کمیسیون ماده 77

کمیسیون ماده 77 (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کمیسیون ماده 77

کمیسیون ماده 77 چیست؟

کمیسیون ماده 77 چه کمیسیونی است؟ کمیسیون ماده 77 مربوط به کدام نهاد قانونی است؟ کمیسیون ماده 77 چه کارکردی دارد؟ مهمترین وظایف کمیسیون ماده 77 چیست؟ مهمترین شرایط و قوانین مربوط به کمیسیون ماده 77 چیست؟ یک وکیل چه کارکردی می تواند در حوزه کمیسیون ماده 77 داشته باشد؟ قانون گذار چرا از کمیسیون ماده 77 استفاده کرده است؟ کمیسیون ماده 77 در چه مواردی کارایی دارد؟

کمیسیون ماده 77 از جمله کمیسیون های مربوط به شهرداری و امور شهری است. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم کمیسیون ماده 77 به اختلاف میان شهرداری و مودیان عوارض می پردازد. به نوعی باید اینگونه بیان کرد که هر نوع اختلاف میان افراد و شهرداری بر سر پرداخت عوارض و تعیین میزان آن بر عهده کمیسیون ماده 77 است. نکته مهم اینجاست که تصمیم های کمیسیون ماده 77 بر اساس قوانین مربوط به اسناد لازم الاجرا محسوب می شود و اداره ثبت به عنوان مجری این تصمیمات شناخته شده است. در واقع این اداره ثبت است که باید نسبت به وصول طلب شهرداری اقدام کند.

اولین سوالی که باید به آن در خصوص کارکرد کمیسیون ماده 77 بپردازیم این است که اساسا چه نیازی به این کمیسیون وجود دارد؟ به طور کلی شهرداری در همه جای جهان موظف است امور شهر را به درستی مدیریت کند. در واقع شهرداری باید سعی کند رفاه اجتماعی خوبی برای افراد شهر فراهم بیاورد. اما در قبال این خدمات، شهروندان نیز موظف به پرداخت هزینه ای به شهرداری هستند. در واقع این هزینه را می توان همان هزینه ای دانست که به واسطه آن شهرداری می تواند این خدمات را ارائه دهد. این هزینه به نوعی جواز افراد برای زندگی در شهر محسوب می شود. عوارض از نظر قانون و دولت اهمیت بالایی دارد. بنابراین در تعیین و نحوه پرداخت آن حساسیت های بسیاری وجود دارد. از این روست که می توان انتظار داشت که تعارض هایی در این بین ایجاد شود. کمیسیون ماده 77 کمیسیونی بی طرف است که سعی می کند این تعارض را برطرف کند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا این تعارض به نوعی نیست که توسط سیستم قضایی رسیدگی شود. بنابراین از طرف قانون این کمیسیون ماده 77 است که موظف است به این موارد رسیدگی کند.

کمیسیون ماده 77 و اعضای آن

کمیسیون ماده 77 بر اساس قانون متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای شهر است. نکته بسیار مهم که در ترکیب اعضای کمیسیون ماده 77 نیز به خوبی مشخص است این موضوع است که اساسا شهرداری در خصوص تعیین رای و روند صدور آن هیچ اثر گذاری نمی تواند داشته باشد. در واقع کمیسیون 77 یک کمیسیون مستقل از شهرداری محسوب می شود. نکته مهم دیگری که در خصوص کمیسیون ماده 77 وجود دارد این است که این کمیسیون با حداقل سه نفر از اعضای اصلی رسمیت پیدا می کند و دو رای از سه رای می تواند برای صدور رای نهایی و قطعی کافی باشد. نکته مهم دیگر این است که هر کدام از نهادی های وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای شهر می تواند بیش از یک نماینده در این کمیسیون داشته باشند. اما اعضای اصلی همان سه رای در نظر گرفته میشود.

کمیسیون ماده 77 (3)
کمیسیون ماده 77 (3)

کمیسیون ماده 77 چه وظایف و اختیاراتی دارد

کمیسیون ماده 77 وظایف و اختیارات مختلفی دارند. مهمترین وظیفه کمیسیون ماده 77 رفع اختلاف میان مودی و شهرداری است. در واقع این کمیسیون 77 تعیین می کند که مودی آیا باید میزان عوارض تعیین شده را پرداخت کند یا خیر. همچنین همانطور که گفتیم اداره ثبت سند به عنوان مجری دستورات کمیسیون ماده 77 محسوب می شود.

اما به جز این می توان کارایی مختلفی برای کمیسیون ماده 77 در نظر گرفت. به طور کلی این کمیسیون می تواند در تعیین میزان خسارت دکه هایی که قبل از تصویب قانون شهرداری نصب شده اند اقدام کند. همچنین این کمیسیون موظف است نسبت به اعتراض مالکانی که ملک آن ها توسط شهرداری بنا بر ماده 110 قانون شهرداری مرمت یا دیوارکشی نشده باشد، رسیدگی کند. همچنین مودیان می توانند از کمیسیون ماده 77 بخواهند نسبت به تقسیط عوارض آن ها اقدام کند. در واقع این کمیسیون این قدرت و اختیار را دارد که عوارض متقاضی را قسط بندی کند و آن را برای اجرا به اداره ثبت ارسال کند. همچنین این کمیسیون میزان بدهی ملک و اختلاف در این خصوص را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین یکی از مهمترین کارکردهای کمیسیون ماده 77 در خصوص رفع اختلاف سایر دستگاه ها مانند انواع وزارت خانه ها یا موسسات دولتی با شهرداری است. در کلام ساده تر شهرداری موظف است به این دستگاه ها نیز درست مانند همه عناصر شهری خدمات ارائه دهد. اما اگر این دستگاه ها و شهرداری با یک دیگر به تناقض و تعارض برسند این کمیسیون ماده 77 است که می تواند به این تعارض رسیدگی کند و رای قطعی را صادر کند.

کمیسیون ماده 77 (2)
کمیسیون ماده 77 (2)

اعتراض به رای کمیسیون ماده 77

اعتراض به رای همیشه وجود دارد. این موضوع در خصوص کمیسیون ماده 77 نیز صادق است. حال سوال اینجاست که در صورت داشتن اعتراض به رای کمیسیون 77 باید به کجا مراجعه کرد و از چه طریق این مسیر را پیگیری نمود. بر اساس اصل 173 در صورت داشتن اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به این اعتراض است.

نکته مهم اینجاست که اگر رای صادر شده توسط کمیسیون ماده 77 توسط دیوان عدالت اداری تایید شود، رای به این کمیسیون عودت داده می شود. اما اگر نظر دیوان عدالت اداری رای خلاف رای کمیسیون 77 داشته باشد، دیوان عدالت اداری است که مسئولیت برگزاری جلسه رسیدگی به این تعارض است. بنابراین در صورتی که دیوان عدالت اداری با اعترض شما موافقت کند خود این دیوان است که مسئول رسیدگی به این پرونده خواهد بود.

این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص کمیسیون ماده 77 وجود دارد. آن چیزی که شما باید بدانید این است که اساسا کمیسیون ماده 77 یک کمیسیون مستقل و بیطرف است که به تعارضات میان شهرداری با متقاضیان حقیقی و حقوقی بر اساس قوانین و شرایط خاص خودش است. همچنین یادتان باشد این کمیسیون یک کمیسیون شبه قضایی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×