وکیل امور بین المللی

وکیل امور بین المللی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل امور بین المللی

اگر برای مهاجرت یا انعقاد قراردادهای تجاری با افراد خارجی اقدام کرده باشید به خوبی با اهمیت وکیل امور بین المللی آشنایی دارید. درست مانند یک دعوی عادی در دادگاه های داخلی، در بسیاری از انواع دعوی های خارج از کشور نیاز به وکیل امور بین المللی است. اما این وکیل چه اختیاراتی دارد و در چه دعوی هایی می توان از او استفاده کرد؟

برای این که بتوانیم به این دست از سوالات پاسخ دهیم ابتدا باید حیطه قوانین بین الملل و انواع آن را به درستی بشناسیم. از این رو در ادامه ابتدا با قوانین بین المللی آشنا خواهیم شد و سپس بر اساس آن وظایف وکیل امور بین المللی را شرح خواهیم داد.

حقوق بین الملل

 وکیل امور بین المللی یکی از متخصص ترین وکلای هر جامعه ای به حساب می آید. یکی از تقسیم بندی های مهم در علم حقوق، حقوق داخلی و بین المللی است. حقوق داخلی شامل کلیه مواردی است که از منظر قوانین مدنی و کیفری هر کشور تدوین می شود. هر نوع رابطه بین اشخاص حقیقی یا حقوقی با یک دیگر در داخل کشور بر اساس این نوع حقوق معین می شود.

اما در بیرون از مرزهای هر کشوری این حقوق بین الملل است که قوانین را مشخص می کند. در واقع حقوق بین الملل به روابط بین اشخاص حقیقی یا حقوقی با یک دیگر در خارج از مرزهای هر کشور می پردازد. حقوق بین الملل به دو شاخه مهم حقوق بین الملل خصوصی و عمومی تقسیم می شود.

حقوق بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها می پردازد. مثلا رابطه بین دولت ایران و دولت آمریکا و دعوی های حقوقی آن ها در حوزه حقوق بین المللی عمومی است.

اما در حقوق بین الملل خصوصی روابط بین اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع در این حقوق اموری مانند مهاجرت، دیپورت، امور مربوط به مجرمین در خارج از کشور، مسائل مربوط به تابعیت ها و …

همانطور که می بینید حقوق بین المللی به دو بخش بسیار بزرگ تقسیم می شود. حقوق بین المللی عمومی به نوعی نقش کلی تر و شبیه به نقش قانونگذاری دارد. این حقوق قوانین بین دولت ها را مشخص می کند که باید در حقوق خصوصی این حقوق رعایت شود.

به طور مثال طی روابط بین ایران و آمریکا، قانون تحریم خرید و فروش جهانی برای ایرانی ها وضع شده است. این قانون در حقوق بین المللی  عمومی تدوین شده، اما تاثیر آن را شما در حقوق بین المللی خصوصی می بینید. یعنی اشخاص حقیقی یا حقوقی نمی توانند با اقتصاد آزاد ارتباط داشته باشند، زیرا ارتباط با ایرانی ها از نظر قوانین بین المللی خصوصی جرم محسوب می شود!

همانطور که مشخص است، مسلما اموری که یک وکیل امور بین المللی می تواند به شما کمک کند، امروز حقوق بین المللی خصوصی است. شما کاری به تصمیم گیری های کلان بین دولت ها ندارید. بلکه شما باید بتوانید بر اساس قوانین موجود مشکل یا دعوی خودتان را حل کنید. اما بیایید کمی بیشتر با حوزه کاری وکیل امور بین المللی آشنا شویم.

وکیل امور بین المللی و کاری که انجام می دهد؟

مهمترین مسئله و چالشی که در قوانین بین المللی وجود دارد، تعارض میان قوانین است. قوانین بین المللی برای همه کشورهای جهان وضع شده است. در حالی که هر کدام از این کشورها قوانین داخلی خاص خودشان را دارند و بر اساس آن رفتار می کنند.

مثلا در کشورهایی مانند سوئد قاعده خون برای تابعیت ملاک است. یعنی مادر یا پدر باید تابعیت سوئدی داشته باشند تا فرزند آن ها نیز بتواند تابعیت این کشور را بگیرد و شهروند سوئد معرفی شود. اما کشورهایی مانند آمریکا و کانادا از قاعده خاک استفاده می کنند. یعنی فارغ از تابعیت پدر و مادر، فرزندی که در خاک این کشورها به دنیا می آید تابعیت این کشورها را دریافت می کند. به خاطر همین است که بسیاری از ایرانی ها دوست دارند فرزند خودشان را در کشورهایی مانند کانادا به دنیا بیاورند؛ زیرا در این حالت این کودک شهروند رسمی کانادا محسوب می شود و از تمام حقوق آن بهره مند می شود.

حال تصور کنید همین فرزند که در خاک کانادا متولد شده توسط پدر و مادر به ایران برگردد و در ایران نیز بر اساس قاعده خون تابعیت ایرانی بگیرد.

یکی از نمودهای مهم تعارض در قانون دقیقا همین موضوع است. اگر این فرد در جایی خارج از این دو کشور مرتکب خطا یا بی قانونی شود، در کدام یک از این کشورها باید محاکمه شود. یعنی برای محاکمه باید در خاک کشور کانادا یا خاک کشور ایران یا خاک کشور ثالث که در آن بی قانونی رخ داده، برگزار شود؟

یکی از مهمترین وظایف وکیل امور بین المللی دقیقا رسیدگی به این امور و پیدا کردن بهترین راهکار قانونی است. از سختی های کار وکیل امور بین المللی می توان به همین چالش های نسبتا عجیب و غریب اشاره کرد. در واقع در برخی مواقع این چالش ها به اندازه بزرگ  و حساس می شود که پای دولت ها به میان می آید.

اهمیت وکیل امور بین المللی

به طور کلی روابط اشخاص حقیقی و حقوقی که به امور خارج از مرز کشورها ربط دارد در حیطه حقوق بین الملل قرار می گیرد. توجه داشته باشید حقوق بین المللی بر حقوق داخلی اولویت دارد، یعنی اگر حقوق بین الملل و حقوق داخل کشور به تعارض برسند کشور باید به حقوق بین المللی احترام بگذارد تا این تعارض برطرف شود. همین موضوع اهمیت استفاده از وکیل امور بین المللی را به خوبی نشان می دهد.

این موضوع را می توان در موارد تجاری و بیمه ای نیز به خوبی مشاهده کرد. در این حالت ها وکیل امور بین المللی می تواند کارهای بسیار مهمی انجام دهد.

در کل می توان گفت که شما هر اقدامی که بخواهید به صورت قانونی در خارج از مرز کشور انجام دهید باید از وکیل امور بین المللی استفاده کنید. شاید در داخل کشور در برخی از امور قضایی نیاز به وکیل نداشته باشید اما مسلما در امور بین المللی خودتان به تنهایی نمی توانید بسیاری از کارها را انجام دهید. حضور یک وکیل بین المللی خوب می تواند کمک بزرگی به شما در این مسیر باشد.

اگر فکر می کنید که به یک وکیل امور بین المللی نیاز دارید می توانید از گروه وکلای پارسا کمک بگیرید. این گروه بهترین و مجرب ترین وکلا را در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×