نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره

وکیل برای گرفتن حقوق و سنوات و مزایا (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره

وکیل برای گرفتن حقوق و سنوات و مزایا

 پیچ و خم های نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره

مسلما با به کارگیری نیروی کار ،کارفرما مکلف است در برابر کار انجام شده حق و حقوق وی را بر اساس آنچه توافق شده و در قرارداد ذکر شده و یا آنچه عرف معمول است  بپردازد. اما موارد بیشماری وجود دارد که کارفرمایان با سو استفاده از نا آگاهی افراد به عناوین مختلف از پرداخت حق السعی ،بیمه و سایر مزایای لازم سر باز میزنند . در این مواقع مطمئن ترین راه احقاق حق، مراجعه به قانون است . هر چند آگاهی یافتن از نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره چندان دشوار نیست اما این موضوع حائز ظرافت هایی است که بهتر است قبل از هر اقدامی در این زمینه با وکیل حاذق و با تجربه ای مشورت کنید .

آشنایی با نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره ضروری است

برای حفظ و صیانت حقوق کارگر و کارفرما قانونگذار اقدام به تهیه و تدوین قوانین مرتبط با حوزه ی کارو کارگر و کار نموده که به «قانون کار» مشهور است. طبق قانون کار به کارگیری نیروی کار باید مبتنی بر قرارداد باشد . قرارداد جامع و عادلانه ای که تمام اصول و شرایط از قبیل نوع کار ، میزان ساعت کار،مقدار دستمزد ،مرخصی ، بیمه ،شرایط ترک کار و هر آنچه در عرف مرسوم است در آن ذکر شده باشد . اصولا قرارداد کار باید به نحوی تنظیم شود که شرایط آن برای هر دو طرف کارگر و کارفرما عادلانه  و مبتنی بر قانون باشد اما آنچه در واقعیت دیده می شود این است که بسیاری کارفرمایان یا اصولا قراردادی منعقد نمی کنند یا مفاد قرار داد تماما به نفع کارفرما است . بنابراین مهمترین گام در بهبود این شرایط آگاهی بخشی حقوقی و قانونی به عموم افراد جامعه و و بیان روشن مسائلی مانند نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره است.

کارفرما حقوقم را نمی دهد برای شکایت باید به کجا مراجعه کنم؟

مرجع رسیدگی به دعاوی مرتبط با حقوق و مزایا و سنوات و غیره،اداره ی کار است. بنابراین کارگری که در خصوص حقوق و مزایای خود ادعا یا شکایتی دارد باید به اداره کار مراجعه نموده ،دادخواستی به طرفیت کارفرما تنظیم نموده  ،مدارک لازم را ارائه دهد و طرح شکایت کند.

البته لازم به ذکر است فقط دعاوی مربوط به حقوق و و مزایا و سنوات در اداره کار قابل طرح است. در خصوص ضرر و زیان و خسارات ناشی از آسیب بدنی که در محل کار واقع شده و یا احیانا لطمه ای که به حیثیت و آبروی افراد در محل کار  وارد شده باید به دادسرا مراجعه کرد.

به هر حال برای احقاق حقوق خود ضمن آگاهی از نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره بهتر است قبل از هر اقدامی  با یک وکیل مجرب نیز مشورت کنید.

برای شکایت از کارفرما و دریافت حق و حقوقم چه اقداماتی باید انجام دهم ؟

معمولا نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره به این شکل است که  کارگر ابتدا باید به سامانه سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی مراجعه نموده سوابق بیمه ی خود را جمع آوری کند . سپس با دریافت نامه ای خطاب به شعبه بیمه گذار  از اداره کار به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه  و کلیه سوابق بیمه ی خود را دریافت کند .

پس از دریافت سوابق بیمه نوبت به مراجعه به اداره کار و تکمیل دادخواست و ارائه کلیه مدارک لازم به همراه دادخواست و دریافت نامه ای تحت عنوان نامه ی سازش است.

نامه ی سازش در واقع به منزله ی ابلاغیه ای است که برای حضور کارفرما در ساعت و تاریخ مشخص در اداره کار و تشکیل جلسه و بررسی دادخواست کارگر صادر می شود. معمولا جلسه ی سازش دو هفته پس از ارائه دادخواست در همان اداره کار تشکیل می شود. چنانچه کارگر و کارفرما در این جلسه به توافق برسند که پرونده ختم می شود. اما اگر توافق حاصل نشود و یا کارفرما اساسا  در جلسه حضور پیدا نکند؛ ادامه ی رسیدگی به جلسه ی تشخیص موکول می شود . جلسه ی تشخیص به فاصله ی دو هفته پس از جلسه ی سازش تشکیل می شود .در جلسه ی تشخیص رایی که در جلسه  سازش  صادر شده به کارگر و کارفرما ابلاغ می شود و چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع می شود. کارگرو کارفرما با حضور در جلسه حل اختلاف به ارائه دلایل و مستندات خود پرداخته و پس از بررسی همه ی جوانب ، رای نهایی صادر می شود.  

شکایت کردم رای گرفتم ولی باز هم کارفرما حق و حقوقم را نمی دهد چه کنم ؟

معمولا نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره به این گونه است که پس از صدور رای نهایی کارفرما باید مطالبات کارگر را طبق رای بپردازد . چنانچه کارفرما از این کار امتناع کند اجرائیه صادر می شود.این اجرائیه را باید از واحد بایگانی اداره کار گرفت . پس از صدور اجرائیه  کارگر برای احقاق حق خود باید به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه کند . در این مرحله اخطاریه ای از سوی اجرای احکام برای کارفرما صادر
می شود که به او اخطار می شود طی مهلتی ده روزه باید اقدام به پرداخت مطالبات کارگر نماید و اگر باز هم کارفرما از این کار خودداری کند فهرست اموال و دارایی و حساب های بانکی  وی قابل توقیف خواهد بود.

 چند نکته ی مهم درباره ی نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره

تکمیل بودن مدارک در توفیق شما در این مساله بسیار موثر است بنابراین سعی کنید حتما دلایل و مستندات کافی را مهیا نموده و تمام حقوق و مزایایی که دریافت نشده را با ذکر دلیل عنوان کنید.

در صورت لزوم می توانید به واحد اطلاعات اداره کار و یا واحد  مشاوره کارگزار بیمه  تامین اجتماعی مراجعه نموده و راهنمایی لازم را دریافت کنید

در صورت اخراج کارگر برای  تشخیص اینکه این اخراج موجه بوده یا غیر موجه باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. چنانچه اخراج موجه تشخیص داده شود به ازای هر سال کار 30 روز حقوق به عنوان مزایای سنوات پرداخت می شود . و اگر دلیل  اخراج موجه نباشد برای کارگر حکم بازگشت به کار صادر می شود. ضمن اینکه دستمزد وی از زمان  اخراج تا  بازگشت مجدد باید محاسبه و پرداخت شود.

اگر شما در محیط کار خود به مشکل بر خوردید و قصد نوشتن لایحه اعتراض به هیات  حل اختلاف کارگر و کارفرما دارید میتواینید با کارشناسهای گروه وکلای پارسا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×