شرایط انحلال عقد هبه

شرایط انحلال عقد هبه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط انحلال عقد هبه

شرایط انحلال عقد هبه

انحلال عقد هبه در چه شرایطی صورت می گیرد؟ انحلال عقد هبه چگونه صورت می گیرد؟ انحلال عقد هبه دارای چه نکات قانونی است که باید آنها را درنظر بگیریم؟ انحلال عقد هبه تا چه اندازه می تواند برای افراد موثر باشد و شرایط نسبتا خوبی را برای آنها ایجاد کند؟ انحلال عقد هبه را از طریق چه راه های قانونی می توان به نتیجه برسند؟ در مورد انحلال عقد هبه  چه می دانید؟ آیا منبع معتبر و قانونی وجود دارد که از طریق آن بتوانیم در مورد انحلال عقد هبه  اطلاعات دقیقی بدست آوریم؟ در چه شرایطی باید به سراغ انحلال عقد هبه رفت؟ آیا همه افراد میتوانند برای انحلال عقد هبه  اقدام کنند؟

انحلال عقد هبه دارای شرایط خاصی است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. به همین دلیل نیز به تمامی افراد توصیه می کنیم که اطلاعات قانونی و حقوقی را در مورد انحلال عقد هبه بدست آورند تا بتوانند در جریان دادرسی پرونده هایی که با آنها درگیر می شوند دچار مشکلات متعددی شوند و شرایط نسبتا مساعدی را پشت سر بگذارند. انحلال عقد هبه در بسیاری از موارد می تواند بسیار موثر باشد و افراد را از بوجود آمدن آسیب ها و خسارات بیار زیادی حفظ کند. به همین دلیل نیز به همه افرادی که به سراغ انحلال عقد هبه می روند توصیه می کنیم که در ابتدا اطلاعات قانونی و دقیقی در مورد مسائل مختلف در این حوزه بدست آوردند و سپس از طریق مراجع قضایی به سراغ اجرایی کردن پرونده دعاوی مختلفی که با ان درگیر شده اند بروند.

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در مورد انحلال عقد هبه اطلاعات قانونی بدست آورید و شرایط قانونی در مورد انحلال عقد هبه در جریان دادرسی پرونده های خود ایجاد کنید به شما توصیه می کنیم که در ادامه متن با ما همراه باشید تا به صورت دقیق تمامی جزئیات مربوط به انحلال عقد هبه را به شما معرفی کنیم و درمورد آنها صحبت کنیم.

انحلال عقد هبه در چه مواردی صورت می گیرد؟

انحلال عقد هبه در شرایط خاصی صورت می گیرد و افراد برای انکه در مورد این موارد اطلاعات دقیقی بدست آورند باید بتوانند در مورد جزییات قانونی و حقوقی مربوط به آنها آگاهی های لازم را کسب کنند. موارد مربوط به انحلال عقد هبه را به صورت دقیق و دسته بندی شده به شما معرفی می کنیم:

انحلال عقد هبه در صورت عدم توافق طرفین: این مسئله کاملا طبیعی است در صورتی که طرفین عقد به توافق نرسند عقد هبه به صورت کامل منحل شود؛ چرا که یکی از اساسی ترین و اصلی ترین شرط صحت عقد هبه آن است که هر دو طرف منعقد کننده عقد رضایت کامل داشته باشند.

انحلال عقد هبه در صورت عدم رضایت طرفین: مسئله مهمی که در مورد شرایط انحلال عقد هبه باید بدانید آن است که برای آن که قدرت اراده بتواند یک عمل حقوقی را ایجاد کند باید شرایط الزام آور داشته باشد و در آنها قصد وجود نیز دیده شود و رضای حاله نیز به طور کامل از عیب عاری باشد.

 انحلال عقد هبه در صورت عدم اهلیت: اهلیت نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورهای عقد هبه محسوب می شود. اهلیت به معنای قدرت اراده و تشخیص داشت باشد. به همین دلیل نیز افرادی که سفیه و صغیر و مجنون محسوب می گرند نمی توانند در جریان عقد هبه به درستی عمل کنند و در صورتی که سفاهت، صغارت، مجنونیت آنها مشخص شود در شرایط انحلال عقد هبه وجود دارد.

انحلال عقد هبه در صورت عدم مشروعیت: مسئله مهمی که باید بدانید آن است که قد هبه نیز باید مانند بسیاری دیگر از عقود دارای اعتبار قانونی و مشروعیت باشد. پس کاملاغ طبیعی است که در صورت عدم وجود مشروعیت، انحلال عقد هبه صورت گیرد.

انحلال عقد هبه در موارد رجوع از هبه: یکی از مهمترین خصوصیات عقد هبه آن است که قابلیت رجوع در آن وجود دارد و فرد واهب هر زمان که بخواهد به راحتی می تواند از آن رجوع کند. در برخی زا موارد که قانون انها را مشخص کرده است در صورت رجوع از هبه امکان انحلال عقد هبه نیز بوجود می آید.

شرایط انحلال عقد هبه (1)
شرایط انحلال عقد هبه (1)

انحلال عقد هبه در قانون مدنی

انحلال عقد هبه در قانون کشور ما دارای اهمیت بسیار زیادی است و این موضوع به نحوی است که قانونگذار کشور ما مفاد قانونی مشخصی را در قانون مدنی به موضوع انحلال عقد هبه اختصاص داده است که به صورت خلاصه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

هبه واقع نمی‌شود مگر با قبول و قبض متهب اعم از اینکه مباشر قبض خود متهب باشد یا وکیل او و قبض بدون اذن واهب اثری‌ندارد. در هبه به صغیر یا مجنون یا سفیه قبض ولی معتبر است. در صورتیکه عین موهوبه در ید متهب باشد محتاج بقبض نیست. هبه ممکن است معوض باشد و بنابراین واهب می‌تواند شرط کند که متهب مالی را باو هبه کند یا عمل مشروعی را مجاناً بجا آورد. اگر قبل از قبض واهب یا متهب فوت کند هبه باطل می‌شود.

بعد از قبض نیز واهب می‌تواند بابقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل: در صورتیکه متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد. در صورتیکه هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد. در صورتی که عین موهوبه از مالکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل این‏که متهّب به واسطه فَلَس محجور شود، خواه اختیاراً مثل اینکه عین موهوبه برهن داده شود. در صورتیکه در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

در صورت رجوع واهب نماآت عین موهوبه اگر متصل باشد مال واهب و اگر منفصل باشد مال متهب خواهد بود. بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست. هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد. اگر کسی مالی را به عنوان صدقه به دیگری بدهد حق رجوع ندارد. هبه عقدی است که بموجب آن یکنفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک میکند تملیک‌کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه میگویند. واهب باید برای معامله و تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×