وکیل اجرای رای داور

وکیل اجرای رای داور (6)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل اجرای رای داور

 وکیل اجرای رای داور دارای چه نقشی است؟ چرا باید به وکیل اجرای داور مراجعه کنیم؟ چه مسائلی را باید به وکیل اجرای داور واگذار کرد تا از لحاظ قانونی به آن رسیدگی کند؟ چگونه می توان بهترین وکیل اجرای داور را شناسایی کرد و وکالت پرونده خود را به او سپرد؟ وکیل اجرای داور چگونه می تواند به موکلان خود کمک کند تا در جهت احقاق حقوق خود قدم بردارند؟

 وکیل اجرای رای داور یکی از بهترین و متخصص ترین وکلایی است که می تواند در زمینه حل و فصل پرونده های مربوط به داوری به عموم مردم کمک کند. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به وکیل اجرای رای داور نیاز دارید و احساس می کنید تنها کسی که می تواند مشکل حقوقی پرونده های شما را برطرف کند، وکیل اجرای رای داور است به شما توصیه می کنیم که اطلاعات لازم در مورد انتخاب و گزینش یک وکیل اجرای رای داور را بدست آورید و سپس اقدام به انعقاد وکالت نامه کنید.

برای انکه شما بتوانید اطلاعات نسبتا جامع و کاملی را در مورد وکیل اجرای رای داور بدست آورید و بتوانید این موضوع را از جوانب قانونی بررسی کنید و به صورت حقوقی آن را مورد تحلیل قرار دهید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد وکیل اجرای رای داور بدانید را به شما معرفی کنیم.

 وکیل اجرای رای داور و مشاوره حقوقی با او

 وکیل اجرای رای داور علاوه بر آن که می تواند وکالت پرونده های حقوقی مختلف مربوط به داوری را بر عهده گیرد، وظیفه ارائه خدمات مشاوره ای را نیز بر عهده دارد. مشاوره حقوقی با هدف پاسخ به پرسش های مختلف افراد و برطرف کردن ابهامات ذهنی  آنها توسط وکیل اجرای رای داور ارائه می شود. افراد می توانند در جلسه مشاوره حقوقی، هر سوال و پرسش ذهنی را که دارند مطرح کنند تا وکیل اجرای رای داور آنها را پاسخ دهد.

برخی از افراد با خود فکر می کنند تنها کسانی می توانند از خدمات حقوقی وکیل اجرای رای داور استفاده کند که وکالت پرونده خود را به وکیل اجرای رای داور سپرده باشند اما واقعیت چیز دیگری است. عموم مردم می توانند بدون هیچگونه محدودیتی حتی اگر وکالت پرونده خود را به وکیل اجرای رای داور  نسپرده باشند از خدمات حقوقی مختلف مشاوره ای با وکیل اجرای رای داور بهره مند شوند.

در برخی از مواقع نیز ممکن است افراد توقعات مختلفی داشته باشند و بخواهند وکالت پرونده خود را به بهترین وکیل اجرای رای داور  بسپارند اما در چنین مواقعی ممکن است این افراد دچار سردرگمی شوند و دقیقا ندانند که چگونه م توانند توانایی های وکیل اجرای رای داور را  مورد بررسی قرار دهند. معمولا در چنین مواردی استفاده از خدمات حقوقی مشاوره ای می تواند بسیار کار آمد باشد و به آنها کمک کند تا میزان تسلط وکیل اجرای رای داور را بر مسائل حقوقی و قانونی بسنجند، سپس اقدام به انتخاب کنند.

گاهی اشتباه در انتخاب وکیل اجرای رای داور دارای آسیب های جبران ناپذیری می گردد و دیگر نمی توان هیچ راه حلی برای جبران اشتباهات حاصل از این انتخاب پیدا کرد. عاقلانه ترین کار ممکن آن است که قبل از انعقاد قرارداد با وکیل اجرای رای داور  در ابتدا تمامی موضوعاتی را که باید مورد بررسی قرار داد را به صورت دقیق تحلیل کرد و سپس اقدامات لازم را انجام داد.

