شرایط صدور حکم جلب سیار

شرایط صدور حکم جلب سیار (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط صدور حکم جلب سیار

حکم جلب سیار یکی از دو نوع حکم جلب می باشد همانطور که از عنوان آن مشخص است این حکم سیار است و شخصی که حکم جلب برای او صادر شده است در هر زمان و مکان می توان به حکم قانون او را بازداشت کرد. در ادامه این مقاله به تعریفی کامل از حکم جلب خواهیم پرداخت و در ادامه به شرایط صدور حکم جلب سیار خواهیم پرداخت.

حکم جلب سیار چیست؟ تفاوت حکم جلب عادی با سیار در چیست؟ 

تصمیمی که دادگاه در قالب حکم می گیرد لازم الاجرا می باشد. حکم جلب در واقع آخرین گزینه اعمال فشار بر روی فردی است که مطابق قانون و با مدارک بدهکار شناخته شده است. پس تصمیمات دادگاه زمانی به صدور حکم منتهی شود که یا دادگاه تصمیمی در مورد ماهیت دعوا گرفته باشد و یا به معنی خاتمه دعوای دو نفر است. صدور حکم جلب سیار و یا حکم جلب عادی از تصمیماتی است که دادگاه برای خاتمه دعوا آن را صادر می کند. در پرونده های حقوقی که دعوای آن مربوط به امور مالی است دستور حکم جلب برای بدهکار به آسانی صادر نمی شود و معمولا باید پروسه حقوقی طی شود سپس در نهایت برای فیصله دادن به دعوا این حکم از سوی دادگاه صادر می شود. البته لازم به ذکر است که در دعاوی کیفری صدور این حکم سریع و بدون تشریفات است و فقط در دعاوی حقوقی به بدهکار فرصت پرداخت داده می شود.

عدم پرداخت مبلغ چک و عدم پرداخت مهریه توسط مرد و یا سرقت و کلاهبرداری و امثالهم از اختلافات مالی است که در دادگاه ها مطرح می شود. همانطور که می دانید ابتدا از طریق شورای حل اختلاف برای افراد اظهارنامه هشدار برای بدهکار ارسال می شود و اگر ارسال اظهار نامه ثمری نداشت طلبکار اقدام به طرح شکایت می کند. سپس فرد به دادگاه خوانده می شود و از وی تامین مناسب برای پرداخت بدهی خود را مطالبه می کند و در صورت عدم پرداخت طلبکار خواستار توقیف اموال بدهکار می شود و در صورتی که هیچ اموالی از شخص بدهکار شناسایی نشود در نهایت دادگاه حکم جلب او را صادر می نماید. در حالت کلی حکم جلب بر دو نوع حکم جلب عادی و حکم جلب سیار است. در هر دو حالت قاضی پرونده ممکن است یکی از این دو هدف را از صدور چنین حکمی داشته باشد.

 یک؛ زمانی که دادگاه رای قطعی خود را صادر کرده باشد و شخص بدهکار را مجبور به پرداخت بدهی نماید و زمانی که این حکم صادر شود تا زمان پرداخت بدهی شخص در زندان باقی خواهد ماند. دو؛ دعوای که در دادگاه مطرح شده است نیاز به تحقیقات و اطلاعات بیشتری برای تصمیم نهایی دادگاه لازم است از این رو قاضی در صورت نیاز حکم جلب شخصی را برای تحقیقات بیشتر صادر می نماید و زمانی این اتفاق میافتد که اتهام شخص برای دادگاه معلوم نشده باشد. حکم جلب عادی زمانی صادر می شود که شاکی پرونده آدرس منزل مسکونی یا محل کار طلبکار را بداند و با دادن آدرس به دادگاه از طریق مامور کلانتری اقدام به جلب بدهکار می نماید. اما چنانچه شاکی آدرسی از بدهکار نداشته باشد و یا با داشتن آدرس اما بدهکار فراری باشد در این حالت حکم جلب سیار برای بدهکار صادر خواهد شد و این حکم صادر شده به تمامی مراجع قضایی ارسال می شود که در صورت پیدا کردن بدهکار با شاکی همکاری لازم را انجام دهند.

تفاوت حکم جلب سیار با دستور جلب چیست؟

حکم جلب عادی یا حکم جلب سیار در اصل موضوع و نحوه اجرا و همچنین ماهیت عمل حقوقی تفاوتی با یکدیگر ندارد. همانطور که پیش تر گفته شد؛ هنگامی که گفته شود دادگاه حکم صادر کرده است به این معنی است که دادگاه تصمیم خود را در خصوص دعوا گرفته است. اما زمانی که قاضی پرونده دستور جلب شخص بدهکار یا شخص متهم را صادر می کند منظور دستگیری فرد و مراجعه او به دادگاه است. شاکی با شکایت از طرف دعوا و در صورت مشخص شدن محکومیت متهم از دادگاه خواستار اجرای حکم می شود. برای دعوای امور مالی شاکی لیست همه اموال متهم را به ارائه می دهد تا با توقیف اموال شخص را در پرداخت بدهی خود تحت فشار قرار دهند که در صورت عدم پرداخت اموال او برای پرداخت بدهی وی در مزایده فروش قرار گرفته می شود. چنانچه اموالی از وی شناسایی نشود دادگاه حکم جلب وی را صادر خواهد کرد.

پس مطابق قانون بدهکار برای پرداخت بدهی خود به دادگاه خوانده می شود و دستور جلب برای پرداخت بدهی صادر می شود اما حکم جلب زمانی است که بدهکار در هیچ شرایطی بدهی خود را پرداخت نکند در نهایت حکم جلب وی صادر خواهد شد خواه حکم جلب سیار و یا حکم جلب عادی فرقی در اصل موضوع ندارد. چنانچه متهم نیز فوت کند بدهی او به ورثه منتقل می شود و باید وراث بدهی متوفی را پرداخت نمایند. پس دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که شاید برخی دستور جلب با حکم جلب را اشتباه متصور شوند. اما در نهایت برای صدور حکم مربوطه بایستی یک سری شرایط لازم ‌وجود داشته باشد. شاید در طول متن ارائه شده متوجه شرایط صدور این حکم شده باشید اما لازم است تا بار دیگر و به صورت پیوسته این شرایط ذکر شوند.

شرایط صدور حکم جلب سیار چیست؟

برای صدور حکم جلب سیار شرایط عام و خاصی وجود دارد که دادگاه با در نظر گرفتن این شرایط اقدام به صدور چنین حکمی خواهد کرد که روند صدور این حکم پیچیده و زمان بر است. این شرایط به شرح زیر است؛

صدور حکم جلب چه سیار و چه عادی برای پایان دعوا و فیصله دادن آن است پس شرط لازم صدور این حکم این است که اقدامات لازم و فرایند شکایت شاکی به درستی و مطابق قانون انجام شده باشد سپس حکم صادر خواهد شد.

زمانی جلب سیار به صورت حکم صادر می شود که دادگاه متهم را بدهکار شناخته و او را طب حکمی محکوم کرده باشد.

زمانی که آدرس مشخصی از محکوم در دست نباشد.

زمانی که محکوم فراری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×