قرار کفالت کیفری چیست؟

قرار کفالت کیفری چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قرار کفالت کیفری چیست؟

قرار کفالت کیفری چیست؟

قرار کفالت کیفری به چه معنی است؟ قرار کفالت کیفری چه کارکردی دارد؟ مهمترین شرایط قرار کفالت کیفری چیست؟ چه زمانی از قرار کفالت کیفری استفاده می شود؟ در چه مرحله ای قرار کفالت کیفری صادر می شود؟ قرار کفالت کیفری توسط کدام نهاد صادر می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرار کفالت کیفری چیست؟ قرار کفالت کیفری در قانون به چه معنی است؟ شرایط قانونی و کیفری قرار کفالت کیفری چیست؟ چه زمانی می توان از قرار کفالت کیفری استفاده کرد؟

قرار کفالت کیفری یکی از ابزارها و قرارهای تامین در طی مراحل دادرسی کیفری محسوب می شود. به طور کلی معمولا قرار کفالت کیفری توسط دادسرا و در جهت تامین حقوق بزه دیده صادر می شود. بر اساس این قرار کفیل ( شخصی که کفالت متهم را بر عهده گرفته ) برای متهم مشخص می شود و قانون بنا بر ضمانت و اعتبار کفیل امکان آزادی متهم را فراهم می کند. در کلام ساده تر قانون به واسطه قرار کفالت کیفری این اطمینان را حاصل می کند که متهم  به مراحل دادرسی باز می گردد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد کفیل به عنوان مسئول باید پاسخگوی غیبت و عدم حضور وی در دادگاه یا دادسرا باشد. به نوعی در صورت غیبت متهم کفیل به عنوان ضامن پرداخت خسارت شناخته می شود. این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل کیفری به خوبی به آن آشناست.

حال در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا چرا قرار کفالت کیفری صادر می شود و چگونه می توان از این قرار استفاده کرد؟ در واقع آیا هر متهم در خصوص هر جرمی می تواند از این قرار استفاده کند؟ در چه شرایطی این قرار صادر می شود و کفیل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

قرار کفالت کیفری و لزوم استفاده از آن

قرار کفالت کیفری یکی از انواع قرار تامین شناخته می شود. قرار تامین به قرارهایی گفته می شود که به عنوان ابزارهای قانونی در جهت حفظ و تامین منافع بزه دیده و البته قانون مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است با چند مفهوم از جمله قرار و دادسرا آشنا شویم.

به طور کلی قرار و حکم دو نوع رای است که توسط مراجع قضایی صادر می شود. حکم در جهت موضوعیت دعوی و با قاطعیت صادر می شود اما قرار همواره یکی از این دو ویژگی را ندارد. در واقع یا در جهت دعوی محسوب نمی شود و یا قطعیت لازم را ندارد. به طور مثال در خصوص قرار کفالت کیفری عملا این قرار در جهت بررسی پرونده و یا تشخیص جرم هیچ تاثیری ندارد. تنها امکانی است که به واسطه آن امکان آزادی فرد و البته بازگشت مجدد او به مسیر قضایی ایجاد می شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قرار و حکم توسط دادگاه صادر می شود و دادسرا تنها توانایی صدور قرار را دارد.

نکته دیگر این است که دادسرا اولین نهاد رسمی و قضایی محسوب می شود که جرم صورت گرفته را مورد بررسی قرار می دهد. اگر این نهاد بتواند ثابت کند که جرم صورت گرفته، پرونده و مجرم را همراه با کیفرخواستی به دادگاه مربوطه ارجاع می دهد. بنابراین اصلی ترین وظیفه دادسرا اثبات یا رد جرم است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است این کار زمان بر باشد. حال اگر دلایل متعددی برای مجرم بودن متهم وجود داشته باشد اما هنوز جرم به صورت کامل اثبات نشده باشد دادسرا این قدرت را دارد که فرد را تا انتهای تحقیقات بازداشت کند و یا قرارهای مختلفی مانند قرار کفالت کیفری برای وی صادر کند. بدین ترتیب امکان آزادی متهم و همچنین بازگشت وی به مسیر دادرسی ایجاد می شود. از این روست که گفته می شود قرار کفالت کیفری معمولا توسط دادسرا صادر می شود.

قرار کفالت کیفری چه شرایطی دارد؟

قرار کفالت کیفری بدین معنی است که متهم فردی را به عنوان کفیل به دادسرا یا دادگاه معرفی می کند. این فرد ضمانت می دهد که در زمان مقرر متهم را به جریان دادرسی برگرداند. به نوعی مسئول اصلی متهم از دید قانون کفیل شناخته می شود. حال سوال اصلی اینجاست که کفیل چه کسی است و چه شرایطی باید داشته باشد؟

به طور کلی کفیل فردی است که باید اهلیت لازم را از دید قانون داشته باشد. در کلام ساده این اهلیت دارای دو جنبه عمومی و اختصاصی است. جنبه عمومی بدین معنی است که فرد سه شرط بلوغ، رشد و عقل را داشته باشد. در کلام ساده تر از دید قانون محجور شناخته نشود. اما اهلیت اختصاصی بسته به نظر دادسرا یا دادگاه و همچنین بسته به نوع و شرایط جرم می تواند متفاوت باشد. در برخی مواقع تنها یک کارمند رسمی دولت این اجازه را دارد که به عنوان کفیل مشخص شود و یا در مواقعی نیز فرد عادی نیز امکان بر عهده گرفتن کفالت متهم را پیدا می کند. این بسته به نوع جرم و میزان بزه و خسارت آن دارد.

قرار کفالت کیفری چیست؟ (1)
قرار کفالت کیفری چیست؟ (1)

وجه قرار کفالت کیفری چگونه تعیین می شود؟

وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که یکی از شرایط اصلی صدور قرار کفالت کیفری، تعیین میزان وجه کفالت یا وجه التزام است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که قانون ضامن تامین نیازها و حقوق بزه دیده است. بنابراین باید مطمئن شود که در هر صورت خسارت بزه دیده پرداخت می شود. از این رو حداقل به اندازه خسارت وارد شده به بزه دیده وجهی تعیین می شود.

فرد زمانی می تواند کفالت متهم را بر عهده بگیرد که این میزان وجه را در اختیار دادگاه قرار دهد. به نوعی به عنوان ضمانت به سیستم قضایی تودیع کند. در صورتی که متهم در زمان مشخص حاضر نشود این وجه طی تشریفات قانونی توقیف و به عنوان خسارت به بزه دیده پرداخت می شود. نکته مهم دیگر این است که در قانون جدید زمانی امکان صدور قرار کفالت کیفری ایجاد می شود که متهم سایر قرارهای تامین مانند وجه التزام و یا قول شرف و یا عدم خروج از محدوده قضایی و … را نپذیرفته باشد. این نکته ای است که بهتر است در خصوص آن با یک وکیل مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×