چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟

چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟

چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟

در این مطلب قصد داریم به این نکته بپردازیم که چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم و این مسئله را از منظر حقوقی و کیفری بررسی کنیم.

به طور کلی وارد شدن به ملکی که به دیگران تعلق دارد، بدون اجازه مالک جرم است. این عمل در قانون ورود به عنف نام دارد و شامل مجازات می شود. البته مجازات این کار به وسیله دادگاه تعیین می گردد و امکان دارد متفاوت باشد. به این ترتیب باید به صورت کامل بدانید که چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم، در حالی که ما به او اجازه ی وارد شدن نداده ایم. بنابراین حتما این موضوع مهم را از راه مراجعه کردن به مراجع قضایی ذیصلاح پیگیری نمایید.

ورود به عنف به چه معناست:

عبارت ورود به عنف به معنای بدون اجازه وارد شدن و تجاوز نمودن به حریم شخصی افراد است. حال چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم، دلایل متعددی برای این کار وجود دارد. مثلا شخصی به قصد درگیری و نزاع ممکن است وارد ملکتان شده باشد. یا علل دیگر مثل سرقت و غیره … وجود داشته باشد. این امر به هر علتی که باشد، مجازات خاص خودش را خواهد داشت که به وسیله دادگاه به درستی تعیین می گردد. در بیشتر مواقع مجازاتش از شش ماه حبس شروع می شود و تا یک سال و حتی زمان بیشتری نیز ممکن است که در نظر گرفته شود.

موارد قانونی ضروری در این مسئله:

ذکر این نکته مهم هم ضروری است که بر طبق قانون مدنی، هنگامی ورود اشخاص به حریم شما مصداق ورود به عنف را پیدا می کند که فرد به قصد ضرر رساندن وارد ملکتان شده باشد. مثلا قصد تخریب بخشی از اموال شما را داشته و هتک حرمت نماید. اما اگر برای مواردی از قبیل عبور دادن حیوانات از آن مکان باشد، مجازاتی را در پی ندارد و به لحاظ قانونی ورود به عنف محسوب نخواهد شد.

مفهوم تصرف عدوانی چیست:

چنانچه فردی بدون کسب اجازه از مالک یا مستاجر، توانسته باشد ملک را به تصرف خودش درآورد، به لحاظ قانونی می توان گفت که تصرف عدوانی نموده است. تقسیم بندی تصرف عدوانی به دو نوع کیفری و حقوقی می باشد. کسی که مرتکب تصرف عدوانی باشد چه از نوع کیفری و چه از نوع حقوقی، محکوم بوده و از یک ماه حبس تا یک سال حبس مجازات خواهد شد. در حین این مدت دادگاه موظف است به رفع تصرف عدوانی بپردازد. برای کسانی هم که به جرم تصرف عدوانی در ملک مشاع پرداخته اند، همین حکم صادر می گردد. تصرف عدوانی به اشکال مختلفی صورت می پذیرد، مثلا در زمین تصاحب شده کشاورزی یا زراعت می کنند، یا به ساخت بنا می پردازند. هر کدام از این اشکال مجازات های متفاوتی را در بر خواهد داشت.

خلع ید چیست و شامل چه مواردی می شود:

ممانعت از ادامه دادن کسی به تصرف غیرقانونی در انواع مال منقول و غیرمنقول، خلع ید می باشد. البته در قانون مدنی در رابطه با قوانین و مقررات خلع ید، از عنوان غصب هم نام برده می شود. به این ترتیب حتما دیده اید که در برخی از قوانین به جای خلع ید واژه غصب را آورده اند. در مواردی که موضوع دعوای خلع ید اموال غیرمنقول باشد، محاسبه کردن هزینه دادرسی بر مبنای ارزش منطقه ای برآورد می گردد.

انواع مختلف خلع ید:

انواع مختلف خلع ید عبارتند از: غاصبانه، امانی، مشاعی. افرادی که املاکشان به تصرف غیرقانونی درآمده است،  می توانند از طریق مراجع ذیصلاح تقاضایشان را در خصوص خلع ید و تصرف عدوانی مطرح کنند.

چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟ (1)
چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟ (1)

بررسی انواع مختلف این مسئله:

وقتی تصرف فرد در ملکش قانونی باشد، به خاطر حق مالکیتش دیگر مشکلی وجود ندارد. اما مشکل زمانی به وجود می آید که مبنای تصرف غاصبانه باشد. در دعوای خلع ید فرد مالک مدعی است که ملکش به شکل غیرقانونی به تصرف دیگری درآمده است. حال فردی که خواهان دعوای خلع ید است، باید این مورد را با دلایلی که دارد ثابت کند. خواهان باید این مورد را به اثبات برساند که بر ملک، مالکیت دارد. در قانون کسی به عنوان مالک شناخته می شود که نامش در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد. دادگاه برای شناخت مالک از طریق اداره ثبت اسناد و املاک استعلام می گیرد. بعد از اینکه مالکیت فرد خواهان در مورد ملکی که مورد تصرف عدوانی قرار گرفته ثابت شد، همچنین مشخص شد که فرد خوانده از اول به شکل غیرقانونی ملک را تصرف کرده بوده است و قراردادی هم بین دو طرف منعقد نشده باشد. در این صورت دعوای خلع ید غاصبانه را می توان مطرح نمود.

اما دعوای خلع ید امانی زمانی انجام می پذیرد که همان ابتدای امر ما بین دو طرف قراردادی بسته شده باشد. دو طرف هم در بندهای مختلف آن توافق داشته باشند. به این صورت طرفین قرارداد وارد رابطه ای حقوقی با هم شده اند. حال این رابطه حقوقی تا هنگامی که زمان قرارداد به اتمام برسد به درستی جریان دارد. اما وقتی موعد قرارداد پایان یافت، در اینجا دیگر مالک هیچ الزامی به ادامه دادن این رابطه حقوقی نخواهد داشت. اینجاست که اگر فرد متصرف، به تصرفش ادامه بدهد، غاصب تلقی می شود. زیرا به شکل غیرقانونی ملک را به تصرف خود درآورده است. بنابراین مالک می تواند شکایت خلع ید امانی را بر علیه فرد غاصب مطرح کند.

حال این سوال پیش می آید، در صورتی که دو طرف مدتی برای قرارداد تعیین نکرده باشند، چگونه کسی را که وارد ملکمان شده بیرون کنیم؟ پاسخ اینجاست، اگر مالک ملکش را مطالبه کرده باشد و فرد متصرف از ملک فوق رفع تصرف نکند و همچنان بخواهد به صورت غیرقانونی به تصرفش ادامه دهد، دعوای خلع ید امانی مطرح می گردد.

در خصوص ملک مشاع که شامل مالکیت همزمان چند نفر با هم است، هنگامی دعوای خلع ید مشاعی را می توان مطرح کرد که یا یکی از مالکان و یا شخص دیگری نسبت به تصرف غیرقانونی در ملک مشاع اقدام نماید. حال اگر شخصی که تصرف غیرقانونی انجام داده مالک باشد، سایر مالکان و اگر شخص دیگری باشد هر کدام از مالکان می توانند دعوای خلع ید مشاعی را مطرح نمایند. برای این امر حتما نیازی نیست که همه مالکان دعوای خلع ید را مطرح کنند، بلکه فقط یک نفر از آنها نیز برای اقامه نمودن این دعوا کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×