 وکیل اجرای رای داور و زمان مراجعه به او

هنگامی که در مورد وکیل اجرای رای داور صحبت می کنیم معمولا این چالش ذهنی ایجاد می شود که اصلا باید چه زمان به وکیل اجرای رای داور مراجعه کرد و وکالت پرونده خود را به او سپرد؟ در پاسخ به این سوال و چالش اساسی باید اینگونه بگوییم که هر چقدر زودتر به وکیل اجرای رای داور مراجعه کنید منفعت آن برای شما بیشتر خواهد بود. البته این موضوع بدان معنا نمی باشد که اگر در میانه روند دادرسی پرونده به وکیل اجرای رای داور مراجعه کنید دیگر امکان پیشبرد روند پرونده شما وجود نخواهد داشت.

بنابراین هر زمان که به وکیل اجرای رای داور برای ما سودآور خواهد بود، پس هر چه زودتر وکالت خود را به وکیل اجرای رای داور بسپارید برای شما بهتر است. دستمزد وکیل اجرای رای داور در مقایسه با خدمات حقوقی که ارائه می دهد بسیار مقرون و بصرفه است و معمولا همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

وکیل اجرای رای داور، ابزاری مهم در دستگاه قضایی

داوری ریشه ای که در روابط انسانی دارد. در واقع می توان ریشه های تمدن های ابتدایی انسانی را در همین مفهوم داوری پیدا کرد. داوری برگرفته از فرهنگ میانجی گری یا ریش سفیدی بنا نهاده شده است. دستگاه قضایی نیز با توجه به کارکردی که این روش در جامعه داشته و دارد به آن احترام گذاشته و از آن به عنوان یک ابزار کمکی در کم کردن بار قضایی استفاده می کند.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. بر اساس قانون دستگاه قضا موظف است که به هر اختلاف و تعارض ایجاد شده در جامعه رسیدگی کند. برخی از این تعارضات مهم و قابل اعتنا و بسیاری دیگر کوچک و نسبتا کم اهمیت است و اساسا نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی ندارند. اما دستگاه قضا بر اساس وظیفه قانونی خود موظف است که به این موارد نیز رسیدگی کند. از این رو کاملا می توان حدس زد که بار دستگاه قضایی تا چه اندازه سنگین می تواند باشد.

از این رو قانونگذار برای کم کردن این بار از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. تعریف محکومیت هایی با نقش بازدارندگی، ایجاد نهاد ها نظارتی و … از جمله این ابزارها محسوب می شود. اما این ابزارها هیچ گاه نتوانسته و نمی تواند راهکاری کاملی برای کاهش این دسته از مراجعات باشند. چرا که عملا تعارض میان دو انسان همیشه منجر به محکومیت یکی از آن ها نمی شود. بلکه تنها مسئله این است که در این تعارض کدام یک محق تر است. اینجاست که قانون گذار از ابزار مهمی به نام داوری استفاده می کند.

همانطور که در بالاتر بیان کردیم، داوری بر اساس همان سیستم سنتی میانجی گری و ریش سفیدی بیشتر مورد استفاده قانون گذار قرار گرفته است. بر این اساس افراد می توانند بر اساس ماده 477 قانون مدنی در تعارضات خود از یک داور استفاده کنند. این داور می تواند بدون در نظر گرفتن تشریفات قانونی اقدام به صدور رای کنند. این رای در صورت رعایت شروط قانونی قابل اعتنا و احترام است و اجرایی شدن آن برای طرفین لازم است. اما همانطور که امکان اعتراض به رای دادگاه امکان پذیر است می توان به رای داور نیز اعتراض کرد و یا تحت شرایطی دادخواست ابطال رای را به دادگاه ارائه کرد. این ها مهمترین مواردی است که می توان از وکیل اجرای رای داور استفاده کرد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

علت استفاده از وکیل اجرای رای داور

همانطور که گفتیم بر اساس ماده 477 قانون مدنی داور می تواند بدون در نظر گرفتن تشریفات قضایی ( دادرسی و صدور رای و … ) اقدام به صدور رای کند. این رای از نظر مراجع قضایی لازم الاجرا محسوب می شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که دارای شرایط خاص خودش را دارد. به عبارت ساده تر، گرچه قانون گذار با استفاده از مفهوم داوری بخشی از بار دستگاه قضایی را خلوت می کند، اما این بدین معنی نیست که داوری بدون چارچوب و قانون می باشد.

