ارث زن از شوهر

ارث زن از شوهر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث زن از شوهر

ارث زن از شوهر بر اساس قانون

ارث زن از شوهر چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکات ارث زن از شوهر چیست؟ ارث زن از شوهر چگونه است؟ ارث زن از شوهر چه شرایطی دارد؟ ارث زن از شوهر و سهم الارث او بدون داشتن فرزند چقدر است؟ ارث زن از شوهر و سهم الارث او با داشتن فرزند چقدر است؟ شرایط ارث زن از شوهر بر اساس قانون چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارث زن از شوهر چیست؟ ارث زن از شوهر بعد از طلاق چگونه است؟ ارث زن از شوهر در عقد دائم چگونه است؟ ارث زن از شوهر در عقد موقت چگونه است؟

ارث زن از شوهر یکی از مفاهیم مهمی است که در قانون ارث به آن پرداخته شده است. در واقع با توجه به این که قوانین مربوط به ارث عمدتا بر اساس قوانین اسلام تدوین شده، می توان گفت که شرایط ارث زن از شوهر را نیز اسلام تعیین کرده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. نکته دیگر این است که بر اساس همین قوانین زوجه یکی از وراث زوج محسوب می شود. از این رو زوجه می تواند بعد از فوت شوهر خود نسبت به دریافت حق الارث خود اقدام کند.

ما در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم میزان این حق الارث چقدر است؟ همچنین چه شرایطی برای دریافت آن توسط قانون در نظر گرفته شده است. به نوعی ما به دنبال این هستیم که نحوه ارث زن از شوهر را از جنبه های مختلف حتی بعد از طلاق مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که مهریه و پرداخت یا عدم پرداخت آن نیز می تواند در خصوص مسئله ارث تاثیرگذار باشد. این ها مهمترین مواردی است که در ادامه می خواهیم به آن ها بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ارث زن از شوهر از دید بنیادی

ارث زن از شوهر یک مفهوم در دل چارچوب قانون ارث است. بنابراین برای درک بهتر این مسئله به کمک یک وکیل حقوقی، باید با مفهوم ارث در قانون بیشتر آشنا شویم. در واقع ما باید بدانیم که ارث در قانون و شرع چگونه تعریف می شود و از چه عناصر اصلی تشکیل شده است. با شناخت چارچوب های کلی این عنصر مهم قانونی می توانیم بسیاری از مفاهیم مربوط به آن از جمله ارث زن از شوهر را مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که می دانید انسان با تولد در جامعه صاحب یکسری از حقوق مشخص می شود. این حقوق صرفا به جهت زنده بودن فرد در جامعه به وی تعلق می گیرد. به جز شرایط خاص  قانونی و با دستور دادگاه امکان گرفتن حقی از فرد در جامعه وجود ندارد. حق مالکیت یکی از این حقوق اساسی محسوب می شود. بدین ترتیب فرد می تواند بر اساس این حق بر اموالی که به دست می آورد مالکیت داشته باشد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که بعد از مرگ فرد، تمام حقوق مربوط به او نیز از بین می رود. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که با مرگ فرد تمامی حقوقی از جمله حق مالکیت برای فرد معنایی ندارد. از این رو این اموال مالک نخواهند داشت. اینجاست که قانون ارث بر اساس مفاهیم شرعی و اسلامی به دنبال مشخص کردن مسئول و مالک این اموال خواهد بود. تمام این ها تحت عنوان قانون انحصار وراثت تعریف می شود. بر اساس این قانون مشخص می شود که چه کسی به عنوان وارث شناخته می شود و وارث چند درصد از اموال را به دست خواهد آورد.

وارث در این قانون به دو دسته سببی و نسبی تقسیم می شود. سببی به وراثی گفته می شود که بر اساس عقود ایجاد می شود. به طور مثال زن یا شوهر به عنوان وارث سببی شناخته و وراثی مانند پدر و مادر یا فرزندان به عنوان وراث نسبی محسوب می شوند. وراث نسبی طبقه ارث خاصی دارند و شرایط مشخصی در این خصوص برای آن ها تعریف شده است. اما برای ارث زن از شوهر چه شرایطی وجود دارد؟ در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد؟

ارث زن از شوهر در حالت های مختلف

به طور کلی زن از جمله وراث مرد شناخته می شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که ارث زن از شوهر در حالت های مختلف چگونه است؟ اولین نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ارث زن از شوهر تنها در عقد و نکاح دائم امکان پذیر است. بنابراین در خصوص عقد موقت تنها زمانی امکان ارث زن از شوهر وجود دارد که شوهر در وصیت خود اموالی برای وی در نظر گرفته باشد.

نکته دیگری که باید در خصوص ارث زن از شوهر بدانید این است که میزان سهم الارث زن در صورت نداشتن فرزند به میزان یک چهارم و در صورت داشتن فرزند به میزان یک هشتم از اموال متوفی خواهد بود. مسئله بسیار مهمی که وجود دارد این است که در قانون قبل از سال 87 زن تنها می توانست در خصوص اموال منقول و منافع اموال غیر منقول ادعای ارث داشته باشد. اما بعد از قانون سال 87 قانون گذار امکان بهره مندی زن از اموال منقول و ارزش اموال غیر منقول ( عین و منافع مال ) دارد.

مسئله مهم دیگر در مورد مسئله ارث زن از شوهر این است که بر اساس قانون امکان ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق وجود ندارد. مگر این که طلاق از نوع رجعی باشد و یا این که شوهر در زمان عده زن فوت کند. در این حالت ها که در ماده 943 قانون مدنی به آن اشاره شده امکان ارث زن از شوهر وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که مسئله مهریه خارج از مسئله ارث مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع مهریه طلبی است که زن بر گردن مرد دارد. بنابراین بعد از فوت شوهر زن می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود از اموال شوهر اقدام کند. این مسیری خارج از ارث زن از شوهر محسوب می شود. بعد از تسویه مهریه و سایر بدهی های مرد، نوبت به انحصار وراثت و تقسیم اموال می رسد. در این جاست که زن می تواند از سهم الارث خود بهره مند شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×