صندوق خسارت بدنی

صندوق خسارت بدنی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

صندوق خسارت بدنی

صندوق خسارت بدنی نهادی است غیر دولتی عمومی و مستقل است که در زمینه بیمه فعالیت دارد. هدف از تشکیل این صندوق این است که به افرادی که در حادثه ای صدمه دیده اند اما به هر دلیلی نمی توانند از شرکت بیمه و یا از مسبب حادثه خسارت خود را دریافت نمایند. در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر این صندوق و نحوه مراجعه به آن جهت دریافت تامین خسارت خواهیم پرداخت همراه ما بمانید.

هدف از تشکیل صندوق خسارت بدنی

صندوق خسارت بدنی یک راهکاری قانونی و عالی است برای افرادی که قادر به تامین مادی خسارت هایی است که در نتیجه حادثه ای برای وی رخ داده است. داشتن بیمه نامه برای همه وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت ها لازم و ضروری است و مطابق قانون هر وسیله ای که فاقد این مهم باشد جریمه خواهد شد و شخص راننده و یا صاحب ماشین مجرم محسوب می شود و اجازه تردد به وسیله نقلیه داده نخواهد شد. بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه های اجباری و لازم برای تمام افرادی است که صاحب هر نوع وسیله نقلیه هستند.

در صورتی که شخص بدون بیمه نامه تصادف کند پرداخت تمامی خسارت های جسمی و مالی خود و سرنشین های خودرو بر عهده شخص است. افرادی که بیمه نامه خودرو و شخص ثالث ندارند و یا تاریخ بیمه را تمدید نکرده اند و در صورت رخ دادن حادثه می توانند به صندوق خسارت بدنی مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که این صندوق تعهدی در قبال پرداخت خسارت مالی ندارد و تمام تامین خسارت به بیمه شخص ثالث و بیمه جانی و جسمی مرتبط است.

چه کسانی می توانند برای دریافت بیمه به صندوق خسارت بدنی مراجعه نمایند؟

همه افراد نمی توانند برای جبران خسارت به صندوق خسارت بدنی مراجعه نمایند. قانون بیمه افرادی را که مشمول استفاده از این صندوق هستند به این ترتیب است. ماده ۲۱ قانون بیمه چنین می گوید؛

افرادی که مقصر حادثه باشند و بیمه شخص ثالث را نداشته باشند یا حتی از ابتدا نداشته و یا فقط در حین تصادف این بیمه را نداشته باشند.

 یا اینکه شخص مقصر بیمه نامه ای را که از شرکت بیمه دریافت کرده است دارای نواقصی باشد و همه موارد بیمه را تحت پوشش ندهد.

در صورتی که شرکت بیمه ورشکسته شود و توان انجام تعهدات خود را نداشته باشد.

بروز خسارت چیزی فراتر از تعهد شرکت بیمه در بیمه نامه باشد.

اما سقف تامین خسارت در صندوق خسارت بدنی چگونه است؟

تعهدات صندوق خسارت بدنی مربوط به خسارت های جسمی و جانی است و انجام تعهدات سقف مشخصی خواهد داشت که سقف آن پرداخت دیه مرد مسلمان در ماه حرام و دیه دوم باید بدون در نظر گرفتن دین و جنسیت افراد باشد همچنین پرداخت خسارت جانی و جسمی باید به نرخ روز باشد. برای دریافت بیمه کامل و تامین خسارت کامل باید شخص دارای بیمه نامه باشد پس جدی گرفتن این موضوع بسیار مهم است و حادثه همیشه در کمین افراد است و بهتر است همیشه صاحبان وسایل نقلیه دارای بیمه نامه کامل باشند.

منبع درآمد صندوق خسارت بدنی

یک نهاد غیر دولتی مانند صندوق خسارت بدنی بایستی دارای منبع درآمدی قوی باشد تا بتواند خسارت های بدنی را برای افراد آسیب و خسارت دیده جبران نماید. درآمد این صندوق از منابع زیر است؛

۸ درصد از تمامی مبلغی که از شرکت های بیمه مختلف بابت بیمه شخص ثالث دریافت می کنند به این صندوق واریز می شود.

جریمه تاخیر یک سال بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه

۲۰ درصد کل جریمه های مربوط به راهنمایی و رانندگی

۲۰ درصد تمامی هزینه هایی که مربوط به دادرسی و مربوط جریمه نقدی دریافتی قوه قضاییه

تمامی مبالغی که از مقصرین حادثه بازیافت می شود.

درآمد آزاد خود صندوق

کمک خیریه ها

جرایم نقدی مربوط به شرکت های بیمه

برای دریافت خسارت از صندوق خسارت بدنی چکار باید کرد؟

صندوق خسارت بدنی و شرکت سهامی بیمه ایران با توافقی که در قراردادی مشخص با یکدیگر دارند تمامی افراد مشمول با مراجعه به یکی از دفاتر شعبه بیمه ایران می توانند خواهان دریافت خسارت از این صندوق شوند. مراجعه باید به شعبه ای باشد که حادثه در آن محل رخ داده است و یا رسیدگی به پرونده مربوط به حادثه در آن مکان باشد. اشخاص با تکمیل پرونده و ارائه به شعبه ذیربط و پس از بررسی های انجام شده توسط این شعبه پرونده به شعبه اصلی در تهران ارسال می شود. همانطور که گفته شد تمامی افراد خسارت دیده نمی توانند به صندوق خسارت بدنی مراجعه کنند. افراد مشمول در ماده ۱۰ قانون بیمه باید برای مراجعه به این صندوق مدارکی را تهیه کنند که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

زمانی که پرونده به شعبه اصلی ارسال می شود بر حسب مورد در مورد آن بررسی های لازم انجام داده خواهد شد و در صورت پذیرش تا سقف مجاز دیه پرداختی را به شخص مقصر می پردازند. شخص مقصر با ارائه وثیقه معتبر مبلغ دریافتی را دریافت خواهد کرد. بدیهی است که این کمک مالی بلا عزل نخواهد بود و به شکل وامی بدون بهره تا سقف اقساط بیست ساله می باشد و شخص دریافت کننده این تسهیلات باید مبلغ دریافتی را در مهلت مقرر پرداخت نماید.چنانچه افراد دریافت کننده تسهیلات از این صندوق اقدام به باز پرداخت قسط های خود نکنند صندوق با ارائه دادخواستی به دادگاه می تواند مطالباتش را از این شخص دریافت کند. اما مدارک لازمی که در زمان مراجعه به شعبه بیمه ایران لازم است که همراه داشته باشید، به قرار زیر می باشد؛

تکمیل فرم تقاضا

گزارش و کروکی اداره پلیس در خصوص چگونگی رخ دادن حادثه و علت آن 

ارائه برگه های بازجویی طرفین حادثه رخ داده شده

نظریه های پزشکی قانونی در مورد معاینه مصدومین یا مصدوم

رای صادره دادگاه

جواز دفن افراد فوت شده در حادثه

فتوکپی کارت ملی و تمام صفحه های شناسنامه مصدوم و اگر سن مصدوم کمتر از ۱۸ سال باشد باید کپی تمام صفحات شناسنامه ولی یا قیم فرد ارائه شود.

فتوکپی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه شخص مقصر حادثه

فتوکپی کارت و یا سند خودروی یا وسیله نقلیه فرد مقصر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×