از شرایط مهم داوری این است که داور باید به صورت آزادانه و با توافق میان طرفین دعوی انتخاب شود. در انتخاب داور هیچکس و هیچ دستگاهی از جمله دستگاه قضا امکان اعمال نظر یا اجبار نخواهد داشت. بنابراین داور باید به صورت منصفانه وآزادانه توسط طرفین دعوی یا وکلای آنها انتخاب شود.

همچنین از دیگر شروط اصلی داوری این است که داور باید در عمل نشان دهد که بی طرف است. یعنی به نوعی رفتار نکند که نشانه های ناعدالتی یا توجهی خاص به یک طرف دعوی القا شود.

این ها پایه ای ترین شروط برای انتخاب داوری و سالم بودن رای داوری محسوب می شود. از وظایف مهم وکیل اجرای رای داور این است که بتواند این شرایط  را بررسی و آن را تایید کند. در واقع وکیل اجرای رای داور به خوبی می داند که با قبول داوری به نوعی باید رای او را پذیرفت. زیرا مراجع قضایی تا حدود زیادی به این رای اعتماد می کنند و معمولا آن را نقض نمی کنند. از این رو از مهمترین کارهایی که یک وکیل اجرای رای داور باید انجام دهد این است که بتواند داور انتخاب شده را از جهات مختلف بررسی و تایید کند. بدون تایید یکی از طرفین دعوی عملا داور بی اعتبار است و رای او نمی تواند لازم الاجرا باشد.

از طرف دیگر گرچه شکل اجرای داوری ساده و بدون تشریفات قانونی به نظر می رسد، اما به هر حال پیچیدگی های خاص خودش را دارد. این پیچیدگی ها باعث شده است که استفاده از وکیل اجرای رای داور بیشتر از این که یک امکان باشد، تبدیل به یک نیاز در اینگونه موارد باشد. در ادامه بیشتر در اینباره خواهیم گفت.

شرایط قانونی داوری

بر اساس قانون داور می تواند فردی مورد توافق بین طرفین باشد. البته از نظر قانونی افراد زیر نمی توانند به عنوان داور در این دعوی حضور داشته باشند:

افرادی که سن آنها کمتر از 25 سال باشد. به عبارت ساده تر متولدین 25 سال و بالاتر امکان داوری پیدا می کنند. کسانی که به نحوی در این دعوی ذی نفع باشند. در واقع اگر ثابت شود یک داور به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در دعوی ذینفع بوده است، رای آن باطل اعلام می شود. به طور مثال اگر خود فرد یا همسر او در یک دعوی انحصار وراثت حضور دارند، عملا امکان داور شدن در همان دعوی را نخواهند داشت.

افرادی که به هر شکل با یکی از طرفین دعوی قرابت سببی یا نسبی داشته باشد. بدین ترتیب هیچ نوع روابط فامیلی قابل اثباتی اجازه داوری را به فرد نمی دهد. توجه داشته باشد که آشنا یا دوست فارغ از این نوع رابطه محسوب می شود. کسی که به هر شکل وکیل اجرای رای داور یا کفیل یکی از طرفین دعوی باشد. بنابراین می توان گفت که ما نمی توانیم وکیل اجرای رای داور را به عنوان داور معرفی کنیم.

همانطور که مشخص است که در قانون اشاره ای به میزان تحصیلات و نوع آن نشده است. بنابراین هر فرد بالای 25 سال که طرفیت او را قبول داشته باشند امکان داوری خواهد داشت. یکی از کارهایی که وکیل اجرای رای داور باید انجام دهد این است که بتواند شرایط گفته شده را تایید کند. از طرف دیگر وکیل اجرای رای داور می تواند با توجه به شرایط بالا عملا اقدام به ارائه دادخواست باطل شدن رای داوری کند.

به عبارت ساده تر یک وکیل اجرای رای داور می تواند با پیدا کردن مدارکی دال بر اثبات یکی از شرایط بالا می تواند عملا داوری را زیر سوال ببرد و این موارد از جمله اتفاقاتی است که ممکن است در داوری رخ بدهد.

چرا که بر اساس قانون اگر رای داوری توسط کسی صادر شده باشد که مجاز به داوری نباشد عملا باطل است. بنابراین وکیل اجرای رای داور با اثبات یکی از شرایط فوق می تواند رای صادر شده را باطل کند.

