مطالبه طلب از متوفی

مطالبه طلب از متوفی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه طلب از متوفی

مطالبه طلب از متوفی در قبال تکلیف ارث

هر چند وقت یک بار اتفاقی رخ می دهد که خانواده یکی از افراد خود را از دست می دهد، سپس با افرادی مواجه می شود که مطالبه طلب از متوفی را به واسطه وکیل دارند. شخص متوفی قبل از مرگ خود به آنها بدهکار بوده و باعث ایجاد مشکلاتی برای بازماندگان می شود. جهت جلوگیری از این اتفاق رعایت چند نکته ضروری است. وقتی شخصی فوت می شود باید بدهی و دین او را از ماترک(دارایی که با فوت شخص مالکیتی بر آن ندارد) وی پرداخت کرد. البته قبل از پرداخت بدهی باید هزینه کفن و دفن متوفی از اموال ترکه پرداخت شود.اموال متوفی بعد از فوت او به صورت اجبار به وارثان متوفی به واسطه وکیل منتقل می شود سپس بدهی مربوط به طلبکار از اموال ترکه وی پرداخت می شود. هنگامی که شخص فوت می کند بدهی او موجل(بدهی که برای پرداخت آن مدت زمان در نظر می گیرند) یا حال(بدهی که برای پرداخت آن زمان تعیین نمی شود و باید در اسرع وقت پرداخت شود) باید فورا پرداخت شود.

 برای مثال اگر شخصی به شخص دیگری پنج میلیون بدهکار باشد و در مدت مشخص شده آن را پرداخت نکند و بدهکار فوت شود. طلبکار قادر است که طلب خود را از طریق ترکه متوفی به کمک وکیل درخواست کند. طبق قانون افراد مورثه مجبور نیستند غیر از اموال ترکه چیز دیگری به طلبکاران بدهند مگر اینه افراد مورثه اموال ترکه را بدون هیچ شرطی و به صورت کامل پذیرفته باشند در این حال مسئول پرداخت تمام طلب خواهند بود. در نتیجه افراد ورثه باید به صورت کتبی اموال ترکه شخص متوفی را رد یا قبول کنند، زیرا اگر قبول کنند و بدهی بیشتر از اموال ترکه باشد باید افراد مورثه آن را پرداخت کنند.

اگر قصد نوشتن لایحه مطالبه طلب از متوفی دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس بگیرید و درخواست نوشتن لایحه را بدهید.

ثبت اموال ترکه توسط مالکین ورثه بعد مطالبه طلب از متوفی و پرداخت بدهی

با مطالبه طلب از متوفی به واسطه وکیل و بعد از فوت وی، هر کدام از وراث مسئول پرداخت تمام بدهی متوفی به میزان سهم خود می باشند و مجبور نیستند چیزی غیر از اموال ترکه به طلبکاران پرداخت کنند. برای رد یا قبول کردن اموال ترکه اول باید آن را به صورت تحریر ترکه ثبت کرد. سپس با توجه به تحریر ترکه، مالکین ورثه آن را رد یا قبول می کنند. در نتیجه قبول ترکه توسط وارثین به دو شکل تحریر ترکه( مشخص کردن اموال ترکه و بدهی متوفی) و مطلق است. که وارثین می توانند اموال ترکه را رد یا واگذار کنند تا بدهی به طلبکاران پرداخت شود. همچنین اگر چیزی از اموال ترکه باقی ماند با گرفتن تصیف ترکه از دادگاه بین وارثین تقسیم می شود.

اگر اموال ترکه برای پرداخت بدهی کافی نبود دیگر وارثین مسئولیتی در قبال بدهی ندارند. اگر شخصی اموال ترکه را رد کند به جزء مسئول نبودن نسبت به بدهی متوفی، در عملیات وراثتی نمی تواند به افرادی که این اموال را قبول کرده اند اعتراض کند. ولی اگر بعد از پرداخت طلب، از اموال چیزی باقی بماند مانند سایر وارثین می تواند ادعای سهم الارث را داشته باشد و آن را از طریق وکیل طلب کند. طبق قانون وارثین حق مالکیت و فروش اموال ترکه ندارند مگر اینکه تمام بدهی و دیون شخص متوفی پرداخت شود.

