نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن بعد از طلاق (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نفقه زن بعد از طلاق

حکم قانون و شرع اسلام درباره نفقه زن بعد از طلاق چیست؟ این سوال بسیاری از افرادی است که بعد طلاق از زوج یا طلاق دادن زوجه خود از مشاور حقوقی خواهند پرسید. در جواب این سوال طبق قانون؛ نفقه برای زن در وظیفه و بر ذمه مرد است تا زمانی که زن در نکاح مرد باشد و پس از طلاق و باطل شدن نکاح این وظیفه از عهده مرد خارج است و مرد مسئولیتی از  بابت پرداخت نفقه نخواهد داشت. اما شاید بخواهید بیشتر در مورد نفقه بدانید و حکم قانون و شرع در اینباره چگونه است. در ادامه این مقاله به کلیاتی درباره نفقه زن خواهیم پرداخت.

نفقه زن چیست؟

نفقه زن طبق ماده قانونی ۱۱۰۷ به معنی؛ تمامی نیاز های متعارف زن مانند خرج و هزینه خوراک و لباس و سرپناه و هزینه های درمانی و سلامتی زن می باشد البته با توجه به وضعیت و درجه اجتماعی زن نفقه وی متفاوت خواهد بود. در عقد و نکاح دائم پرداخت نفقه به زن و نفقه فرزندان  بر عهده و وظیفه شوهر و پدر خانواده می باشد. زمانی که زن و شوهر به نکاح دائم یکدیگر در خواهند آمد وظیفه هر یک از زوجین مشخص خواهد شد. عقد نکاح قراردادی است که به موجب آن زوجه یا زن وظیفه تمکین از همسرش را دارد و در مقابل مرد هم وظیفه پرداخت نفقه به زن را بر عهده خود دارد. آنچه از این گفته ها مشخص می شود در عقد موقت مرد عهده دار پرداخت نفقه به زن نیست. طبق قانون و احکام اسلامی مرد در هر حالتی حتی در صورت عدم تمکن مالی باید حداقل نفقه را پرداخت نماید و در غیر این صورت زن به خاطر عدم پرداخت نفقه قادر به تنظیم دادخواست شکایت از زوج خواهد بود و قانون این حق را به وی خواهد داد. در صورتی که تمکن مالی مرد محرز بود و عمدا در پرداخت نفقه زن اهمال ورزید دادگاه حق زن می داند که دادخواست طلاق دهد.

مجازات قانون در عدم پرداخت نفقه زن

همانطور که گفتیم در عقد و نکاح دائم مرد موظف به پرداخت نفقه زن به شکل متعارف خواهد بود. زن نیز در مقابل باید از شوهر خود تمکین کند و چنانچه زن از تمکین شوهر سر باز زند شوهر به استناد قانون و شرع اسلام می تواند نفقه او را قطع نماید و به دادگاه به خاطر عدم تمکین زن خواستار مجازات زن شود و در مقابل چنانچه مرد به هر علتی نفقه زن را پرداخت نکرد و برای دادگاه محرز شود که مرد به هر علتی به جز تمکن مالی نفقه را پرداخت نمی کند به مجازات تعزیری درجه شش محکوم خواهد شد و چنانچه دادگاه رای بر عدم تمکن مالی وی بدهد زن می تواند دادخواست طلاق بدهد.

تا اینجا کلیاتی درباره نفقه و پرداخت آن به زن را بیان کردیم. اما بعد از طلاق نفقه زن چه حکمی دارد؟

پرداخت نفقه زن بعد از طلاق چگونه است؟

پرداخت نفقه زن از سوی مرد به علت تمکین زن و زندگی مشترکش با او است و این مسئولیت تا زمانی است که زن به مرد تمکین کند و یا در نکاح او باشد. بعد از طلاق مرد موظف به پرداخت نفقه فرزندان است اما در مورد زن هیچ مسئولیتی ندارد همانطور که زن مسئولیت تمکین به مرد را ندارد. نفقه یکی از حقوق مادی است که شرع اسلام برای زن در نظر گرفته است. پس از طلاق مرد مسئول پرداخت مهریه زن می باشد تا زمان ازدواج دوباره زن یا کسب درآمدی بتواند از پس هزینه های خود برآید. اما نفقه موضوعی کاملا جداگانه است زمانی که زن و مرد از یکدیگر جدا می شوند عملا هیچ وظیفه ای در قبال یکدیگر ندارند حتی پیش تر هم گفتیم چنانچه مرد و زن از یکدیگر جدا نشوند اما زن از شوهر تمکین نکند مرد حق قطع نفقه به زن را خواهد داشت. اما نکته مهم در مورد طلاق زن و شوهر باید گفت چنانچه طلاق دو زوج به صورت رجعی باشد و چون در مدت عده مرد می تواند به زن رجوع کند و زن نیز تا پایان مدت عده می تواند با مرد زندگی کند، مرد وظیفه پرداخت عده را خواهد داشت. اما پس پایان عده مرد دیگر وظیفه ای درقبال پرداخت نفقه زن ندارد و به تبع حق رجعت به زن را نخواهد داشت. اما اگر طلاق زن و مرد از نوع بائن باشد زن و مرد هیچ وظیفه ای درقبال یکدیگر ندارند و حتی تا پایان مدت عده مرد مسئول پرداخت نفقه به زن نیست. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که طلاق رجعی به چه معناست؟ طلاق بائن چیست؟ منظور از مدت عده چیست؟

منظور از پرداخت نفقه زن پس از طلاق رجعی چیست؟

در متن فوق عنوان شد که در صورت طلاق رجعی زوجین، زوج وظیفه پرداخت نفقه به زن یا زوجه را دارد. طلاق رجعی نوعی از طلاق از است که مرد بعد جاری شدن صیغه طلاق و حتی ثبت آن چنانچه بخواهد به مدت سه ماه ( مدت عده )  به حکم شرع و قانون می تواند دوباره زندگی مشترکش را با زن بدون هیچ تشریفاتی و حتی خواندن صیغه محرمیت و نکاح شروع کند. اما پس از پایان مدت عده دیگر این حق را نخواهد داشت و زن در این مدت به شرع و قانون همسر مرد محسوب می شود و حق ازدواج با هیچ مردی تا پایان مدت سه ماه را ندارد. با این حال زن تا پایان مدت مشخص شده سه ماهه می تواند در خانه مرد زندگی کند و مرد به وی نفقه پرداخت نماید. در طلاق زن یائسه و دختر دوشیزه ( رابطه جنسی و نزدیکی با شوهر خود نداشته باشد ) قابل رجعت نیستند پس مشخص است که نفقه در مدت عده نیز به آنان تعلق نمی گیرد. طلاق بائن نوع دیگر طلاق است که در این حالت پس از جاری شدن صیغه طلاق زن تا پایان مدت عده حق ازدواج نخواهد داشت و مرد نیز حق رجعت به وی را ندارد پس نفقه به زن در مدت عده در این نوع طلاق قابل پرداخت نیست و از مسئولیت مرد خارج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×