عدم سازش و حکم طلاق

عدم سازش و حکم طلاق (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عدم سازش و حکم طلاق

فرق عدم سازش و حکم طلاق در قانون

عدم سازش و حکم طلاق چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ عدم سازش و حکم طلاق به چه معنی است؟ شرایط عدم سازش و حکم طلاق چیست؟ چه زمانی از عدم سازش و حکم طلاق استفاده می شود؟ عدم سازش و حکم طلاق توسط کدام یک از طرفین خواسته می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم سازش و حکم طلاق چیست؟ مهمترین شرایط عدم سازش و حکم طلاق چیست؟ عدم سازش و حکم طلاق توسط کدام نهاد قضایی صادر می شود؟ شرایط صدور عدم سازش و حکم طلاق چیست؟

عدم سازش و حکم طلاق دو راه مختلف برای جدایی زوجین محسوب می شود. در واقع گواهی عدم سازش و حکم طلاق دو نوع روشی است که قانون بر اساس آن امکان جدایی زن و مرد ایجاد می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این دو روش چه تفاوت هایی با یک دیگر دارد.

نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس نوع دعوی، اقامه کننده دعوی و مسئله ای که در دادگاه طرح می شود، روند بررسی جدایی زوجین متفاوت است. بر این اساس دادگاه تصمیم می گیرد که از کدام روش استفاده کند. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از دو روش کاملا مختلف در خصوص جدایی زن و شوهر همین مسئله است. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که چه تفاوت هایی می توانیم برای عدم سازش و حکم طلاق در نظر بگیریم و هر کدام از این موارد چه کارایی دارند. با ما در ادامه همراه باشید.

بررسی گواهی عدم سازش و حکم طلاق از نظر علت صدور

عدم سازش و حکم طلاق دو نوع روش جدایی زن و شوهر محسوب می شود که هر کدام از آن ها بر اساس دلایل خاصی استفاده می شود. اگر بخواهیم ساده و سریع بیان کنیم، حکم طلاق زمانی صادر می شود که زوجه بدون در اختیار داشتن حق طلاق و با داشتن دلایل محکم طلاق از جمله عسر و حرج و … اقدام به جدایی می کند. بنابراین زمانی که اقامه دعوی جدایی از سوی زوجه بدون داشتن حق طلاق صورت می گیرد، دادگاه نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می کند.

اما در صورتی که جدایی به شکل توافقی صورت می گیرد و یا این که زن دارای وکالت حق طلاق از سمت زوج است و یا در شرایطی که زوج خود اقدام به طلاق می کند، دادگاه نسبت به صدور گواهی عدم سازش اقدام می کند. بنابراین همانطور که یک وکیل حقوقی به خوبی می داند اصلی ترین تفاوت عدم سازش و حکم طلاق را می توان در علت جدایی دانست.

یکی دیگر از مهمترین تفاوت هایی که میان عدم سازش و حکم طلاق وجود دارد در خصوص مدت اعتبار هر کدام از این موارد است. با صدور حکم طلاق، زوجه شش ماه زمان دارد تا نسبت به ثبت طلاق از طریق دفتر طلاق اقدام کند. این در حالی است که برای استفاده از گواهی عدم سازش دادگاه تنها سه ماه زمان می دهد. بعد از گذشت این مدت زمان عدم سازش و حکم طلاق از اعتبار ساقط می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

عدم سازش و حکم طلاق از نظر ماهیتی

اما اگر بخواهیم گواهی عدم سازش و حکم طلاق را از نظر ماهیتی با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم به نکات جالبی می رسیم. مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه و قانون زمانی حکم صادر می کند که در ماهیت دعوی وارد می شود. در واقع حکم بدین معنی است که می خواهد حقی را برای یکی از طرفین زنده کند. بنابراین دادگاه وارد ماهیت دعوی شده و با بررسی شرایط و مدارک حکم لازم را صادر می کند.

در خصوص حکم طلاق نیز این تعریف وجود دارد. در واقع زمانی که زوجه بدون داشتن وکالت حق طلاق اقدام به جدایی می کند از آن جهت که قانون حق طلاق را به وی نداده است به ماهیت دعوی ورود می کند. بنابراین دادگاه مجبور به بررسی دعوی می شود و با توجه به شرایط دعوی نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می کند. حکم طلاق بدین معنی است که دادگاه دستور به جدایی زن و مرد می دهد و این دستور باید اجرایی شود. از این رو اگر مرد بعد از ابلاغیه های متعدد به دفتر طلاق مراجعه نکند خود دادگاه به عنوان نماینده وی موجبات این طلاق را فراهم می آورد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اما گواهی عدم سازش زمانی صادر می شود که دادگاه وارد دعوی نشده است. در کلام ساده تر دادگاه به دنبال بررسی حقوق طرفین نیست. از این رو در خصوص مواردی مانند طلاق توافقی دادگاه تنها با صدور گواهی عدم سازش اجازه طلاق و جدایی را صادر می کند. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص تفاوت گواهی عدم سازش و حکم طلاق به آن توجه کرد.

چگونگی صدور گواهی عدم سازش و حکم طلاق

مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه به نوعی دعوی میان زن و مرد و اقامه کننده دعوی توجه می کند. بر اساس این دادگاه در خصوص استفاده از عدم سازش و حکم طلاق اقدام می کند. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بررسی حقوق طرفین در خصوص مسائلی مانند مهریه، حضانت و … بر اساس درخواست طرفین در جای خود محفوظ است.

در کلام ساده تر عدم سازش و حکم طلاق تنها در خصوص جدایی طرفین مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین زن می تواند در هر کدام از این روش ها نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند و یا مرد می تواند از دادگاه حضانت فرزندان خود را بگیرد. این نکته ای است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

توجه داشته باشید که مسئله جدایی یا طلاق با مسئله فسخ نکاح کاملا متفاوت است. فسخ نکاح شرایط خاصی دارد. به طور مثال اگر زن یا مرد بیماری غیر قابل درمان و تاثیرگذاری داشته باشد که در روابط ان ها تاثیرگذار است. به طور مثال بیماری که مانع از انجام رابطه زناشویی آن ها می شود. در چنین شرایطی دادگاه نسبت به فسخ نکاح اقدام می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×