مجازات استفاده از عکس دیگران

مجازات استفاده از عکس دیگران (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات استفاده از عکس دیگران

سواستفاده از عکس پروفایل

گسترش پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در دهه گذشته باعث شده، بیشتر مردم در سنین مختلف در پیام رسان های مورد علاقه اکانت خود را ساخته اند و از آن استفاده می کنند. کاربران با عکس پروفایل، خود را به مخاطبانشان در فضای مجازی معرفی می کنند. هر عکسی که در پروفایل قرار می گیرد نشانه ای درونی از فرد است که هر کدام از آنها حاوی پیامی است.

تعدادی افراد سودجو برای به نتیجه رساندن اهداف خود از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی سواستفاده می کنند به عنوان مثال آنها را در پیج های خود برای جذب فالوور قرار می دهند یا اکانت های جعلی درست می کنند و از آنها برای عکس پروفایل استفاده می کنند که چنین اقداماتی در قانون مجازاتی را بدنبال خواهد داشت.

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران چقدر است؟

قانون صراحتا در مورد استفاده از عکس پروفایل دیگران مواد قانونی ندارد اما بر اساس تفسیر و رجوع به سایر قوانین جرایمی شامل این عمل خواهد بود. استفاده از عکس پروفایل دیگران جرم است و اگر کسی از عکس پروفایل دیگران استفاده کند مرتکب جرم شده است.

در ماده 16 قانون جرایم رایانه ای که دادگاه ها در ارتباط با استفاده از عکس پروفایل دیگران به آن رجوع می کنند آورده شده اگر فردی به وسیله سامانه رایانه ای نسبت به تغییر یا تحریف عکس دیگران اقدام کند به 91 روز حبس تا 24 ماه حبس یا پرداخت جزای نقدی تا سقف 4 میلیون تومان مجازات خواهد شد.

اگر فردی عکس پروفایل دیگری را بر روی یک اکانت جعلی قرار دهد و از طریق آن اکانت اقدام به توهین، افترا و کارهای غیر قانونی کند مرتکب تخلف قانونی شده است و جدا از استفاده از عکس پروفایل به مجازات های دیگری نیز محکوم خواهد شد.

یا اگر متهم از عکس پروفایل فرد دیگری در پیج های غیر اخلاقی استفاده کند و یا اگر زیر عکس وی کلمات غیر اخلاقی درج کرده باشد یا کلماتی که موجب هتک حرمت فرد شود استفاده کند به مجازات 91 روز حبس تا 24 ماه حبس محکوم خواهد شد.

فردی که از عکس او سو استفاده شده است باید سریعا مدارک لازم را جمع آوری کند به عنوان مثال از اکانت ها و پیج های مدنظر اسکرین شات بگیرد و برای پیگیری موضوع به دادسرا مراجعه کند. با تشکیل پرونده روند رسیدگی قضایی به موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و معمولا تحقیقات در این موارد بر عهده پلیس فتا خواهد بود.

برای جلوگیری از سواستفاده از عکس پروفایل باید چکار کرد

سعی کنید از عکس های معمولی خود بر روی پروفایل استفاده کنید و اگر عکس شما پر زرق و برق و بسیار شخصی بود مشخصات اکانت خود را محدود کنید تا فقط مخاطبان شما بتوانند آن را ببینند. معمولا افرادی که از عکس های غیر متعارف در پروفایل خود استفاده می کنند مورد سو استفاده قرار می گیرند.

عکس پروفایل اگر به خواست خود فرد بر روی اکانت مجازی قرار گرفته باشد نشان از روحیه و اخلاقیات درونی آن فرد را به نمایش می گذارد. معمولا برای ارائه رزومه های واقعی و فیزیکی و معرفی افراد از عکس های پرسنلی استفاده می شود. اما همانطور که بر روی پروفایل اشخاص مشاهده می کنید عکس های پروفایل شخصی و با لباس های مختلف گرفته شده است.

عکس های پروفایل چه پیامی دارند؟

بر این اساس طبق تحقیقات پژوهشگران از روی عکس پروفایل افراد این امکان وجود دارد تا روحیه و اخلاقیات او را بفهمید به عنوان مثال والدین می توانند از طریق عکس پروفایل یا عکس های که فرزندان آنها بر روی پیج اینستاگرام قرار می دهند اطلاعات زیادی از جمله نوسانات روحی و روانی آنها پی ببرند.

