شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت های بازرگانی در کشور عزیزمان ایران می باشد که در حالت عادی بین اعضای یک خانواده و یا دوستان و آشنایان شکل می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعات پیرامون شرکت با مسئولیت محدود بپردازیم و اگر شما میخواهید در رابطه با این موضوع اطلاعات کاملی به دست آورید می‌توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

همانطور که گفتیم شرکت با مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت های بازرگانی در کشور ایران می باشد. البته این نکته را باید بگویم که این نوع شرکت یکی از رایج ‌ترین شرکت‌ ها می ‌باشد و به طور عادی در بین اعضای یک خانواده و یا دوستان و یا همچنین افراد فامیل شکل می‌گیرد. بر طبق قانون تجارت به شرکتی، شرکت با مسئولیت محدود گفته می شود که در میان دو یا چند نفر شکل گیرد و هدف آن تجارت باشد و همچنین هر یک از شرکا فقط در میزان سرمایه ای که در شرکت دارند مسئولیت کارها شرکت بر عهده شان باشد. البته باید این نکته را بگویم که برای سرمایه گذاری در این نوع شرکت حداقلی وضع نشده است و هر فرد با هر میزان سرمایه می‌تواند در شرکت مسئولیت محدود سرمایه گذاری کند.

تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود

برای اولین بار در حقوق ایران در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۳۰۴ شمسی شرکت با مسئولیت محدود تصویب شد و قوانین آن وضع شد. از تاریخ تصویب قوانین مربوط به این نوع شرکت در ایران استفاده های بسیار فراوانی از شرکت مسئولیت محدود شده و از آن موقع تاکنون هیچ گونه تغییری در قانون های مربوط به این نوع شرکت رخ نداده است.

ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود

موضوع شرکت با مسئولیت محدود موضوع تجاری می باشد و طبیعی است که هر گونه فعالیتی غیر از این موضوع تخلف محسوب می گردد و بر طبق قوانین تجارت با آن مبارزه خواهد شد. در این زمینه شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی متفاوت می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع این می باشد که از این نوع شرکت برای انجام امور تجاری استفاده می گردد و به طور کلی این نوع شرکت دارای شکلی تجاری می باشد. دیگر ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود این می باشد که باید در شرکتنامه حتماً قید شود که میزان سهام غیر نقدی هر کدام از شریک ها چقدر می باشد و اگر شرکت این کار را انجام ندهد، شرکت فاقد ارزش قانونی می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع شرکت می توان به این موضوع اشاره نمود که باید برای شرکت با مسئولیت محدود یک یا چند نفر به عنوان مدیر شرکت انتخاب شوند و وظایف مختلف را بر عهده بگیرند. همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع شرکت این می باشد که هر یک از شرکا با توجه به سهمی که در درون شرکت دارند دارای وظیفه می باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت با مسئولیت محدود این می باشد که حداقل سرمایه برای شرکت چیزی در حدود یک میلیون ریال می باشد که این مبلغ به عنوان حق الثبت دریافت می گردد.

نکاتی در رابطه با انتخاب نام برای شرکت با مسئولیت محدود

برای انتخاب نام برای شرکت با مسئولیت محدود باید به یک سری از نکات توجه فرمایید که ما در ادامه برخی از این نکات را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

یکی از نکاتی که باید حتما به آن توجه کنید این می باشد که حتماً باید در نام شرکت عبارت با مسئولیت محدود نوشته شود در غیر این صورت این شرکت جزو شرکت های با مسئولیت محدود محسوب نخواهد شد و از لحاظ قانونی هیچ ثباتی ندارد.

یکی دیگر از نکاتی که باید حتماً به آن توجه کنید این می باشد که در نام شرکت نباید نام هیچ کدام از شرکا را بیاورید در غیر اینصورت شرکت از نظر قانونی هیچ ثباتی ندارد و به عنوان یک شرکت محسوب نمی گردد.

نکاتی در رابطه با تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود باید یکسری نکات قانونی را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بدون به وجود آمدن هیچ مشکلی شرکت خود را تاسیس نمایید. ما در ادامه به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم :

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این می باشد که باید یک شرکت نامه تنظیم نمایید و در آن نام هر کدام از شرکا و همچنین میزان سهم هر کدام از شرکا را ذکر نمایید و این شرکت نامه را باید تمامی اعضای شرکت امضا نمایند.

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه نمایید این می باشد که باید در ابتدای کار تمامی سرمایه نقدی را به صورت کامل پرداخت نمایید در حالی که در شرکت های سهامی خاص در ابتدا فقط می توانید ۳۵ درصد از سرمایه نقدی را پرداخت نمایید. البته باید این نکته را بگویم که در صورتی که حتی مقداری از سرمایه نقدی را پرداخت نکنید شرکت شما به طور کامل باطل خواهد شد و باید مراحل را از ابتدا پیش بگیرید.

پس از انجام تمامی مراحل بالا شما باید شرکت خود را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید. همانطور که قبلاً گفتیم در درون نام شرکت نباید هیچ کدام از نام شرکا را بیاورید و همچنین باید نام با مسئولیت محدود را نیز در نام شرکت ذکر نمایید در غیر اینصورت شرکت شما از نظر قانونی تایید نخواهد شد.

شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

در حالت کلی شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود دارای یک سری شباهت ها می باشند که ما در ادامه به بررسی برخی از این شباهت ها خواهیم پرداخت :

در هر دو شرکت سهامی خاص و همچنین شرکت با مسئولیت محدود حداقل میزان سرمایه ای که می توان برای ثبت شرکت استفاده نمود یک میلیون ریال می باشد. یکی دیگه از شباهت این دو شرکت با هم این می باشد که به صورت اختیاری می توانید سرمایه شرکت خود را افزایش دهید و هیچ قانون و اجباری برای این وجود ندارد. یکی دیگر از شباهت های این دو شرکت این می باشد که حق رای دادن در شرکت با مسئولیت محدود با توجه به میزان سرمایه ای می باشد که هر فرد در شرکت دارد و در شرکت سهامی خاص حق رای دادن با توجه به تعداد سهامی می باشد که هر فرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×