اما فارغ از این مورد وکیل اجرای رای داور می تواند بر اساس چند شرط دیگر دادخواست ابطال رای صادر شده را کند. این شرایط عبارتند از: رای صادر شده مخالف مسائل شرعی یا قوانین مملکتی باشد، رای صادر شده بر خلاف حق واقعی باشد، رای صادر شده ارتباطی با موضوع مطرح شده نداشته باشد، قرارداد رجوع به داوری اساسا بی اعتبار بوده باشد. به عبارت ساده تر توافقی بین طرفین برای رجوع به داوری وجود نداشته باشد، رای داور بعد از انقضای مدت داوری صادر شده باشد.

چرا به وکیل اجرای رای داور نیاز داریم؟

یکی از سوالات مهمی که در مورد وکیل اجرای رای داور وجود دارد این است که اساسا ما در داوری از فردی غیر متخصص در حقوق و قانون استفاده می کنیم و صرفا بر اساس همان مفهوم ریش سفیدی و یا بهتر بگوییم میانجی گری پیش می رویم، بنابراین اساسا چه لزومی به استفاده از وکیل اجرای رای داور به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری در این بین است؟

پاسخ این سوال را باید از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. اول این که گرچه داوری می تواند توسط فردی غیر متخصص در امور قانونی اتفاق بیفتد اما از آنجایی که این رای در مجامع قضایی مورد اعتنا و توجه قرار دارد عملا بسیار مهم است. به عبارت ساده تر یک رای داوری می تواند روند پرونده شما را تغییر دهد. استفاده از وکیل اجرای رای داور در اینگونه شرایط می تواند باعث شود که عملا داوری رنگ و بوی حقوقی تری به خود بگیرد و عملا رای صادر شده به زبان دادگاه و مجامع قاضی نزدیک تر باشد. از طرف دیگر استفاده از وکیل اجرای رای داور می تواند باعث شود که حق موکل او به سبب غیر حقوقی بودن داور از بین نرود.

جنبه دیگری که باعث می شود استفاده از وکیل اجرای رای داور لازم و ضروری باشد این است که برای بسیاری از پرونده ها داوری بخشی از دعوی اصلی را تشکیل می دهد. به عبارت ساده تر در بخشی از پرونده به طرفین دعوی گفته می شود که در این بخش باید به یک داور مراجعه کنند و رای داور را برای دادگاه بیاورند. به طور مثال در مسئله طلاق یک زوج، داوری جزو مراحل ابتدایی محسوب می شود. بر این اساس شاید در یک داوری نیازی به وکیل اجرای رای داور وجود نداشته باشد اما برای ارائه رای این داوری و یا اعتراض به آن و سایر موارد عملا نیاز عمده ای به وکیل اجرای رای داور وجود دارد.

در واقع طرفین این حق را دارند که نسبت به رای صادر شده توسط داور اعتراض کنند و یا امکان ارائه دادخواست ابطال این رای را به دادگاه ارائه بدهند. اما این موارد تنها زمانی امکان پذیر است که عملا از یک وکیل اجرای رای داور استفاده شود.

وکیل اجرای رای داور و مسائلی که باید به ان ها دقت کنید.

داوری ابزاری خارج از مجامع قضایی محسوب می شود. از این رو عملا داوری فضایی غیر قضایی و حقوقی دارد. این مسئله خود به خود می تواند زمینه ساز ایجاد اختلاف و تعارض شود. از این نظر استفاده از یک وکیل اجرای رای داور می تواند کارایی خوبی داشته باشد. به هر حال حضور فردی آشنا با قانون – هر چند به عنوان وکیل یکی از طرفین دعوی – می تواند در کاهش این تعارضات نقش موثری داشته باشد.