مطالبه طلب از متوفی و مدارک درخواست گواهی انحصار وراثت

مطالبه طلب از متوفی توسط طلبکار در دادگاه و به واسطه وکیل مستلزم پرداخت بدهی است که توسط اموال ترکه از طریق وارثین امکان پذیر است با صاف کردن بدهی وارثین تصمیم به انحصار وراثت می گیرند که این کار مستلزم مدارکی مانند:

وصیت نامه شخص فوت شده

سند طلاق یا ازدواج شخص فوت شده

استشهادیه (امضای شاهدین)

شناسنامه یا کارت ملی تمام وارثین

شناسنامه و کارت ملی شخص تقاضاکننده انحصار وراثت

شناسنامه و کارت ملی شخص فوت شده

گواهی فوت

ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف بعد از مطالبه طلب از متوفی

با انجام عملیات مطالبه طلب از متوفی و ارائه مدارک مورد نیاز به وکیل نوبت به ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف می رسد. در نتیجه گواهی مربوط به حصر وراثت و انجام تشریفات و  قوانین منحصر به امور حسبی صادر می شود. دادگاه با تایید مدارک و اسناد، با هزینه شخص متقاضی، درخواست مربوطه را در یک روزنامه محلی منتشر می کند. اگر بعد از یک ماه اعتراضی به درخواست از طریق وکیل نشود قاضی بدونه دعوت از وارثین و ایجاد جلسه رسیدگی، گواهی مربوط به انحصار وراثت( که در آن تعداد وارثین، نسبت فامیلی آنها با شخص متوفی و میزان سهم آنها از اموال ماترک است) را صادر می کند. صدور گواهی تایید انحصار وراثت از سوی وکیل مربوطه به این معنی است که وارثین شخص متوفی مختص به اشخاصی است که اسم آنها در گواهی درج شده باشد.

نقش مطالبه طلب از متوفی در ارث زوجه

در زمان قدیم زن از اموال و املاک غیرمنقول( اموالی که قابلیت جابه جایی ندارند) مثل زمین ارثی به او نمی رسد و از اموال منقول(اموالی که قابلیت جابجایی دارند) یک چهارم تا یک هشتم را ارث می برد. ولی با گذشت زمان این قوانین لغو شد. بعد از پرداخت مطالبه طلب از متوفی نوبت به یکی از وارثین اموال ترکه به نام زوجه می رسد. در نتیجه با اصلاح و تایید قانون مدنی، زوجه علاوه بر اموال منقول از اموال غیر منقول نیز ارث می برد طوری که در گواهی مربوط به انحصار وراثت، زن مانند سایر وارثین در اموال سهم دارد. هم زمان با مرگ متوفی اگر زوجه حامله باشد و جنین زنده متولد شود از شخص متوفی ارث می برد. در نتیجه تا مشخص کردن وضعیت جنین نمی توان درخواست گواهی مربوط به انحصار وراثت را به دادگاه ارائه داد. ویا اگر درخواست ارائه شده باشد باید عملیات مربوط به رسیدگی را متوقف کرد.

مطالبه طلب از متوفی در مورد مهریه زن

مهریه زن همانند سایر بدهی ها است و می توان آن را در زمره مطالبه طلب از متوفی قرار داد. در واقع مهریه همان پشتوانه و حقوق مالی زن در زندگی زناشویی است. طبق قانون مدنی همزمان با وقوع ازدواج، زوجه مالک مهریه می شود و حق طلب آن را به واسطه وکیل خود دارد. اگر شوهر فوت شود زن بلافاصله می تواند از ارث او مهریه را طلب کند و اگر زن فوت شود وارثین زن می توانند کل مهریه را از شوهرش طلب کنند. در کل اگر مرد از خود ارثی به جا بگذارد تمام بدهی وی از اموال او پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×