مجازات سو استفاده از عنوان وکیل

مجازات سو استفاده از عنوان وکیل (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات سو استفاده از عنوان وکیل

آشنایی با مجازات سو استفاده از عنوان وکیل از آنجایی حائز اهمیت شده است که در حال حاضر هر فردی با هر نوع تحصیلات و هر شغلی بدون داشتن پروانه وکالت در جامعه ادعای وکیل بودن می کند. این افراد گاها در نهایت قباحت عهده دار پرونده های حقوقی شده و دستمزدهای کلان از موکلین ساده لوح خود مطالبه می کنند.

از طرف دیگر توجه به مجازات سو استفاده از عنوان وکیل از سوی قوه مقننه، به نوعی دفاع از حقوق وکلای قانونی دادگستری که سالها برای تحصیل و اخذ مجوز وکالت خود تلاش نموده اند نیز محسوب می شود. با این همه تعداد افرادی که در نهایت بی وجدانی و با جعل عنوان وکالت  از مزایای این شغل بهره مند می شوند کم نیست.

جهت درک بهتر مجازات سو استفاده از عنوان وکیل توجه شما را به ماده 55 قانون وکالت جلب می کنیم.

مجازات سو استفاده از عنوان وکیل با توجه به ماده 55 قانون وکالت

عین ماده 55 قانون وکالت:

“وکلای معلق و اشخاص ممنوع الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هرگونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ممنوع است اعم از اینکه عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوق و غیره اختیار کند یا اینکه به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در موسسات خود را اصیل دعوی قلمداد نماید متخلف از یک الی شش ماه به حبس تادیبی محکوم خواهد شد.”

پس همانطور که مشخص است در قانون وکالت، مجازات سو استفاده از عنوان وکیل برای مجرمین یک تا شش ماه حبس تادیبی در نظر گرفته شده است. برای جلوگیری از انجام این جرم در جامعه علاوه بر وضع مجازات قانونی بایستی نظارت ها هم افزایش یافته و جاعلان عنوان وکیل به راحتی نتوانند در جامعه جولان بدهند. برخی از این جاعلان حتی با رفتارهای غیر حرفه ای باعث می شوند اعتماد عمومی به وکلا در برخی حوزه ها تحت تاثیر سوء قرار بگیرد و مردم در سپردن امور حقوقی خود به وکلای دارای مجوز نیز دچار نگرانی شوند.

اگر قصد نوشتن لایحه در خصوص جعل عنوان دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس گرفته و درخواست نوشتن لایحه را بدهید.

وکالت اتفاقی چیست و آیا وکلای اتفاقی نیز شامل مجازات سو استفاده از عنوان وکیل می شوند یا خیر؟

شاید شما هم در مورد افرادی که مجوز وکالت نداشته اما به طور قانونی انجام برخی امور حقوقی مربوط به وکیل را عهده دار می شوند شنیده باشید. به این نوع وکالت، وکالت اتفاقی گفته می شود و از آنجایی که مبحث وکالت اتفاقی از نظر قانونی مورد تایید است وکیل اتفاقی شامل مجازات سو استفاده از عنوان وکیل نمی شود. اما وکالت اتفاقی چیست و وکیل اتفاقی چه کسی است؟

همانطور که گفتیم وکالت اتفاقی در موارد معدودی اتفاق می افتد و در آن قانون اجازه مداخله در امور وکالتی را به اشخاصی که دارای مجوز وکالت نیستند می دهد.  در این حالت وکیل اتفاقی شخصی است که هر چند اطلاعات و معلومات کافی در رشته حقوق را داراست اما مجوز و شغل وکالت ندارد و می تواند تنها به اقوام درجه یک و درجه دو نسبی و سببی خود در انجام امور حقوقی به عنوان وکیل کمک نماید. وکالت در این حالت از طبقه سوم محسوب شده و هر فرد غیر پروانه دار تنها می تواند سه بار در سال جواز وکالت اقوام خود را بگیرد.

چگونه در دام کلاهبردارانی که خود را به عنوان وکیل معرفی می کنند نیفتیم؟

برای جلوگیری از به دام افتادن در دام کلاهبردارانی که خود را وکیل معرفی می کنند، در اخذ وکیل برای انجام امور حقوقی خود می توانید به یکی از سه روش ذیل از مجوز دار بودن وکیل انتخابی اطمینان حاصل کنید:

در مراجعه به دفتر وکالت وکیل انتخابی دقت داشته باشید که آیا او پروانه وکالت دارد یا خیر. وکلای دارای مجوز موظف هستند پروانه وکالت خود را در معرض دید مراجعین قرار دهند تا آنها با اطمینان امور حقوقی خود را به وکیل بسپارند.

استعلام کنید که آیا وکیل انتخابی شما پروانه وکالت دارد یا خیر. این کار از طریق سامانه ثنا بسیار تسهیل شده و تمام مراجعین به این سامانه می توانند تنها با درج نام وکیل به مجوز دار بودن یا نبودن او در کمترین زمان ممکن پی ببرند.

علاوه بر این موارد هر موکلی به هنگام بستن قرارداد مالی با وکیل خود این حق را دارد که مدارک هویتی وکیل را از او درخواست و مورد بررسی قرار دهد و وکیل نیز موظف است که این مدارک را در اختیار موکل خود بگذارد.

مجازات سو استفاده از عنوان وکیل برای وکیل دارای مجوز

مجازات سو استفاده از عنوان وکیل تنها در مورد کسانی که مجوز وکالت ندارند وجود ندارد و وکلای دارای مجوز نیز ممکن است مشمول این مجازات شوند. اما چگونه؟ وکلا از آنجایی که به سبب شغل خود از اغلب قریب به اتفاق اسرار موکلین شان مطلع می شوند موظفند که این اسرار را حفظ و از افشای آن جز در موارد قانونی خودداری نمایند. در صورتی که یک وکیل رازدار موکل خود نباشد متخلف شناخته شده و بایستی مجازات آن را متحمل شود. مجازات سو استفاده از عنوان وکیل برای وکلایی که محرم اسرار موکل یا موکلین خود نباشند طبق قانون تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.

سوالات متداول کاربران در مورد مجازات سو استفاده از عنوان وکیل

بنده دارای لیسانس حقوق هستم اما مجوز وکالت ندارم آیا می توانم به عنوان وکیل انجام امور حقوقی پدرم را عهده دار شوم؟

پاسخ: بله- می توانید به عنوان وکیل اتفاقی از پدر وکالت گرفته و در محاکم قضایی به عنوان وکیل او حاضر شوید.

آیا کسی که خود را وکیل معرفی می کند مجرم است و مجازات سو استفاده از عنوان وکیل مشمول او می شود؟

پاسخ: خیر- معرفی خود به عنوان وکیل به تنهایی مجرم بودن شخص را اثبات نمی کند و کسی در این مورد مجرم شناخته می شود که با کلاهبرداری خود را وکیل معرفی کرده و از موکل یا مالباخته مبلغی جهت حق الوکاله دریافت نموده و در انجام امور وکالت مداخله نموده باشد.

برای تشخیص کلاهبردار بودن یا نبودن وکیل منتخب خود چه کنم؟

پاسخ: می توانید از طریق مراجعه به سامانه ثنا از مجوز دار بودن وکیل خود اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×