از طرف دیگر مسئله مهمی که وجود دارد این است که داوری یک فضای غیر رسمی و خارج از مراجع قضایی محسوب می شود. از این رو از نظر برخی از افراد رای صادر شده چندان رسمی نیست و می توان به آن اعتنایی نکرد. اما همانطور که در بالاتر بیان کردیم این رای مورد تایید تمامی مراجع قضایی قرار دارد و دادگاه یا سایر مراجع قضایی می توانند این مسئله را تایید کنند. بنابراین در اجرایی شدن این رای ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشید. از این رو استفاده از یک وکیل اجرای رای داور می تواند تا حدود زیادی این مشکلات را کم کند. به هر حال یک وکیل می داند که با چه زبانی صحبت کند تا باعث شود رای صادر شده توسط داور اجرایی شود. در صورت اجرایی نشدن نیز وکیل اجرای رای داور به خوبی می داند که از چه مسیری استفاده کند تا بتواند این رای را اجرا کند. به هر حال دادگاه و سایر مراجع قضایی به این رای اعتماد کرده و آن را قبول دارند. بنابراین مسیرهایی برای اجرایی شدن آن نیز در نظر گرفته اند.

توجه داشته باشید که بر اساس موارد گفته شده به نظر می رسد انتخاب وکیل اجرای رای داور می تواند درست به اندازه انتخاب داور از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این وکیل باید از علم حقوقی نسبتا بالایی برخوردار باشد. زیرا داوری می تواند در تمامی دعوی ها مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو یک وکیل اجرای رای داور باید تواند با مفاهیم مختلف بخش های حقوقی آشنا باشد. از طرف دیگر یک وکیل اجرای رای داور باید بتواند زبان عمومی خوبی داشته باشد. همانطور که گفتیم داور نیز در اینجا ممکن است از علم حقوقی برخوردار نباشد. از این رو لازم است که وکیل اجرای رای داور بتواند با زبان ساده این مفاهیم را بیان کند. از طرف دیگر در اینگونه موارد معمولا مسائل فقهی می تواند کمک کننده باشد. بنابراین انتظار می رود وکیل اجرای رای داور بتواند بر اساس این مفاهیم دعوی را بررسی کند.

 وکیل اجرای رای داور را جدی بگیرید!

نکته مهمی که در باب داوری وو وکیل اجرای رای داور باید بدانید این است که اساسا اجرای رای داوری حتی با وجود قبول نداشتن طرفین دعوی ادامه خواهد داشت. به عبارت ساده تر اعتراض طرفین دعوی باعث اجرایی نشدن رای داوری نخواهد داشت.

در صورتی که مرجع قضایی دلایل ارائه شده برای  تغییر حکم داوری را قوی بداند اجرای حکم متوقف می شود. در غیر این صورت همچنان حکم داده شده اجرا می شود. این مسئله تحت تمامی شرایط صادق است. البته بر اساس ماده 489 قانون آیین دادرسی مدنی اگر درخواست ابطال رای به دادگاه ارائه شده باشد بر اساس قانون تا زمان بررسی دلایل و مدارک اجرای حکم متوقف می شود.

بنابراین یک وکیل اجرای داوری خوب و مجرب می داند که برای توقف حکم و پیدا کردن فرصت برای تغییر رای و یا ابطال آن باید از چه مسیری حرکت کند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که شیوه اجرای داوری مطابق با اجرای احکام مدنی است. بنابراین همانطور که مشاهده می کنید عملا حکم داوری از وجاهت قانونی مهمی برخوردار است و قانون و مراجع قضایی نسبت به اجرایی شدن آن توجه ویژه ای دارند. این ها مسائلی است که وکیل اجرای داوری به خوبی به آن ها آگاه است. البته این وکیل به خوبی می داند که در چه شرایطی چه رفتاری در برابر مفهوم مهم داوری نشان دهد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، داوری مفهوم نسبتا ساده در امور قضایی ایران محسوب می شود. مهمترین علت این موضوع نیز همین است که اساسا داوری ریشه در تاریخ فرهنگی ایران و بسیاری دیگر از کشورها دارد. بنابراین عموم جامعه نسبتا با آن آشنا هستند. بخش مشکل این مفهوم زمانی است که قرار است رابطه ای میان دادگاه و داوری اتفاق بیفتد. در واقع داوری چندان بر اساس زبان قانون صحبت نمی کند و دادگاه نیز تنها به زبان قانون می تواند امور مختلف را بررسی کند. از این رو در این بین نیاز به یک رابط مانند وکیل اجرای داوری است. حضور وکیل می تواند تا حدود زیادی این رابطه را به شکل صحیح و درست برقرار کند.

