ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان

شرایط ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان چیست؟

سال‌ها از شروع آپارتمان‌نشینی در کشور ما می‌گذرد و این پدیده به‌طور گسترده‌ای افزایش یافته است، به طوری که کمتر منزل مسکونی به صورت ویلایی به خصوص در کلان‌ شهرها دیده می‌شود. آپارتمان‌نشینی قوانین خاص خود را دارد که هر فرد زمانی که تصمیم به سکونت در یک آپارتمان می‌گیرد ملزم به یادگیری و رعایت این قوانین است. یکی از رایج‌ترین این قانون‌ها پرداخت هزینه‌های جاری ساختمان مانند نظافت، آسانسور و به طور کلی هزینه‌های مربوط به بخش مشترک بین واحدها می‌باشد که به آن شارژ ساختمان گفته می‌شود. گاهی قبض برق، آب و گاز نیز به صورت مشترک برای ساختمان صادر شده که در اینصورت هزینه آن نیز به مبلغ شارژ ساختمان اضافه می‌شود. متاسفانه افراد زیادی از پرداخت آن به بهانه‌های مختلف ممانعت می‌کنند. در این صورت مدیر ساختمان می‌تواند از طریق قانون این مسئله را پیگیری نماید و از قانون ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان استفاده کند.

منظور از بخش مشترک در یک ساختمان چیست؟

هر ساختمان از دو بخش خصوصی و مشترک است. قسمت مشترک ساختمان به قسمت‌های گفته می‌شود که همه ساکنین و مالکین حق استفاده از آن بخش را به صورت مشترک دارند. آیین‌نامه‌ای با عنوان قانون تملک ساختمان موجود است که از قسمت‌های مشترک یک ساختمان در آن نام برده شده است:

زمین زیر بنا

تاسیساتی از جمله چاه آب، کنتورها، اتاق سرایدار، دستگاه آسانسور، چاه فاضلاب و …

اسکلت ساختمان

راه‌پله‌ها و پاگردها و تاسیسات مربوط به آن مانند وسایل روشنایی

پشت‌بام

محوطه ساختمان

این قسمت‌ها مشاع بوده و لذا هزینه‌های مربوط به آن‌ها به عهده کلیه مالکان و یا ساکنان ساختمان می‌باشد. البته در صورت توافق، هزینه‌ای نیز برای مدیریت ساختمان در نظر گرفته می‌شود. هزینه خدمات مشترک که با عنوان شارژ ساختمان در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند با توافق مالکین و یا طبق قانون مشخص شود که عدم پرداخت آن استفاده از قانون ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان را به دنبال دارد.

لازم به ذکر است که ممکن است تعمیرات و تغییراتی در ساختمان انجام شود که هزینه این امور مضاف بر هزینه شارژ ساختمان از مالکین دریافت می‌شود.

باید توجه شود که اگر حیاط ساختمان به‌گونه‌ای باشد که تنها تعدادی از مالکین امکان استفاده از آن را دارند و در دسترس همه‌ی مالکین نیست، هزینه‌های مربوط به آن تنها به‌عهده کسانی است که از آن استفاده می‌کنند و در مبلغ شارژ عمومی ساختمان محاسبه نمی‌شود.

از دیگر هزینه‌هایی که از مالکین دریافت می‌شود، هزینه ای است که بابت بیمه آتش‌سوزی دریافت می‌شود. مدیر ساختمان موظف است تمام ملک را به صورت کامل در مقابل آتش‌سوزی بیمه کرده و هزینه آن را از مالکین دریافت کند.

در زمان معامله ملک به بدهی شارژ توجه کنید

در زمان انجام معامله خرید و یا اجاره آپارتمان حتما از میزان شارژ ساختمان اطلاع پیدا کنید و مطمئن شوید که ملک بدهی قبلی بابت شارژ ساختمان نداشته باشد. زیرا زمانی که معامله‌ای را جهت خرید و یا اجاره انجام داده و قرارداد امضا می‌کنید، در واقع با هزینه شارژ ساختمان و پرداخت آن موافقت کرده‌اید و از آن لحظه به بعد موظف به پرداخت این هزینه هستید تا طبق قانون ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان برخوردی با شما صورت نگیرد و محکوم به پرداخت جریمه نباشید.

