نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی چگونه است؟ نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی چه شرایطی دارد؟ نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی چه شرایطی قانون دارد؟ نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی در قانون ایران چگونه است؟ نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی در قانون جدید چک چگونه است؟ نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به کمک وکیل چگونه است؟

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به دو طریق حقوقی  و کیفری امکان پذیر است. در واقع شما از دو طریق حقوقی و کیفری می توانید نسبت به اجرا گذاشتن چک برگشتی اقدام کنید. در واقع شما از طریق حقوقی می توانید نسبت به دریافت مبلغ چک اقدام کنید و از طریق کیفری از دادگاه و قانون می خواهید که این فرد باید از نظر قانونی تنبیه شود. البته برای استفاده از مسیر کیفری برای اجرا گذاشتن چک شرایط خاص قانونی وجود دارد.

از طرف دیگر یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی وجود دارد قانون جدید چک است. در واقع در قانون گذشته از مفهوم حامل استفاده می شود. اما این موضوع در قانون جدید چک حذف شده است. همچنین در قانون جدید چک صدور چک به سادگی اتفاق نمی افتد. این مسئله ای است که باید در نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به آن توجه داشته باشیم. اما حال بیایید مراحل نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی را از منظر حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار دهیم. نکته ای که پیش آن باید بدانید این است که از منظر کیفری برای فرد صادر کننده چک اعلام جرم می شود و در صورت اثبات جرم برای فرد مجازات تعیین می شود.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به روش حقوقی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از منظر حقوقی ساده ترین روشی است که شما می توانید از طریق قانونی اقدام کنید. به طور کلی می توان گفت که شما در گام اول باید به بانک مراجعه کنید. بعد از مراجعه به بانک و در صورت عدم وصول مبلغ مورد نظر از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت می کنید. این گواهی یک سند قانونی محسوب می شود و نشان می دهد که چک توسط بانک به هر دلیلی وصول نشده است. شما با ضمیمه این گواهی به کپی چک دادخواست خود را به دادگاه ارائه می دهید.

نکته ای که وجود  دارد این است که دعوی مربوط به چک های برگشتی به عنوان دعوی های مالی در نظر گرفته می شود. از این رو شما باید درصد مشخصی از مبلغ مورد نظر را به عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت کنید. اما در پایان کار شما می توانید درخواست پرداخت این هزینه را از صادر کننده چک داشته باشید. یعنی شما علاوه بر دریافت مبلغ چک می توانید نسبت به دریافت مبلغ های پرداخت شده برای دادرسی و … اقدام کنید.

نکته دیگری که باید در خصوص نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از روش حقوقی بدانید این است که شما با ارئه دادخوست می توانید درخواست تامین داشته باشید. در واقع بر اساس این دادخواست به میزان ارزش چک اموال منقول یا غیر منقول توقیف می شود. نکته ای که وجود دارد این است که نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از طریق حقوقی شاید ساده باشد اما بسیار زمان بر است و این مسئله می تواند مشکل آفرین باشد.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی (3)
نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی (3)

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از طریق کیفری

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از مسیر کیفری سریع تر از روش حقوقی است. در واقع در این روش شما از صادر کننده چک به دادگاه شکایت می کنید و به نوعی از قانون می خواهید که برای این فرد اعلام جرم شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که شما حداکثر تا شش ماه از دریافت گواهی عدم پرداخت امکان شکایت کیفری علیه صادر کننده چک را خواهید داشت.

مسئله دیگری که وجود دارد برای این که شکایت کیفری شما از صادر کننده چک مورد بررسی قرار بگیرد باید یکی از چهار حالت زیر اتفاق بیفتد. حالت اول این است که صادر کننده چک مبلغی معادل چک نداشته باشد. حالت دوم این است که صادر کننده چک مبلغ مورد نظر را از حساب وابسته به چک خارج کرده باشد. حالت سوم این است که صادر کننده چک به بانک دستور عدم پرداخت داده باشد و یا چک را به نحوی تنظیم کرده باشد که امکان وصول چک از بین رفته باشد. حالت دیگر این است که صادر کننده چک از مسدودیت حساب خود آگاه باشد اما برای آن حساب چک صادر کرده باشد. در صورت بروز یکی از این چهار حالت امکان شکایت کیفری وجود دارد.

نکته ای که وجود دارد این است که اساسا شما به روش کیفری می توانید نسبت به وصول چک اقدام کنید. صادر کننده چک نیز می تواند با پرداخت چک و با در نظر گرفتن برخی از شرایط قانونی از مجازات هایی مانند حبس و ممنوعیت داشتن دست چک و … نجات پیدا کند.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی (1)
نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی (1)

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از روش سوم

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از طریق دیگری به جز حقوقی و کیفری نیز امکان پذیر است. در واقع چک یک سند محسوب می شود از این رو می توان از طریق ثبتی برای وصول چک اقدام کرد. در واقع نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی از طریق روش ثبتی شما باید گواهی عدم پرداخت را داشته باشید. با داشتن این گواهی می توانید به اداره ثبت اسناد محل خود رفته و فرمی تحت عنوان فرم اجراییه را دریافت کنید. شما با ارائه کپی چک، گواهی عدم پرداخت و فرم اجراییه می توانید نسبت به صدور اجراییه اقدام کنید.

با صدور اجراییه مهلتی ده روزه به صادر کننده چک داده می شود. در صورتی که فرد چک را طی این ده روز وصول نکند یا نتواند رضایت صاحب چک را به دست بیاورد، دارنده چک می تواند اموال صادر کننده چک را برای توقیف معرفی کند. البته این اموال نباید جز ضروریات زندگی مانند خانه باشد. این روش گرچه سریع تر از سایر روش ها محسوب می شود اما هزینه بالاتری نیز دارد. در واقع شما باید 5 درصد از مبلغ چک را به اداره ثبت پرداخت کنید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×