قانون آیین دادرسی مدنی در مورد داوری

اولین و مهم ترین مسئله ای که معمولا در مورد وکیل اجرای رای داور به ذهن افراد میرسد آن است که این وکیل با استناد به چه قوانینی جریان پرونده را پیش می برد؟ برای پاسخ به این سوال و شناسایی بهتر وکیل اجرای رای داور به مفاد 455 الی 465 در مورد داوری اشاره می کنیم:

کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاهها طرح شده یا نشده باشد و در صورت طرح در هر مرحله ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.

متعاملین می توانند ضمن معامله ملزم شوند و یا به موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین آنان به داوری مراجعه کنند و نیز می توانند داور یا داوران خود را قبل یا بعد از بروز اختلاف تعیین نمایند.

در مورد معاملات و قراردادهای واقع بین اتباع ایرانی و خارجی، تا زمانی که اختلافی ایجاد نشده است طرف ایرانی نمی تواند به نحوی از انحاء ملتزم شود که در صورت بروز اختلاف حل آن را به داور یا داوران یا هیاتی ارجاع نماید که آنان دارای همان تابعیتی باشند که طرف معامله دارد. هر معامله و قراردادی که مخالف این منع قانونی باشد درقسمتی که مخالفت دارد باطل و بلااثر خواهد بود.

ارجاع دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی به داوری پس از تصویب هیات وزیران و اطلاع مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد. در مواردی که طرف دعوا خارجی و یا موضوع دعوا از موضوعاتی باشد که قانون آن را مهم تشخیص داده، تصویب مجلس شورای اسلامی نیز ضروری است.

در هر مورد که داور تعیین می شود باید موضوع و مدت داوری و نیز مشخصات طرفین و داور یا داوران به طوری که رافع اشتباه باشد تعیین گردد. در صورتی که تعیین داور بعد از بروز اختلاف باشد، موضوع اختلاف که به داوری ارجاع شده باید به طور روشن مشخص و مراتب به داوران ابلاغ شود.

چند نکته قانونی دیگری که باید بدانید:

در مواردی که طرفین معامله یا قرارداد متعهد به معرفی داور شده ولی داور یا داوران خود را معین نکرده باشند و در موقع بروز اختلاف نخواهند و یا نتوانند در معرفی داور اختصاصی خود اقدام و یا در تعیین داور ثالث تراضی نمایند و تعیین داور به دادگاه یا شخص ثالث نیز محول نشده باشد، یک طرف می تواند داور خود را معین کرده به وسیله اظهارنامه رسمی به طرف مقابل معرفی و درخواست تعیین داور نماید و یا نسبت به تعیین داور ثالث تراضی کند. در این صورت طرف مقابل مکلف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه داور خود را معرفی ویا در تعیین داور ثالث تراضی نماید. هرگاه تا انقضای مدت یاد شده اقدام شود، ذینفع می تواند حسب مورد برای تعیین داور به دادگاه مراجعه کند.

در مواردی که مقرر گردیده است حل اختلاف به یک نفر داور ارجاع شود و طرفین نخواهند یا نتوانند در انتخاب داور تراضی نمایند و نیز در صورتی که داور یکی از طرفین فوت شود، یا استعفا دهد و طرف نامبرده نخواهد جانشین او را معین کند و یا در هر موردی که انتخاب داور به شخص ثالث واگذار شده و آن شخص از تعیین داور امتناع نماید یا تعیین داور از طرف او غیر ممکن باشد، هریک از طرفین می توانند با معرفی داور مورد نظر خود وسیله اظهارنامه از طرف مقابل درخواست نماید که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه نظر خود را در مورد داور واحد اعلام کند و یا حسب مورد در تعیین جانشین داور متوفی یا مستعفی یا داوری که انتخاب او وسیله ثالث متعذر گردیده اقدام نماید. در صورتی که با انقضای مهلت اقدامی به عمل نیاید، برابر قسمت اخیر ماده قبل عمل خواهد شد. هرگاه نسبت به اصل معامله یا قرارداد راجع به داوری بین طرفین اختلافی باشد دادگاه ابتدا به آن رسیدگی و اظهار نظر می نماید.

در صورتی که طرفین نسبت به دادگاه معینی برای انتخاب داور تراضی نکرده باشند، دادگاه صلاحیتدار برای تعیین داور، دادگاهی خواهد بود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.