عکس های که بر روی پروفایل افراد قرار می گیرد مفهوم های خاص خودش را دارد به معنای چند نوع عکس پروفایل می پردازیم.

عکس با ترکیب جنسی و تحریک کننده : پیام این عکس ها نیازمند توجه بیشتر و به نمایش گذاشتن دیگر اعضای بدن برای اینکه گفته شود جذابیت های دیگری در من وجود دارد.

عکس از چشم آرایش شده: معمولا عکس گرفتن از بخشی از صورت مانند چشم یا لب این پیام را خواهد رساند که این قسمت صورت من بهترین چیز من است.

عکس از تمام لحظات زندگی: فردی که بشدت نیازمند به تعامل با دیگران است و کسی که همیشه دوست دارد دیده شود و دیگران پیام های خوشایند برایش کامنت کنند.

سلفی با لباس های شیک: کسی که به دنبال کسب هویت در فضای مجازی است و به دلیل اینکه احساس می کند از بقیه جذاب تر، زیباتر، و شیک پوش تر است می خواهد مدیریت و رهبری گروهی از افراد در رسانه ها به او داده شود.

عکس نیم رخ از صورت: معمولا افراد وسواس که این عکس را در بین صدها عکس خود انتخاب کرده اند و افرادی هستند که زمان زیادی را جلوی آینه می گذرانند.

عکس منظره و طبیعت: انتخاب این نوع تصاویر به عنوان عکس پروفایل این پیام را به همراه دارد که سرگرم کار و زندگی خود هستم و نیازمند توجه دیگران نیستم. بعضا عاشقان طبیعت نیز از این تصاویر استفاده می کنند.

عکس با ادای زشت و مسخره: این افراد می خواهند بگویند فقط چیزهای قشنگ به درد اشتراک گذاری نمی خورد و می خواهند بگویند در دنیای فضای مجازی در حماقت تنها نیستند.

عکس های زیاد خوشبخت و خوشحال: فرد در این نوع عکس های میگوید دائما اینقدر راضی نیستم اما دوست دارم همینقدر شاد و خوشحال در کنار خانواده باشم.

عکس فرزند: افرادی که بر روی عکس پروفایل خود تصویر فرزند خود را قرار می دهند یعنی من و فرزندم یک تیم هستیم و در پیام دوم می گوید در همان دوران کودکی هستم.

مواردی که به آن اشاره شد پیام های است که از طریق عکس پروفایل منتقل می شود از این طریق افراد ماهر می توانند روحیات شما را بخوانند و از مشخصات پروفایل شما برای اهداف خود استفاده کنند و یا در تلاش باشند از طریق این اطلاعات با شما ارتباط برقرار کنند.

چه عکسهای مورد توجه دیگران قرار می گیرد

با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه عکس های جذاب و پر زرق و برق یا عکس های نیمه لخت و یا عکس های با لباس های نامتعارف بیشتر مورد توجه سواستفاده کنندگان قرار می گیرد و اغلب از این عکس ها در پیج های غیر اخلاقی استفاده می کنند و جملاتی را در آن درج می کنند.

برخی دیگر از افراد هم که در حوزه کلاهبرداری فعالیت دارند دنبال عکس های از افراد موفق در دفتر کار هستند که با استفاده از آنها در پروفایل خود اقدام به کلاهبرداری خواهند کرد.

افرادی که عکس های آنها بر روی پروفایل دیگران قرار گرفته یا اینکه عکس آنها در پیج ها و شبکه های مجازی قرار گرفته است سریعا می توانند مدارک لازم را جمع آوری کنند و از طریق دادسرا شکایت خود را انجام دهند.

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران سه ماه و یک روز تا 2 سال حبس یا 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان مجازات خواهد داشت.

2 Comments

  1. Toraj گفت:

    دستتون درد نکنه واقعا ممنوم از کار زیباتون و حمایت کردندتو مطلابتون بسیار مفید و آموزنده میباشد با سپاس

  2. علی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید به دوستان وکلائ عزیز تشکر ویژه ای بابت آگاهی دادن و اطلاع رسانی در مورد مسائیل حقوقی داشته باشم خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×