مشاوره حقوقی قانون کار

مشاوره حقوقی قانون کار (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مشاوره حقوقی قانون کار

مشاوره حقوقی قانون کار توسط وکیل دادگستری

حتما برای شما نیز تاکنون پیش آمده است که یکی از اطرافیانتان یا دوستانتان با کارفرمای خود دچار مشکل شده باشد. در چنین شرایطی معمولا افراد به دنبال راهی برای احقاق حقوق خود می گردند اما چگونه؟ مشاوره حقوقی قانون کار، یکی از کم هزینه ترین راه هایی می باشد که همه مردم می توانند از ان استفاده کنند.

از آنجایی که اختلافات میان کارگر و کارفرما به نحوی است که همیشه وجود دارد و در هیچ مقطع  زمانی نمی توان چنین مشکلاتی را از بین برد، قانونگذار کشور ما مفا قانون کار را متناسب با شرایط میان کارگر و کارفرما پایه گذاری کرده است اما مفاد این قانون نیز مانند بسیاری دیگر از قوانین دیگر دارای جزییات بسیار زیادی می باشد که همه افراد از آنها آگاهی ندارند. مشاوره حقوقی قانون کار با هدف ارائه تمامی اطلاعات در مورد این قانون و نحوه اخذ حقوق کارگر به تمامی مردم ارائه می گردد.

مشاوره حقوقی قانون کار معمولا توسط وکلای با تجربه دادگستری ارائه می گردد که دارای مهارت و تخصص کافی در زمینه وکالت پرونده های مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما می باشند.

نقش کارگر و کارفرما از دیدگاه قانون

اولین سوالی که معمولا در جلسه مشاوره حقوقی قانون کار پیش می آید آن است که اصلا نقش کارگر و کارفرما در قانون چگونه تعریف شده است؟ شاید شما نیز کارگران و کارفرمایانی را بشناسید که بیشتر از حد معمول به طرف مقابل خود خدمات ارائه میدهند و یا آنکه حتی کمتر از حالت عادی و شرایطی که در قانون کار مشخص شده است به خدمت گذاری می پردازند.

 در چنین شرایطی بهتر است همه افراد در طی یک جلسه مشاوره حقوقی قانون کار اطلاعات لازم را در رابطه با این موضوع بدست آورند تا حقوق آنها مورد تضییع واقع نگردد. به تعریف کارگر و کارفرما از دیدگاه قانون کار اشاره می کنیم تا با انها اشنایی پیدا کنید:

الف. کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست‌کارفرما کار می‌کند

ب. کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان‌و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

مشاوره حقوقی قانون کار در مورد انعقاد قرارداد  

به تمامی کسانی که قصد انعقاد قرارداد کار دارند، توصیه می شود که قبل از هرچیزی از مشاوره حقوقی قانون کار استفاده کنند تا با تمامی قواعد حقوقی مربوط به قرارداد کار آشنا شوند. توجه داشته باشید که قرارداد کار یک سند قانونی محسوب می شود و در مراجع قضایی دارای اعتبار بسیار زیادی است، بنابراین بهتر است به بهترین نحو ممکن تنظیم شود تا از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود. با استناد به قانون کار، اصول انعقاد قرارداد را به موارد زیر تقسیم می کنیم:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون‌منظور ننماید.

برای صحت قرارداد کار در زمان بستن قرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:

‌الف – مشروعیت مورد قرارداد

ب – معین بودن موضوع قرارداد

ج – عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

‌الف – نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

ب – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج – ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها

‌د – محل انجام کار

ه – تاریخ انعقاد قرارداد

‌و – مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد

‌ز – موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون‌اخطار قبلی و بی‌آنکه الزام به پرداخت خسارات داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به‌پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

نحوه محاسبه قانونی دستمزد کارگر

در حالت کلی مهم ترین مسئله ای که باعث ایجاد مشکل میان کارگر و کارفرما می شود، مسئله دستمزد می باشد. بیشتر کسانی که به مشاوره حقوقی قانون کار مراجعه می کنند، می خواهند بدانند که آیا دستمزدی که دریافت می کنند مطابق اصول قانون کار می باشد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال به طور خلاصه به اصول قانون کار در مورد دستمزد کارگران اشاره می کنیم:

کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای‌غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.

‌مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و با مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

چنانچه مزد با ساعات انجام کار مرتبط باشد، مزد ساعتی و در صورتی که بر اساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده باشد،‌کارمزد و چنانچه بر اساس محصول تولید شده و یا میزان انجام کار در زمان معین باشد، کارمزد ساعتی، نامیده می‌شود.

مزد ثابت، عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل.

مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و‌مزد مبنا محسوب نمی‌شود.

مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور یا با تراضی طرفین به وسیله چک عهده‌بانک و با رعایت شرایط ذیل پرداخت شود:

‌الف – چنانچه بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز‌یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد.

ب – در صورتی که بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد. در این حالت‌مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×