هرگاه طرفین ملزم شده باشند که در صورت بروز اختلاف بین آنها شخص معینی داوری نماید و آن شخص نخواهد یا نتواند به عنوان داور رسیدگی کند و به داور یا داوران دیگری نیز تراضی نمایند، رسیدگی به اختلاف در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

در صورتی که در قرارداد داوری، تعداد داور معین نشده باشد و طرفین نتوانند در تعیین داور یا داوران توافق کنند، هریک از طرفین باید یک نفر داور اختصاصی معرفی و یک نفر به عنوان داور سوم به اتفاق تعیین نمایند.

در هر مورد که داور یا داوران، وسیله یک طرف یا طرفین انتخاب می شود، انتخاب کننده مکلف است قبولی داوران را اخذ نماید. ابتدای مدت داوری روزی است که داوران قبول داوری کرده و موضوع اختلاف و شرایط داوری و مشخصات طرفین و داوران به همه آنها ابلاغ شده باشد.

چه کسانی به عنوان داور باید انتخاب شوند؟

در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل اجرای رای داور معمولا این سوال بسیار مهم پیش می آید که دقیقا چه کسانی را می توان به عنوان داور انتخاب کرد؟ بر اساس ماده 467 الی 473 در رابطه با این موضوع می توان گفت:

اشخاص همچون: اشخاصی که فاقد اهلیت قانونی هستند،اشخاصی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا در اثر آن از داوری محروم شده اند با تراضی نمی توان به عنوان داور انتخاب نمود .

در مواردی که دادگاه به جای طرفین یا یکی از آنان داور تعیین می کند، باید حداقل ازبین دو برابر تعدادی که برای داوری لازم است و واجد شرایط هستند داور یا داوران لازم را به طریق قرعه معین نماید.

دادگاه پس از تعیین داور یا داوران و اخذ قبولی، نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات طرفین و موضوع اختلاف و نام و نام خانوادگی داور یا داوران و مدت داوری را کتبا به داوران ابلاغ می نماید. در این مورد ابتدای مدت داوری تاریخ ابلاغ به همه داوران می باشد.

در مواردی که داور با قرعه تعیین می شود، هریک از طرفین می توانند پس از اعلام در جلسه، در صورت حضور و در صورت غیبت از تاریخ ابلاغ تا ده روز، داور تعیین شده را رد کنند، مگر اینکه موجبات رد بعدا حادث شود که دراین صورت ابتدای مدت روزی است که علت رد حادث گردد. دادگاه پس از وصول اعتراض، رسیدگی می نماید و چنانچه اعتراض را وارد تشخیص دهد داور دیگری تعیین می کند.

چنانچه داور پس از قبول داوری بدون عذر موجه از قبیل مسافرت یا بیماری و امثال آن در جلسات داوری حاضر نشده یا استعفا دهد و یا از دادن رای امتناع نماید، علاوه بر جبران خسارات وارده تا پنج سال از حق انتخاب شدن به داوری محروم خواهد بود.

در مورد وکیل اجرای رای داوری و موضوع حقوقی داوری توجه داشته باشید که:

نسبت به امری که از طرف دادگاه به داوری ارجاع می شود اگر یکی از داوران یا وکیل اجرای رای داور از جانب آنها استعفا دهد یا از دادن رای امتناع نماید و یا در جلسه داوری دوبار متوالی حضور پیدا نکند دو داور دیگر به موضوع رسیدگی و رای خواهند داد. چنانچه بین آنان در صدور رای اختلاف حاصل شود، دادگاه به جای داوری که استعفا داده یا از دادن رای امتناع نموده یا دوبار متوالی در جلسه داوری حضور پیدا نکرده ظرف مدت ده روز داور دیگری به قید قرعه انتخاب خواهد نمود، مگر اینکه قبل از انتخاب به اقتضاء مورد، طرفین داور دیگری معرفی کرده باشند. دراین صورت مدت داوری از تاریخ قبول داور جدید شروع می شود.

در صورتی که داوران در مدت قرارداد داوری یا مدتی که قانون معین کرده است میتوانند رای بدهند و طرفین به داوری اشخاص دیگر تراضی نکرده باشند، دادگاه به اصل دعوا وفق مقررات قانونی رسیدگی و رای صادر می نماید.

