ممنوع الخروجی چک برگشتی

ممنوع الخروجی چک برگشتی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ممنوع الخروجی چک برگشتی

ممنوع الخروجی چک برگشتی در قانون

ممنوع الخروجی چک برگشتی به چه معنی است؟ راهکار ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟ کارکرد ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟ چه زمانی می توانیم از ممنوع الخروجی چک برگشتی استفاده کنیم؟ مهمترین کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟ چرا از ممنوع الخروجی چک برگشتی استفاده می شود؟ مراجع تصمیم گیرنده در خصوص ممنوع الخروجی چک برگشتی کدام است؟ مهمترین شرایط ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟ چه مدارکی برای ممنوع الخروجی چک برگشتی لازم است؟

ممنوع الخروجی چک برگشتی یکی از شرایط و ابزارهایی است که به صاحب چک این قدرت را می دهد که بتواند تا زمان وصول چک مانع از خروج از کشور صادر کننده چک شود. چرا که قانون بدین شکل تصور می کند که ممکن است فرد صادر کننده چک با کشور بازنگردد و به نوعی اقدام به فرار کند. از طرف دیگر عدم پرداخت چک نیز جرمی محسوب نمی شود که بتوان به صورت بین المللی آن را پیگیری کرد. همه این موارد باعث شده است که قانون به کمک ممنوع الخروجی چک برگشتی عملا این مسئله را در محدوده اجتماعی داخلی نگه داشته است.

اما سوالی که وجود دارد این است که شرایط ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست و چگونه صاحب چک می تواند از این امتیاز و ابزار مهم قانونی استفاده کند؟ آیا به صرف داشتن گواهی عدم پرداخت توسط بانک ممنوع الخروجی فرد صادر می شود؟ آیا صادر کننده چک امکان گرفتن مهلت و یا اعسار در چنین شرایطی را دارد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که به کمک یک وکیل حقوقی سعی می کنیم به آن ها پاسخ دهیم.

ممنوع الخروجی چک برگشتی چیست؟

ممنوع الخروجی چک برگشتی یک ابزار مهم قانونی محسوب می شود. به واسطه این ابزار مهم امکان فرار صادر کننده چک و خروج او از کشور از بین میرود. صادر کننده چک نیز می تواند با جلب رضایت شاکی و یا پرداخت بدهی خود اجازه خروج از کشور را مجدد به دست بیاورد. این امکانی است که تنها در خصوص چک قابلیت اجرا دارد. بنابراین شما نمی توانید در خصوص اسناد تجاری دیگر مانند سفته دست به این کار بزنید.

به طور کلی چک یک سند مهم تجاری در جامعه محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس تعریف قانون چک در دسته اسناد رسمی قرار نمی گیرد. سند رسمی به سندی گفته می شود که توسط نماینده قانون تدوین و یا ثبت شده باشد. این اسناد از اعتبار قانونی فوق العاده ای برخوردار هستند. اما اسناد غیر رسمی با وجود داشتن وجاهت قانونی، اعتبار چندانی ندارند.

چک از معدود اسناد غیر رسمی محسوب می شود که در عمل اعتباری برابر با اسناد رسمی دارد. یکی از نشانه های این اعتبار را می توان صدور اجراییه توسط اداره ثبت دانست. در کلام ساده تر اداره ثبت تنها برای اسناد رسمی امکان صدور اجراییه دارد. اما چک جزو معدود اسناد غیر رسمی محسوب می شود که به واسطه آن امکان صدور اجراییه ایجاد می شود.

حال اگر فرد صادر کننده چک در زمان مقرر نسبت به پرداخت وجه مشخص شده چک اقدام نکند، صاحب چک می تواند با مراجعه به بانک نسبت به دریافت گواهی عدم پرداخت و وصول چک اقدام کند. با دریافت این گواهی این امکان برای صاحب چک فراهم می شود که بتواند از طریق حقوقی، کیفری و یا اداره ثبت نسبت به گرفتن حق خود اقدام کند. به نظر می رسد مشورت با یک وکیل حقوقی مجرب می تواند بهترین راهکار را پیش روی شما قرار دهد.

ممنوع الخروجی چک برگشتی و شرایط آن

ممنوع الخروجی چک برگشتی شرایط مخصوص خودش را دارد. در واقع ممنوع الخروجی چک برگشتی یکی از ابزارهایی است که در هر سه مسیر حقوقی، کیفری و ثبت قابل دسترسی است. در کلام ساده تر این ابزاری است که در همه این مسیرها می توان از آن استفاده کرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا استفاده از مسیر ثبت و گرفتن اجراییه به صورت مستقیم بسیار سریع تر از دو مسیر دیگر است. به گفته یک وکیل کیفری در مسیرهای حقوقی یا کیفری برای تشکیل جلسه و بررسی دعوی و ارائه لایحه و … زمان زیادی باید صرف شود. این زمان این امکان را به صادر کننده چک می دهد که بتواند به سادگی از کشور خارج شود و هیچ محدودیتی در این خصوص نداشته باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از مسیر ثبت کمی هزینه بر تر از هزینه دادرسی حقوقی و کیفری محسوب می شود.

از مهمترین شرایط  ممنوع الخروجی چک برگشتی گرفتن گواهی عدم پرداخت توسط بانک احاله شده است. به جز آن می توان به شرایطی مانند داشتن اهلیت طرفین در زمان صدور چک اشاره کرد. این ها مهمترین شرایط و ویژگی های قانونی در خصوص صدور ممنوع الخروجی چک برگشتی به مدت حداکثر 6 ماه محسوب می شود. با اتمام این مدت در صورت لزوم امکان تمدید مجدد آن وجود دارد.

ممنوع الخروجی چک برگشتی (2)
ممنوع الخروجی چک برگشتی (2)

ممنوع الخروجی چک برگشتی و یک شرط مهم

ممنوع الخروجی چک برگشتی زمانی قابلیت اجرا دارد که هیچ عبارت شرطی در چک وجود نداشته باشد. به طور مثال اگر چک جهت ضمانت یا تعهد صادر شده باشد حتی در صورتی که قابلیت اجرا شدن داشته باشد، امکان صدور ممنوع الخروجی برای آن وجود ندارد.

بنابراین برای چک هایی امکان استفاده از ممنوع الخروجی وجود دارد که هیچ حالت  عبارت شرطی برای آن قید نشده باشد. این مهمترین شرطی است که باید به آن توجه داشته باشی.

نکته مهم دیگر این است که با مراجعه شما به اداره ثبت انتظار نداشته باشید که در همان لحظه یا در همان روز دستور ممنوع الخروجی صادر کننده چک داده شود. در واقع با ارائه مدارک و درخواست شما ابلاغیه اجراییه به آخرین نشانی صادر کننده چک ارسال می شود. صادر کننده چک به مدت ده روز مهلت دارد تا رضایت صاحب چک را جلب کند و یا نسبت به این اجراییه اعتراض کند. در غیر این صورت بعد از اتمام ده روز این فرد ممنوع الخروج خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص صدور اجراییه باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×