مجازات فرار مالیاتی در ایران

مجازات فرار مالیاتی در ایران (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات فرار مالیاتی در ایران

هر آنچه درباره فرار مالیاتی باید بدانید

یکی از راحت ترین فعالیت های مجرمانه ی ناهنجاری که در بین شرکت ها و افراد قابلیت اثبات را دارد فرار مالیاتی است. دولت پس از شناسایی افرادی که مرتکب این فعالیت شده اند محکوم و آن ها را مجبور به پرداخت جریمه می کند.  در تمامی کشورها پرداخت کردن مالیات جزء اصول شهروندی و برای رفاه حال عمومی توسط اداره مالیاتی بر اساس اصول خاصی و در زمان مشخصی تعیین شده است.

فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دارد؟

فرار مالیاتی به تلاش های قانونی و غیر قانونی برای عدم پرداخت مالیات است و یا اینکه ترفندهایی به کار برده شود تا کمتر از مقدار تعیین شده پرداخت شود. در کل هرگونه اقدامی که باعث شود که فرد از پرداخت مالیات قانونی سر باز زند جرم محسوب می شود و قانونا باید مجازات شود.

در قانون جرم انگاری این مورد بسیار دیده می شود و طبق ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم” تمام اشخاص حقوقی و حقیقی برابر با مقررات قانونی مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان هستند اگر در این قانونی تخلفی ایجاد کنند موظف هستند که علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهند داشت مشمول جریمه هم خواهند شد که این جریمه معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت نشده است”. برای این قانون تبصره ۱۹۹ قانون می گوید که اگر متخلفان دولتی مسئول کسر مالیات وزارتخانه ها، شرکت ها یا موسسات دولتی و شهرداری باشند مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود.

اما اینکه چه چیزی باعث پیش آمدن این جرم می شود و آیا راهی برای کاهش و ریشه کن کردن آن وجود دارد؟ در اصل باید بگوییم یکی از دیال فرار و بی انگیزگی مردم در پرداخت مالیات افزایش نرخ های مالیاتی است . اگر دولت ها برای تعیین نرخ مالیات قوانین و تدابیر احتیاطی را کاملا رعایت کنند و تمام جوانب را با دقت بسنجند تا این جرم کم کم از بین برود.

انواع فرار مالیاتی کدامند؟

در تمام موارد فرار مالیاتی تلاش فرد بر آن است که از پرداخت مالیات فرار کند و این مسئله را به نوعی حل و فصل کند. حال در اینگونه شرایط اگر فرد با علم به جرم بودن کارهای خود هر یک از اعمال زیر را انجام دهد مرتکب جرم شده و باید مجازات شود.دست بردن در ترازنامه و حساب های سود زیان شرکت که ملاک پرداخت مالیات است

ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود زیان برای سه سال متوالی

مخفی کردن فعالیت اقتصادی و درآمد

مخفی نمودن اطلاعات مالی و اقتصادی خود و اشخاص شخص ثالث از دید ماموران و بازرسان مالیاتی

اگر فردی مسئول پرداخت مالیات یک فعالیت اقتصادی باشد و این کار را در زمان قانونی انجام نداده باشد

اگر فردی بخواهد معاملات و قراردادهای خود را به اسم دیگری بزند و یا کسی که مشمول پرداخت مالیات است قراردادهایش را به اسم خود بزند. در هر دو صورت فرد از دادن مالیات خودش فرار می کند

استفاده کردن از کارت بازرگانی دیگران

قلمداد کردن فعالیت های خود به طوری که مشمول مالیات نشوند

مجازات فرار مالیاتی در ایران چیست؟

هر شرکت، موسسه، وزارتخانه، بانک و هر بنگاه اقتصادی که به صورت عمدی از پرداخت مالیات فرار کند مجرم شناخته می شود و مشمول مجازات فرار مالیاتی خواهد شد. مجازات فرار مالیاتی از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری است؛ بنابراین، اگر فردی در ابتدای ارتکاب به جرایم مالیاتی باشد و پیش از آنکه این جرم‌ها کشف شود به میل خود آن را اعلام کند و به اسناد و مدارک رو صلاح کند؛ تعقیب کیفری نخواهد شد؛ اما بعد از کشف جرم، به مجازات فرار مالیاتی و شروع به جرم مالیاتی از 3 ماه تا یک سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد. حال اگر در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی به جرم خود جهت راهنمایی مامور قانون اقرار کند؛ مشمول تخفیف مجازات خواهد داشت.

این مجازات بسته به مشاغل و همچنین نوع جرم از سه ماه تا یکسال حبس تعزیری دارد. اگر شخصی در ابتدای ارتکاب به جرایم مالیاتی و پیش از آنکه جرم رو شود به میل خود آن را اعلام نماید و اسناد و مدارک موجود را اصلاح کند تعقیب کیفری نمی شود. اما پس از کشف جرم فرد مرتکب فرار از پرداخت مالیات شده و به ۳ ماه تا یکسال حبس محکوم می شود. اگر فرد در زمان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم به جرم خود اعتراف کند مشمول تخفیف در مالیات خواهد شد.

انواع مجازات متخلفان مالیاتی

هر شخص یا شرکت مجازات فرار مالیاتی متفاوتی دارند اگر اشخاص عادی که مجاز به پرداخت مالیات هستند آن را پرداخت نکنن مشمول حبس بیش از شش ماه تا دو سال خواهند شد علاوه بر حبس بر اساس  قانون مقداری هم باید جزای نقدی پرداخت نمایند. در اینگونه موارد شلاق از ۳۴ ضربه تا ۷۴ هم خواهند داشت. این گونه اشخاص از حقوق اجتماعی به مدت شش ماه تا ۵ سال محروم می شوند  و این محکومیت قطعی در رسانه ها هم منتشر خواهد شد. افراد همچنین ملزم به پرداخت مالیات و حتی جریمه نقدی نیز خواهند شد. همچنین افراد موظف هستند زیانی که به دلیل عدم پرداخت مالیات به دولت وارد شده است را نیز پرداخت نمایند.

اما اگر شرکت ها یا موسسات مرتکب جرم فرار مالیاتی شوند از یک یا چند فعالی شغلی یه مدت شش ماه تا دو سال محروم می شوند. همچنین این شرکت نمی توانند برخی از اسناد تجاری نظیر چک، سفته و یا … را صادر کنند. در شرکت ها اگر مدیر عامل، کارمند و یا هر شخص دیگری این جرم را مرتکب شود مشمول مجازات جداگانه هم خواهد شد. اگر در موسسات، بانک ها، شرکت ها یکی از حسابداران، حسابرسان یا مدیران از این جرم اطلاع داشته باشند و آن را گزارش نکنند مشمول مجازات از شش ماه حبس تا دو سال، پرداخت نقدی جریمه، ضربه شلاق، محرومیت اجتماعی خواهد شد. بدون تردید برای پیشگیری از اینگونه جرایم باید نظام کیفری کارآمد و منسجمی در مقابله با این قبیل جرایم وجود داشته باشد و عملکرد نظام مالیاتی هم بهبود پیدا کند. و اینکه قوانین مالیاتی همگام با ساختار اقتصادی کشور تعیین شود و توان پیاده سازی و جلوگیری از جرم در آن وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×