تبصره- در موارد فوق رای اکثریت داوران ملاک اعتبار است، مگر این که در قرارداد ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

شخص ثالثی که برابر قانون به دادرسی جلب شده یا قبل یا بعد از ارجاع اختلاف به داوری وارد دعوا شده باشد، می تواند با طرفین دعوای اصلی در ارجاع امر به داوری و تعیین داور یا داوران تعیین شده تراضی کند و اگر موافقت حاصل نگردید، به دعوای او برابر مقررات به طور مستقل رسیدگی خواهد شد.

طرفین باید اسناد و مدارک خود را به داوران تسلیم نمایند. داوران نیز می توانند توضیحات لازم را از آنان بخواهند و اگر برای اتخاذ تصمیم جلب نظر کارشناس ضروری باشد، کارشناس انتخاب نمایند.

هرگاه ضمن رسیدگی مسائلی کشف شود که مربوط به وقوع جرمی باشد و در رای داور موثر بوده و تفکیک جهات مدنی از جزایی ممکن نباشد و همچنین در صورتی که دعوا مربوط به نکاح یا طلاق یا نسب بوده و رفع اختلاف در امری که رجوع به داوری شده متوقف بر رسیدگی به اصل نکاح یا طلاق یا نسب باشد، رسیدگی داوران تا صدور حکم نهایی از دادگاه صلاحیتدار نسبت به امر جزایی یا نکاح یا طلاق یا نسب متوقف می گردد.

باید های قانونی که باید در مورد وکیل اجرای رای داور و داوری بدانید:

داوران یا وکیل اجرای رای داور از جانب آنها باید از جلسه ای که برای رسیدگی یا مشاوره و یا صدور رای تشکیل می شود مطلع باشند و اگر داور از شرکت در جلسه یا دادن رای یا امضای آن امتناع نماید، رایی که با اکثریت صادر می شود مناط اعتبار است مگر اینکه در قرارداد ترتیب دیگری مقرر شده باشد. مراتب نیز باید در برگ رای قید گردد. ترتیب تشکیل جلسه و نحوه رسیدگی و دعوت برای حضور در جلسه، توسط داوران تعیین خواهد شد. در مواردی که ارجاع امر به داوری از طریق دادگاه بوده، دعوت به حضور در جلسه به موجب اخطاریه دفتر دادگاه به عمل می آید.

تبصره – در مواردی که طرفین به موجب قرارداد ملزم شده اند که در صورت بروز اختلاف بین آنان شخص یا اشخاص معینی داوری نماید اگر مدت داوری معین نشده باشد مدت آن سه ماه و ابتدای آن از روزی است که موضوع برای انجام داوری به داور یا تمام داوران ابلاغ می شود. این مدت با توافق طرفین قابل تمدید است.

چنانچه طرفین در قرارداد داوری طریق خاصی برای ابلاغ رای داوری پیش بینی نکرده باشند، داور مکلف است رای خود را به دفتر دادگاه ارجاع کننده دعوا به داور یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تسلیم نماید.

دفتر دادگاه اصل رای را بایگانی نموده و رونوشت گواهی شده آن را به دستور دادگاه برای اصحاب دعوا ارسال می دارد.

هرگاه محکوم علیه تا بیست روز بعد از ابلاغ، رای داوری را اجرا ننماید، دادگاه ارجاع کننده دعوا به داوری و یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد مکلف است به درخواست طرف ذینفع طبق رای داور برگ اجرایی صادر کند. اجرای رای برابر مقررات قانونی می باشد.

در مورد ماده فوق هریک از طرفین می تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رای داور از دادگاهی که دعوا را ارجاع به داوری کرده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، حکم به بطلان رای داور را بخواهد در این صورت دادگاه مکلف است به درخواست رسیدگی کرده، هرگاه رای از موارد مذکور در ماده فوق باشد حکم به بطلان آن دهد و تا رسیدگی به اصل دعوا و قطعی شدن حکم به بطلان، رای داور متوقف می ماند.

چنانچه اصل دعوا در دادگاه مطرح بوده و از این طریق به داوری ارجاع شده باشد، در صورت اعتراض به رای داور و صدور حکم به بطلان آن، رسیدگی به دعوا تا قطعی شدن حکم بطلان رای داور متوقف می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×