مجازات تهدید به آبروریزی

مجازات تهدید به آبرو ریزی

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

همان‌طور که می‌دانید آبرو و شرافت یکی از مسائل بسیار مهم و حساس برای افراد جامعه است. بنابراین ممکن است افراد گاهی اوقات به دلیل ترس از آبروریزی و حفظ کردن آبرو خود، از گرفتن حقشان صرفه‌نظر کنند. به همین دلیل بهتر است مردم از حقوقی که می‌تواند آن‌ها را از ضررهایی احتمالی، که ممکن است بابت حفظ آبروی خود ببینند، آگاه شوند. باید بدانید که تهدید به آبروریزی و هر اقدامی جهت ریختن آبروی کسی، بسته به نوع جرم، مجازات متفاوتی دارد و بهتر است افراد مسائلی را که باعث می‌شود شرافت و آبروی آن‌ها خدشه‌دار شود، اعلام و پیگیری کنند. ما در این مقاله سعی داریم مجازات تهدید به آبروریزی را بیان کنیم. بنابراین با ما همراه شوید تا در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید.

در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که:

تهدید به آبروریزی چگونه اتفاق می‌افتد؟

گاهی اوقات ممکن است شخصی بدون اینکه به ضررهای جسمی و نفسانی دچار شود، مورد تهدید شخص دیگری قرار بگیرد. یعنی اینکه شخصی فرد دیگری را تهدید می‌کند که در صورت انجام ندادن خواسته‌هایش، آبرو و حیثیت وی را با اقداماتی که برای هر فردی متفاوت است، از بین می‌برد و به حیثیت او صدمه وارد می‌کند.

چون افراد سودجو از این موضوع اطلاع دارند که مردم به خاطر حفظ آبرو و حیثیت خود، این موضوع را اعلام و پیگیری نمی‌کنند. این نوع تهدید ممکن است هم باعث تحت تاثیر قرار دادن زندگی فرد شود و هم اینکه باعث ریختن آبروی فرد در خانواده و جامعه می‌شود؛ یعنی باعث از بین رفتن شرف خانوادگی و موقعیت او در اجتماع می‌شود.

تهدید به آبروریزی این گونه است که فردی با داشتن اطلاعات و نقاط ضعفی از شخصی دیگر، که آن شخص تمایل ندارد دیگران از آن اطلاعات با خبر شوند، اقدام به تهدید وی می‌کند، به این صورت که اگر این شخص خواسته‌های او را برآورده نکند، این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و برای همه آشکار می‌کند. این تهدید ممکن است شخص را وادار به انجام هر کاری بکند.

باید بدانید که در این شرایط، قانون قوانینی را به نفع فرد آسیب دیده وضع کرده است. ولی معمولا افراد به دلیل ترس از آبروریزی و ملاحظات عرفی کمتر این گونه تهدیدات را اعلام و پیگیری می‌کنند. بنابراین بهتر است زمانی که دچار این چنین تهدیداتی می‌شوید هر چه سریعتر موضوع را به دادگاه اعلام و مراتب را پیگیری کنید؛ تا فرد خاطی به مجازات خود برسد.

همچنین باید بدانید که برای مجازات تهدید لفظی در صورتی که جرمی انجام نشده باشد، ولو اینکه بدانیم شخص جدی است، نیز همان جرم تلقی می‌شود و شخص مجرم مجازات می‌شود.

مجازات تهدید به آبروریزی چیست؟

همچنین مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی:

باید بدانید که شما در هر شرایطی می‌توانید تهدید را اعلام و پیگیری کنید. اگر شخصی به طور پی در پی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند، شما می‌توانید با جمع و قاضی بتواند به آن استناد کند، است.‍‍ بنابراین قاضی می‌تواند بر اساس مدارک و شواهد موجود و همچنین جرم تهدید انجام شده، شخص خاطی را به حبس و مجازات شلاق محکوم کند.

مجازات تهدید به آبروریزی و همچنین مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی بسته به نوع و چگونگی آن، تا دو سال حبس و 74 ضربه شلاق متغیر است. همچنین بعد از اینکه تهدید به آبروریزی، اثبات شد و مجازاتی برای آن اعمال شد، می‌توانید از فرد تهدید کننده به دلیل هتک حرمت نیز شکایت کنید. مجازات هتک حرمت نیز حبس از نود و یک روز تا دو سال و جریمه نقدی بین پنج تا چهل میلیون ریال است.

طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی:

«هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

مجازات تهدید به انتشار عکس یا مجازات تهدید به پخش عکس:

طبق ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس بدون اجازه دیگری، به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی از جمله گوشی همراه، کامپیوتر و غیره اقدام به انتشار فیلم، تصویر، صدا یا اسرار دیگری کند یا آنها را در دسترس دیگری قرار دهد، مجرم است. این عمل در صورتی که موجب وارد شدن ضرر با موجب هتک حرمت و حیثیت فرد شود، مجازات مجرم، معادل حبس از 91 روز تا 2 سال یا جریمه نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال را در پی خواهد داشت. البته در صورت تشخیص قاضی ممکن است هر دو مجازات برای فرد در نظر گرفته شود.

مجازات تهدید پیامکی نیز به میزان مجازات تهدید به آبروریزی است و بسته به نوع آن از 2 ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق است.

 

مجازات آبروریزی

باید بدانید که آبرو و اعتبار چیزی نیست که یک شبه به دست آید برای همین اگر کسی آبروی شخص دیگری را ببرد طبق قانون و بسته به نوع آبروریزی مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. میزان مجازات برای انواع آبروریزی طبق قانون به شرح زیر است:

باید بگوییم که مجازات آبروریزی از طریق جرایم رایانه‌ای قبلا گفته شده است. در مورد مجازات سایر روش‌های آبروریزی نیز در ادامه به آن می‌پردازیم.

مجازات تهدید پیامکی نیز به میزان مجازات تهدید به آبروریزی است و بسته به نوع آن از 2 ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق است.

 
طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی

مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات جزای نقدی معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می شود.

در این‌جا منظور از قذف نسبت دادن زنا و لواط است.

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

 

طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی

نیز هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید. مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و اگر نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که ‌موجب حد است (منظور جرم قذف است) به جزای معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می شود.

طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی

هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید. و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا ‌توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید. یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

طبق ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی

هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم ‌می‌شود.

طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی

برای مجازات آبروریزی درب منزل طبق ماده ۶۰۸ توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار ‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×