طلاق از جانب زوج

طلاق از جانب زوج (22)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق از جانب زوج

طلاق از جانب زوج چه شرایط و ضوابطی دارد؟

طلاق از جانب زوج موضوعی است که به صورت قانونی به عنوان یک حق برای مرد در نظر گرفته شده، به عبارتی، مرد هر زمان که بخواهد حتی بدون دلیل و بدون جلب رضایت همسرش می تواند او را طلاق بدهد. دادن حق طلاق به زوج در ماده 1133 قانون مدنی مورد تاکید قرار گرفته و طلاق از جانب زوج نیاز به هیچ گونه تشریفات قانونی (به جز حضور دو نفر یا بیشتر مرد عادل که شاهد جاری شدن صیغه طلاق باشند) ندارد.

در موضوع طلاق از جانب زوج، چه مراحلی را از ابتدا تا جاری شدن صیغه طلاق بایستی طی نمود؟

اولین مرحله در مورد اقدام به پروسه طلاق از جانب زوج، تنظیم دادخواست طلاق است. این دادخواست به منظور صدور گواهی عدم سازش تنظیم می شود که اقدام عملی برای تنظیم آن را بایستی از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی یا دادگاه های خانواده مجاز، به انجام رساند. ثبت دادخواست با پرداخت هزینه دادرسی و در ادامه آن دریافت ابلاغیه مربوط به تعیین مجمع قضایی (و شعبه و کلاسه پرونده) انجام می شود.

در ادامه پروسه طلاق از جانب زوج، پس از مراجعه به شعبه مربوطه، وقت رسیدگی به پرونده تعیین و در آن موعد پس از تشکیل جلسه، ابتدا تکلیف مطالبات مالی زن مشخص و در نهایت گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

لازم به ذکر است که در پروسه طلاق از جانب زوج، در صورتی که وی (مرد) وکیل نداشته باشد، حضور خود او در تمام جلسات دادرسی، مشاوره و دادگاه الزامی است، اما در صورت داشتن وکیل به خصوص وکیل مجرب و متخصص خانواده، هم می توان پروسه طلاق را تسریع بخشید و هم در صورت نیاز، وکیل به جای موکل خود در دادگاه و سایر مراجع مربوطه حضور یابد.

جهت استخدام یک وکیل مجرب، تحصیل کرده و مسئول در رابطه با حل انواع مسائل و مشکلات حقوقی خانوادگی خود می توانید از پرسنل متخصص ما در گروه وکلای پارسا استفاده نمایید. وکلای پایه یک دادگستری مشغول در مجموعه ما بیش از 10 سابقه وکالت موفق در انواع زمینه های حقوقی را داشته اند و هدفی جز ارائه بهترین راهکارها برای موفقیت شما در برطرف کردن مشکلات حقوقی و قضایی تان ندارند.

پروسه طلاق از جانب زوج پس صدور گواهی عدم امکان سازش

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه، به زوج 3 ماه فرصت داده می شود تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق اقدامات لازم برای جاری شدن صیغه طلاق را انجام دهد؛ به عبارتی مدت انقضا یا اعتبار گواهی عدم سازش از تاریخ صدور آن، 3 ماه است و پس از گذشت 3 ماه از تاریخ صدور این گواهی از اعتبار ساقط می شود.

بحث مهریه در موضوع طلاق از جانب زوج

در موضوع طلاق از جانب زوج، مرد موظف است که برای طلاق دادن زن، تمام مطالبات مالی او از جمله مهریه را یکجا به زن پرداخت کند. در واقع بدون پرداخت مهریه نمی توان زن را طلاق داد مگر در دو حالت، اول اینکه طلاق با توافق زن مبنی بر عدم دریافت مهریه صورت پذیرد و دوم اینکه در ازدواج، مرد از طرف زن فریب داده شده باشد. در صورتی که مرد بتواند عدم تمکن مالی خود را در دادگاه به اثبات برساند می تواند تقاضای اعسار کرده و مهریه را به صورت اقساطی به زن پرداخت کند.

اثبات اعسار با تنظیم استشهادیه، معرفی سه شاهد و ارائه فیش حقوقی مرد انجام شده و دادگاه مهریه را تقسیط می کند. توجه داشته باشید که پرداخت تمام و کمال مهریه چه به صورت یکجا و چه به صورت قسطی تنها در صورتی انجام می شود که بین زن و مرد نزدیکی صورت گرفته و زن بر اثر این نزدیکی بکارت خود را از دست داده باشد وگرنه اگر زن در مرحله عقد باشد و بکارت خود را از دست نداده باشد تنها می تواند نصف مهریه را برای طلاق از مرد (در مورد طلاق از جانب زوج) از او بستاند.

بحث پرداخت نفقه در موضوع طلاق از جانب زوج

در طلاق از جانب زوج، مرد موظف است تا زمان عده و صدور حکم طلاق که عموما 100 روز می باشد نفقه زن را پرداخت نماید مگر اینکه بین آنها توافق دیگری صورت پذیرد یا به سبب باکره بودن یا هر مورد دیگری زن مستحق پرداخت نفقه نباشد.

حضانت فرزندان در طلاق از جانب زوج

در طلاق از جانب زوج، حضانت فرزندان هم در صورت پسر بودن و هم در صورت دختر بودن تا 7 سالگی با مادر است و پس از 7 سالگی حضانت فرزندان دختر تا 9 سالگی و حضانت فرزندان پسر تا 15 سالگی به پدر داده می شود. دختران پس از 9 سالگی و پسران پس از 15 سالگی حق انتخاب دارند و خود می توانند در مورد اینکه با کدامیک از والدینشان زندگی کنند تصمیم گیری نمایند. تمام این موارد به صورت قانونی به تصویب رسیده و قابل اجراست مگر در صورتی که زوجین بر سر این موضوع توافق دیگری کرده و یا قانون تصمیم دیگری بنا به شواهد و مدارک ارائه شده به دادگاه بگیرد.

هر چند که گفتیم حضانت فرزند دختر از 7 تا 9 سالگی و حضانت فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی به عهده پدر است و پس از آن خود فرزندان می توانند در مورد زندگی با پدر یا مادرشان تصمیم بگیرند، اما از نظر قانونی پدر موظف است هزینه های زندگی و تحصیلی فرزندان خود را تا 18 سالگی بپردازد، مگر توافق دیگری بین زوجین در این مورد صورت گرفته باشد. در حالت کلی در مورد حضانت فرزندان قانون اولویت را به توافق بین زوجین داده و این موضوع شاید از منظری در جهت کاهش فشار روحی فرزندان بر اثر جدایی والدین آنها باشد.

طلاق از جانب زوج دارای وکیل رسمی

زوج دارای وکیل رسمی می تواند در هیچ مرحله ای از پروسه طلاق در دادگاه حاضر نشود و وکیل به جای او حضور یابد، پرداخت حقوق مالی زن را به وکیل بسپارد، در جلسات داوری نیازی به حضور او نیست و جاری شدن حکم طلاق نیز بدون حضور او و توسط وکیل انجام پذیر است.

مطالب مرتبط:

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

وکیل ملکی

لایحه اعتراض به رای دادگاه

وکیل کیفری

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل شکایت از پزشک

لایحه تجدید نظر خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×