در قراردادهای اجاره بهتر است در متن قرارداد مشخص شود که پرداخت هزینه شارژ بر عهده مالک است و یا مستاجر. اگر طبق توافق صورت گرفته در زمان عقد قرارداد، مستاجر موظف به پرداخت شارژ باشد، در صورت امتناع از پرداخت مدیر می‌تواند به مالک اصلی نیز مراجعه کند و در صورتی که پرداخت شارژ به عهده مالک باشد مستاجر می‌تواند این هزینه را از مبلغ اجاره کسر کند.

بنابراین طرفین پیش از انجام معامله یک ملک در یک ساختمان برای خرید و یا اجاره باید در مورد نحوه پرداخت شارژ ساختمان به توافق برسند.

روند قانونی ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان

در صورت عدم پرداخت شارژ توسط یکی از مالکین و یا ساکنین ساختمان، مدیریت ساختمان می‌تواند مسئله را از طریق راه‌های قانونی پیگیری نماید. مرحله اول برای پیگیری این مسئله مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه است. باید توجه شود که اگر مبلغ بدهی از سقف 5 میلیون تومان عبور کرده باشد، برای طرح شکایت و ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان باید به دادگاه مراجعه شود. بعد از گذشت 10 روز از تنظیم اظهارنامه و ارائه آن به فرد خاطی، فرد موظف است بدهی خود را پرداخت کرده و یا رضایت مدیریت و سایر ساکنین را جلب کند، در غیر اینصورت مدیر ساختمان اجازه دارد خدماتی مانند آب، گاز و … را برای فرد بدهکار قطع کند. البته در صورتی که این خدمات مشترک باشد. یعنی اگر کنتور آب، گاز و برق برای هر واحد به صورت جداگانه باشد، قطع آن توسط مدیریت تخلف محسوب می‌شود و برای قطع خدمات نیاز به مجوز از مراجع قانونی است.

در گام بعدی و در صورت عدم پرداخت بدهی بعد از قطع خدمات مشترک مدیر ساختمان باید برای پیگیری ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان به اداره ثبت منطقه مراجعه کند تا با توجه به اظهارنامه‌ای که در مراحل اولیه تنظیم شده بود، اجرائیه‌ای برای فرد خاطی صادر گردد. بعد از دریافت اجرائیه نیز 10 روز به فرد فرصت داده می‌شود تا بدهی خود را پرداخت کند، در غیر اینصورت در مراحل بعدی امکان مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست برای مدیریت ساختمان فراهم است. موارد این چنین نیز در دادگاه بدون نوبت بررسی می‌شود و احتمالا بر اساس این حکم فرد از خدمات دولتی محروم شده و موظف به پرداخت جریمه‌ای می‌شود که مبلغ آن ممکن است تا 2 برابر مبلغ بدهی اصلی باشد. البته در این مرحله نیز مدت زمان 10 روز به فرد فرصت داده می‌شود تا به حکم دادگاه اعتراض کند که در این مدت اجرای حکم تعلیق می‌گردد.

لازم به ذکر است در مرحله اجرای حکم امکان توقیف اموال و در صورت نداشتن مال امکان صدور حکم جلب نیز وجود دارد.

روند قانونی ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ساختمان همانطور که در بالا به آن اشاره شد مراحل متعددی دارد که نیازمند صرف وقت، هزینه و انرژی است لذا بهتر است در وهله اول این مسئله از طریق گفت و گو و مباحثه حل شود تا علاوه بر جلوگیری از صرف زمان و هزینه، آرامش و صمیمیتی که لازمه محیط زندگی افراد در یک ساختمان و در کنار یکدیگر است، از بین نرود.

مقاله های مرتبط:

وکیل جرایم پزشکی

وکیل تغییر نام

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین

وکیل حقوقی

وکیل جرایم پزشکی

وکیل ملکی

نوشتن اظهارنامه توسط وکیل

وکیل کیفری

لایحه دفاعیه فرجام خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×