شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر بر اساس قانون

گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ مهمترین شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ مهمترین نکات و شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چه مراحلی دارد؟ اساسی ترین نکات گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ شرایط نقض گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چیست؟ در چه صورتی امکان گرفتن حقوق بعد از فوت همسر وجود دارد؟ میزان گرفتن حقوق بعد از فوت همسر چقدر است؟ شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر در قانون تامین اجتماعی چیست؟ شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر در قانون استخدامی کشور چیست؟

گرفتن حقوق بعد از فوت همسر یکی از مهمترین مواردی است که بعد از فوت متوفی باید مورد بررسی قرار بگیرد. بر خلاف چیزی که بسیاری از عموم افراد جامعه فکر می کنند قانون ارث در خصوص حقوق مالی و مستمری فرد متوفی تصمیم گیری نمی کند. بنابراین تنها مرجع تصمیم گیری کننده در این خصوص قوانین بیمه ای کشور است.

در کلام ساده تر با توجه به این که قانون تامین اجتماعی مربوط به کارگران و قانون استخدامی کشور یا همان صندوق بازنشستگی مربوط به کارمندان دولت است. هر کدام از این قوانین بر اساس نوع شغل متوفی به عنوان اصلی ترین مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص شرایط حقوق بعد از فوت است.

بنابراین در ادامه سعی می کنیم شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر را از منظر این دو قانون مورد بررسی قرار دهیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حقوق از جمله مواردی محسوب می شود که تمامی وراث در آن می توانند سهمی داشته باشند. بنابراین بهتر است پیش از هر اقدامی از یک وکیل حقوقی مجرب مشورت بگیرید و بر اساس نیاز خود بهترین مسیر را انتخاب کنید.

گرفتن حقوق بعد از فوت همسر در قانون تامین اجتماعی

گرفتن حقوق بعد از فوت همسر بر اساس قانون تامین اجتماعی شرایطی ساده و مشخص دارد. بعد از فوت همسر به عنوان مستمری بگیر، زوج یا زوجه ( عمدتا زوجه ) می تواند بر اساس این قانون 50 درصد از حقوق وی را در اختیار بگیرد. در کلام ساده تر نیمی از حقوق متوفی متعلق به همسر اوست. نیمی دیگر نیز میان سایر وراث تقسیم می شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که اگر یکی از وراث از شرایط دریافت حقوق خارج شود و یا نخواهد این حقوق را دریافت کند سهم او میان سایر وراث از جمله همسر متوفی تقسیم می شود. بنابراین می توان اینگونه گفت که امکان افزایش سهم همسر متوفی به بیش از 50 درصد وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا افراد واجد صلاحیت برای دریافت این حقوق بر اساس همان مرتبه ارث تعیین می شود. در کلام ساده تر همان کسانی که به عنوان وارث در دادگاه شناخته شده اند به عنوان وارث حقوق نیز محسوب می شود. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها خانواده درجه یک از بین وراث امکان شریک شدن در حقوق متوفی را دارند. این نکته ای است که وکیل حقوقی تهران یا شهرستان نیز به آن واقف است.

گرفتن حقوق بعد از فوت همسر در قانون استخدامی کشور

همانطور که گفته شد کارمندان دولت بعد از بازنشستگی زیر نظر صندوق بازنشستگی کشور و تحت قانون استخدامی خواهند بود. بر اساس این قانون بعد از فوت مستمری بگیر نیمی از حقوق او مصادره شده و تنها نیمی دیگر از این حقوق به وراث تعلق می گیرد. در کلام ساده تر صندوق بازنشستگی 50 درصد از حقوق متوفی را کاهش می دهد و 50 درصد باقی مانده را به وراث می دهد.

نکته دیگر این است که همه وراث بر اساس قانون استخدامی کشور سهمی یکسان و برابر در خصوص حقوق متوفی دارند. بنابراین همسر و تمامی فرزندان از یک سهم برابر برخوردار هستند. به طور مثال اگر متوفی یک زن و سه فرزند داشته باشد، سهم هر کدام از آن ها از جمله همسر وی 25 درصد از 50 درصد حقوق باقی مانده خواهد بود.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با فوت یک وارث و یا خارج شدن از شرایط دریافت مستمری ( مانند کسب درآمد و … ) سهم او به نفع صندوق بازنشستگی کشور مصادره می شود. این ها از مهمترین قوانینی است که در خصوص گرفتن حقوق بعد از فوت همسر بر اساس قانون استخدامی کشور وجود دارد.

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر (1)
شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر (1)

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر

مهمترین شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت همسر نکاح دائم وی است. در واقع زمانی زوجه می تواند نسبت به حقوق همسر خود بعد از فوت ادعایی داشته باشد که به عنوان زوجه دائم وی شناحته شود. در کلام ساده تر تنها در ازدواج دائم امکان چنین وراثتی وجود دارد.

در قانون قبلی با ازدواج زوجه امکان بهره مندی وی از حقوق همسر از بین می رفت. اما در قانون جدید این عنوان از بین رفته است. در کلام ساده تر ازدواج مجدد زوجه ( چه به عنوان نکاح دائم و یا موقت ) هیچ مانعی برای دریافت حقوق و مستمری همسر خود ایجاد نمی کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زوجه بعد از فوت همسر خود ازدواج کند می تواند همچنان از حقوق مستمری وی بهره مند شود. در صورتی که همسر دوم او نیز فوت کند حقوق مستمری وی نیز بر اساس قوانین گفته شده از حقوق مالی زن محسوب می شود. اما مسئله اینجاست که قانون اجازه بهره مندی تنها از یک حقوق را به زوجه می دهد. بنابراین بیشترین حقوق مستمری که به زن می رسد به عنوان مستمری اصلی انتخاب شده و حقوق دیگر از بین می رود.

همچنین به این مسئله توجه داشته باشید که اگر زوجه خود مشغول به کار باشد و یا مستمری دریافت می کند، همچنان می تواند از مستمری همسر خود استفاده کند. در واقع این مسئله نمی تواند مانعی برای گرفتن حقوق بعد از فوت همسر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×