعی صادر شده دارای تضاد در مفاد خودش است. یعنی در مواد قانونی استناد شده تضاد بنیادی وجود دارد. همچنین اگر ثابت شود این حکم بر اساس حیله و فریب و تقلب موثر صادر شده باشد امکان اعاده دادرسی حقوقی برای فرد محکوم ایجاد می شود.

در دو حالت مهم دیگر امکان استفاده از اعاده دادرسی حقوقی پیش بینی شده است. در شرایطی که دلیل جدیدی کشف شود که امکان ارائه آن در زمان دادرسی وجود نداشته است و در صورتی که ریاست قوه قضایی تشخیص دهد که حکم صادر شده برخلاف قانون و یا شرع بوده است. در این موارد امکان استفاده از شرایط اعاده دادرسی وجود دارد.

اعاده دادرسی حقوقی (1)
اعاده دادرسی حقوقی (1)

آثار اعاده دادرسی حقوقی

به طور کلی مهمترین آثار اعاده دادرسی حقوقی نقض حکم قطعی صادر شده و رسیدگی مجدد به دعوی محسوب می شود. در واقع در صورتی که جهات اعاده دادرسی وجود داشته باشد و این جهات در مراجع قضایی قابل اثبات باشد، حکم صادر شده توسط دادگاه نقض شده و دعوی از تمامی جهات مورد بررسی مجدد قرار می گیرد.

همچنین با درخواست اعاده دادرسی تمامی احکام تمامی دعاوی حقوقی غیر مالی متوقف شده تا جهات مورد دادخواست مورد بررسی قرار بگیرد. در دعاوی مالی نیز با دریافت تامین مناسب امکان توقف حکم ایجاد می شود. این ها مهمترین نکاتی است که شما باید در خصوص اعاده دادرسی حقوقی به آن ها توجه داشته باشید.

در خصوص ارائه مدرک و دلیل جدید نیز توجه داشته باشد که بر اساس قانون به واسطه تامین دلیل ( حتی در صورت عدم ارائه آن در مراحل دادرسی ) امکان اعاده دادرسی به محکوم داده نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی های بیشتری داشته باشید می توانید از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×