شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام چیست؟ (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرکت سهامی عام چیست؟

بهتر است درباره موضوع شرکت سهامی عام چیست؟، مطالبی بیان شود تا با انواع شرکت های سهامی و ویژگی آن ها بیشتر آشنا شویم و اطلاعات بیشتری در زمینه مزایای این نوع شرکت ها کسب نماییم. آیا می دانید یکی از خصوصیات و مزایای مهم شرکت سهامی عام چیست؟، این است که تعداد شرکا در این نوع از شرکت ها زیادتر از سایر انواع شرکت های سهامی است و همین موضوع می تواند منجر به جمع شدن سرمایه های کوچک شود، و در نهایت سرمایه بزرگ تر ایجاد می شود که انجام فعالیت های سنگین از لحاظ اقتصادی را ممکن می سازد، لازم به یادآوری می باشد که در این نوع شرکت ها انتقال سهام بسیار آسان است.

تعریف شرکت سهامی عام چیست؟

یکی از انواع شرکت های سهامی است، که بخشی از سرمایه این شرکت ها با استفاده از فروش سهام به افراد غیر موسس تامین می شود. البته فروش سهام شرکت های سهامی عام در بورس اوراق بهادار صورت می گیرد، در هر کشور، سازمان بورس مطابق قوانین و مقررات آن کشور عمل می کند، اما اکثرا شرکت هایی اجازه حضور در بورس را کسب خواهند کرد که دارای سرمایه و اعتبار زیادتری باشند. توجه داشته باشید که موسسان این نوع شرکت ها می توانند بخشی از سرمایه خودشان را از فروش عمومی سهام به مردم تامین کنند.

شرکت های سهامی

در واقع شرکت های سهامی برای انجام فعالیت ها یا کارهایی در زمینه تجاری و بازرگانی تشکیل می شوند، البته سرمایه آن ها به کمک سهام هایی که هم ارزش هستند تامین می شود و مسئولیت صاحبان آن سهام ها تنها محدود به مبالغ اسمی سهام هایشان است. شرکت های سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می شوند که انتخاب نوع آن بستگی به فعالیت کمپانی ها و برنامه های کاری که مربوط به آینده آن ها است دارد.

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام چیست؟

در واقع مهم ترین و اصلی ترین تفاوت شرکت های سهامی عام و خاص در این است که سهامی که در شرکت های سهامی عام وجود دارد قابل معامله در بورس است، به بیان ساده تر سهام آن ها قابل ارائه به دیگر افراد می باشد. اما در مورد شرکت های سهامی خاص باید گفت که سهام آن ها در انحصار موسسان آن ها هست. یکی دیگر از تفاوت ها این است که شرکت های سهامی عام اکثرا برای پروژه های بزرگ تری تشکیل می شوند که نیاز به گردآوری تخصص ها و سرمایه های زیادی دارد، در حالی که شرکت سهامی خاص برای پروژه های کوچک مناسب می باشد و نیاز به مسئولیت محدودی دارد. در مورد تاسیس کارخانه های بزرگ و همچنین تجارت های بین المللی شرکت های سهامی عام می توانند بهترین گزینه باشند، حتی شرکت های سهامی عام می توانند  مالکیت شرکت های سهامی خاص را داشته باشند.

ویژگی های شرکت سهامی عام چیست؟

 در مورد ویژگی های مهم شرکت سهامی عام می توان گفت، که این نوع از شرکت ها برای تامین سرمایه مورد نیازشان، می توانند به مردم رجوع کنند. آن ها از طریق پذیره نویسی عمومی می توانند اشخاص غیرموسس را در فعالیت های خودشان سهیم کنند. توجه داشته باشید که جا به جایی سهام در شرکت های سهامی عام نیازی به موافقت سهام داران ندارد و همین مسئله سبب می شود که نقل و انتقال به راحتی صورت بگیرد و باعث پویایی مالی یا افزایش سرمایه شود. البته تمامی قوانین ثبت مربوط به شرکت باید رعایت شود، حتی اگر آن شرکت سهامی عام فعالیت های بین المللی داشته باشد.

شرایط لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام چیست؟  

باید حداقل سرمایه ای که برای تاسیس شرکت سهامی عام مورد نیاز است را داشته باشد، البته بخشی از این مبلغ را موسسان تامین می کنند، و بخش دیگرش را مردم تامین خواهند کرد. چنانچه سرمایه شرکت از این میزان کمتر باشد بهتر است که نوع شرکت تغییر کند و یا به طور کلی منحل شود.

توجه داشته باشید که تعداد هیئت مدیره نیز باید حداقل پنج نفر باشد که این تعداد سهام داران در شرکت های سهامی عام می تواند از پنج نفر به هزاران نفر افزایش یابد.

از دیگر شرایط این نوع شرکت ها این است که، اساسنامه شرکت سهامی عام باید پس از پذیره نویسی سهام ها، همچنین بعد برگزاری مجمع عمومی موسسان، تدوین و تصویب شود و اولین بازرسان و مدیران شرکت در این مرحله باید انتخاب و برگزیده شوند.

فروش سهام شرکت سهامی عام باید با توجه به مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود.

مسئولیتی که بر عهده سهام داران در شرکت سهامی عام است به میزان مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد.

از شرایط مهم دیگر در این زمینه این است که تمامی مراحل تشکیل شرکت سهامی عام باید طبق قوانین تجارت و لایحه اصلاحی آن باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام چیست؟

برای ثبت شرکت سهامی عام در شهرهای مختلف ایران، ابتدا باید مجمع عمومی موسسین تشکیل شود. در واقع پس از پیش نویس اساسنامه، اعضای شرکت سهامی موظف هستند مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام را به طور کامل فراهم کنند. نخستین گام، فرستادن مدارک به اداره ثبت شرکت ها برای شروع فرایند پذیره نویسی می باشد. البته لازم به یادآوری می باشد که قبل از پذیره نویسی باید محورهای مورد نیاز از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شوند. در ادامه مطالب در مورد مدارک لازم اشاره می شود که عبارتند از:

اظهارنامه مربوط به شرکت سهامی عام

اساسنامه شرکت سهامی عام

طرح اعلامیه پذیره نویسی

تهیه گواهی بانکی تامین حداقل سرمایه

تامین کردن سرمایه شرکت، همچنین تفکیک نقدی و غیر نقدی

ارائه کپی برابر اصل مدارک احراز هویت یا شناسایی موسسین

مشخص کردن سهام از لحاظ تعداد و خصوصیات و امتیازات آن ها

فیش واریزها و پرداخت ها

فرم کامل و تکمیل شده از مشخصات اعضای شرکت

فرم تکمیل شده ی نام شرکت و نشانی

مزایا و محاسن شرکت سهامی عام چیست؟

جمع آوری سرمایه های اندک جهت آغاز یک کار و فعالیت بزرگ

نقل و انتقال سهام به سادگی انجام می شود

محدود بودن مسئولیت سهام داران در شرکت سهامی عام

تعیین هیئت مدیره در شرکت سهامی عام

تداوم و موجودیت در این نوع شرکت ها

مطالب مرتبط:

اهلیت چیست؟

وکیل برای تخلفات اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×