موارد ابطال معامله

موارد ابطال معامله

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

موارد ابطال معامله

عدم وجود قصد انجام معامله، به نوبه خود سبب فسخ معامله می شود. اگر کسی در حال عدم هوشیاری معامله ای انجام دهد، به صورت خودکار این معامله از موارد ابطال معامله محسوب می شود. موارد ابطال معامله به مواردی گفته می شود که سبب فسخ معاملات به صورت طبیعی یا بر اثر بی توجهی به قانون خواهد شد. موارد ابطال معامله را باید به درستی بشناسید تا در صورت ایجاد معاملات حقوقی مختلف، شرایط ابطال آن را ایجاد نکنید. معاملات فاقد قصد برای مثال معاملاتی هستند که در حالت مصرف مواد مخدر توسط افراد ایجاد شده اند، در این صورت معامله فسخ خواهد بود.

فقدان اهلیت از موارد ابطال معامله

بر اساس ماده 210 قانون مدنی، در لیست موارد ابطال معامله فقدان اهلیت نیز وجود خواهد داشت. این مورد شامل دو قسمت کلی است: تمتع و توانایی داشتن برای انجام معامله و استیفا از موارد مربوط به فقدان اهلیت هستند. فردی که قصد انجام یک معامله را داراست باید توانایی پرداخت مبلغ معامله را داشته باشد. علاوه بر این اموال منقول باید در دست فرد بوده و حق استفاده از این اموال را داشته باشد. در این صورت انجام معامله بی مانع است و معامله فسخ نخواهد شد. در ادامه این مورد قید شده است که فرد معامله کننده باید عاقل و هوشیار و رشید باشد. فرد معامله کننده باید از سلامت جسمی و ذهنی کافی برخوردار بوده و سن قانونی برای انجام معامله داشته باشد. در صورت دارا نبودن این شرایط، فقدان اهلیت که از موارد ابطال معامله است سبب می شود که معامله ای به صورت خودکار انجام نشود.

جهت نامشروع از موارد ابطال معامله 

در صورتی که انگیزه معامله به صورت صحیحی قرار داده شده باشد، معامله به خوبی انجام می شود. در صورتی که جهت نامشروعی برای معامله در نظر گرفته شده باشد، یکی از موارد ابطال معامله مهیا شده است.

باید برای این مورد از روش های خاصی استفاده شود تا  جلوی معاملات نامشروع گرفته شود. وجود این بند در قانون مدنی سبب می شود که معاملات نامشروع انجام نشده و مشکلات جدی در ادامه ایجاد نشود. طبق قانون 217 مدنی نیازی به تعیین کردن دقیق معامله نیست و ذکر مورد معامله به صورت جزئی نیز می تواند برای انجام معاملات کافی باشد. موارد ابطال معامله بسیار وسیع و گسترده هستند و از مشکلات رایج موجود در معاملات به صورت معمولی جلوگیری می کنند. در صورتی که شرط و شرایط نامشروط در عقد قرارداد در نظر گرفته شده باشد، معامله به صورت خودکار فسخ خواهد شد. این مورد یکی از اساسی ترین موارد ابطال معامله خواهد بود.

اشتباه در عقد قرارداد از موارد ابطال معامله

اشتباه در عقد قرارداد را باید یکی از رایج ترین موارد ابطال معامله بنامیم. به صورت معمولی اشتباه در معامله علت اصلی موارد ابطال معامله در دفترخانه ها می باشد. برای رفع این مشکل باید به دفترخانه رسمی و با سابقه مراجعه کنید. در این گونه موارد شرایط طرفین معامله در صورت صحیح قید نشدن، سبب بالا رفتن میزان موارد ابطال معامله خواهد شد. از دیگر اشتباهات رایج در عقد قرارداد می توان به موارد خاصی مثل ثبت ارقام اشتباه برای قرارداد اشاره کرد. ثبت نام صحیح نام و مدارک طرفین معامله نیز می تواند از موارد بسیار رایج در اشتباهات موجود در عقد قرارداد باشد.

اشتباه در خود مورد عقد معامله از موارد ابطال معامله

یکی از موارد ابطال معامله، اشتباه در مورد عقد آن است. برای روشن شدن این مورد مثالی را خدمت شما عرض می کنیم. فرض کنید شما برای فروش منزل مسکونی خود به دفترخانه مراجعه کرده اید و در صورتی که فرد طرف دیگر معامله قصد فروش  مغازه تجاری خود را داشته باشد، این مورد معامله باطل است. البته این مورد کمتر در بین موارد ابطال معامله مطرح شده است و این نوع اشتباهات کمتر پیش می آید. خوب است قبل از اقدام به معامله، از صحت معامله خود اطمینان حاصل کنید تا زمان شما برای موارد نادرست هدر نرود.

اشتباه در موضوع معامله از موارد ابطال معامله

در صورتی که شما وسیله ای را به دلیل ویژگی خاص آن خریداری کنید، اما پس از معامله متوجه قلابی بودن آن ویژگی شوید، امکان فسخ معامله را خواهید داشت. این مورد یکی از رایج ترین موارد ابطال معامله است. برای مثال تصور کنید که شما قصد خرید یک ماشین پراید با رنگ سفید را داشته اید، در صورتی که ماشینی با برند دیگری به شما فروخته شود، این معامله باطل خواهد بود.

اشتباه در شخص مورد معامله

تصور کنید شما قصد انجام معامله با آقای الف را دارید، اما در قرارداد شما قید شده است که شما با آقای بی معامله کرده اید. در این صورت معامله شما باطل است و به صورت خودکار این معامله فسخ خواهد بود. موارد ابطال معامله شامل گستردگی بسیار زیادی است و این مورد نقش کلیدی در بین این موارد بازی می کند. البته این گونه موارد بیشتر به دلیل اشتباه رایج در دفترخانه ها و در ثبت اسامی افراد ایجاد می شود. در صورتی که این اشتباه از سمت شما باشد و نام طرف دیگر معامله را اشتباه قید کرده باشید، همچنان معامله باطل خواهد بود. در این مورد هیچ تفاوتی وجود ندارد و این مورد یکی از جدی ترین موارد ابطال معامله می باشد. لازم است چند مورد را برای شما در مورد موارد عدم ابطال معامله بیان کنیم.

موارد عدم بطلان معامله

تا به این جا به صورت جامع در مورد موارد ابطال معامله صحبت کردیم. از زوایای مختلف به ذکر موارد مهم در این زمینه پرداختیم. موارد زیر از اساسی ترین موارد عدم بطلان معامله خواهند بود.

اشتباه در اوصاف معامله از مواردی است که به سبب آن معامله ای فسخ نمی شود. برای مثال در نظر بگیرید که شما قصد خرید یک خانه در طبقه اول را داشته باشید، در صورتی که یک خانه در همان ساختمان اما طبقه متفاوت به شما فروخته شود، این معامله باطل نخواهد بود. در صورتی که خانه خریداری شده به طور کامل با شرایط قید شده متفاوت باشد، امکان فسخ معامله برای شما وجود خواهد داشت.

اشتباه در انگیزه معامله که در قرارداد اصلی قید نشده باشد، جزء  موارد باطل شدن معامله و قرارداد نمی باشد.

مقالات مرتبط:

وکیل حقوقی

وکیل ملکی

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×