طلاق از طریق نفقه در قانون

طلاق از طریق نفقه در قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق از طریق نفقه در قانون

طلاق از طریق نفقه در قانون

طلاق از طریق نفقه چگونه ممکن است؟ شرایط طلاق از طریق نفقه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق از طریق نفقه چیست؟ چگونه می توان طلاق از طریق نفقه را اثبات کرد؟ مهمترین نکات قانون طلاق از طریق نفقه چیست؟ آیا طلاق از طریق نفقه امکان پذیر است؟ نظر قانون در خصوص طلاق از طریق نفقه چیست؟ کدام مرجع قضایی مسئول رسیدگی به مسئله طلاق از طریق نفقه است؟ اهمیت طلاق از طریق نفقه در چیست؟ چرا طلاق از طریق نفقه امکان پذیر است؟

طلاق از طریق نفقه یکی از روش هایی است که زوجه می تواند از طریق آن اقدام کند. در کلام ساده تر در صورتی که مرد به هر دلیل نتواند و یا نخواهد نفقه زن را پرداخت نماید در حالی که زن در حال تمکین باشد، زوجه این قدرت را بر اساس قانون پیدا می کند که بتواند از حق طلاق خود استفاده کند. در کلام ساده تر عدم پرداخت نفقه در صورت تمکین یکی از مهمترین ابزارهایی است که زوجه می تواند برای طلاق از آن استفاده کند. اما این مسئله شرایط و موارد خاصی دارد.

همانطور که گفتیم زمانی طلاق از طریق نفقه امکان پذیر است که عدم پرداخت نفقه در شرایط عدم تمکین زن نباشد. در کلام ساده تر اگر زوجه بدون داشتن دلیل موجه از تمکین عام یا خاص خودداری کرده باشد، قانون اجازه قطع نفقه را صادر می کند. بنابراین در شرایطی امکان طلاق به زوجه داده می شود که وی با وجود تمکین از حق نفقه خود محروم شده است. حال در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم که طلاق از طریق نفقه چگونه امکان پذیر است؟ همچنین آیا پرداخت ناقص نفقه نیز این امکان را برای زوجه ایجاد می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

طلاق از طریق نفقه و مفهوم آن

طلاق از طریق نفقه یک ابزار مهم قانونی است که در اختیار زوجه قرار دارد. برای فهم این ابزار مهم بهتر است کمی سراغ مفاهیم بنیادی تر برویم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که نفقه یک حق طبیعی و تعیین شده از سمت قانون و شرع برای زن در زندگی مشترک است. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم.

زمانی که زن و مرد با یک دیگر ازدواج می کند، قانون مرد را مسئول اصلی تامین مایحتاج زندگی می داند. بنابراین تامین اقتصادی خانواده و زندگی بر عهده مرد است. در این بین زوجه به عنوان یک فرد در این زندگی از حقوق اقتصادی خاصی برخوردار است. این فرد حق دارد در رفاه نسبی باشد و وظیفه تامین این رفاه بر عهده مرد است. از این رو قانون مفهومی را تحت عنوان نفقه برای تامین این رفاه در نظر گرفته است.

نکته بسیار مهمی که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است این موضوع است که قانون رقم خاصی را به عنوان نفقه تعیین نکرده است و حتی فاکتورها و معیارهای چندان مشخصی نیز برای این موضوع عنوان نکرده. از این رو می توان گفت که نفقه هر زوجه بر اساس شرایط او در زندگی و شرایط پیش از ازدواج او تعیین می شود. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. فرض کنید که زنی پیش از ازدواج در خانه پدری خود از خدمتکار برخوردار باشد. این فرد بعد از ازدواج نیز حق داشتن چنین رفاهی را دارد و مرد نیز به عنوان تامین کننده باید خدمتکاری را در اختیار زوجه خود قرار دهد. این همان نفقه ای است که مرد باید پرداخت کند. بنابراین مقدار نفقه بر اساس زندگی پیش از نکاح زوجه مورد بررسی قرار می گیرد. این مسئله می تواند تاثیر مستقیم در خصوص طلاق از طریق نفقه داشته باشد.

شرایط طلاق از طریق نفقه

به طور کلی طلاق از طریق نفقه یک شرط اصلی و مهم دارد و آن این است که زوجه در حال تمکین به زوج باشد و یا توجیه قانونی برای عدم تمکین زوجه وجود داشته باشد. به طور مثال زوجه از حق حبس خود استفاده کرده باشد. در این صورت مرد همچنان مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود.

نکته بسیار مهمی  که گاها وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن برخورد می کنند این مسئله است که اگر زوج توانایی تامین نفقه و پرداخت آن را نداشته باشد آیا همچنان زوجه امکان طلاق و جدایی دارد؟ پاسخ مثبت است. در واقع فرض کنیم که زوج توانایی تامین خدمتکار در مثال قبلی را نداشته باشد. این عدم توانایی مالی در تامین نفقه نمی تواند توجیهی برای عدم پرداخت آن باشد. بنابراین در این شرایط نیز امکان طلاق از طریق نفقه برای زوجه ایجاد می شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زوج در صورت توانایی مالی از پرداخت نفقه خودداری کرده باشد، زوجه حق شکایت کیفری را دارد. در کلام ساده تر عدم پرداخت نفقه در صورت داشتن توانایی مالی به عنوان یک جرم شناخته شده است. این مسئله است که باید به آن توجه شود.

طلاق از طریق نفقه در قانون (2)
طلاق از طریق نفقه در قانون (2)

طلاق از طریق نفقه و اثبات آن

طلاق از طریق نفقه زمانی برای زوجه امکان پذیر است که وی بتواند عدم پرداخت نفقه توسط زوج را اثبات کند. به طور کلی گفته می شود که در این شرایط از ادله اثبات استفاده می شود. ادله اثبات عبارتند از اقرار، شهادت، قسم، علم قاضی. به طور مثال اگر مرد در دادگاه اعلام کند که نفقه زوجه را پرداخت نکرده می توان گفت که امکان طلاق از طریق نفقه ایجاد می شود و یا اگر زوجه صورت حساب های بانکی خود را ارائه دهد و مشخص شود هزینه ای برای وی واریز نشده عملا قاضی می تواند عدم پرداخت نفقه را تایید کند.

این موارد مهمترین نکاتی است که در خصوص طلاق از طریق نفقه وجود دارد. در نهایت می توان اینگونه بیان کرد که زوجه بر خلاف زوج در هر شرایطی امکان طلاق و جدایی ندارد. زوجه تنها در شرایطی می تواند دست به این کار بزند که دلیلی مشخص و قانع کننده داشته باشد. یکی از این دلایل محدود و کاملا قانع کننده عدم پرداخت نفقه است. بنابراین اگر درگیر چنین دعوی هستید بهتر است با یک وکیل مجرب و با تجربه مشورت کنید، چرا که این ابزاری است که به راحتی به دست نمی آید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×