رجوع در طلاق توافقی

رجوع در طلاق توافقی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

رجوع در طلاق توافقی

رجوع در طلاق توافقی امکان پذیر است یا خیر؟

در مورد موضوع رجوع در طلاق توافقی ابتدا بهتر است مباحثی از قبیل رجوع، انواع طلاق و طلاق توافقی و … را به طور جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و سپس در مورد اینکه آیا از نظر قانونی، رجوع در طلاق توافقی امکان پذیر است یا خیر صحبت کنیم. در حال حاضر به دلیل افزایش آمار طلاق های توافقی، افرادی زیادی پیرامون مسئله رجوع در طلاق توافقی سوالاتی مطرح می کنند که یکی از مهم ترین این سوالات امکان پذیر بودن رجوع در طلاق توافقی است. جهت کسب اطلاعات سودمند در این زمینه با ما همراه باشید.

رجوع چیست و شرایط وقوع آن کدامند؟

رجوع از نظر لغوی به معنی مراجعه کردن و در مورد طلاق به معنی مراجعه مرد به زن (زوج به زوجه) پس از جاری شدن حکم طلاق است. در هر نوع طلاقی که در آن رجوع امکان پذیر باشد، زوجیت زن و مرد پس از رجوع بدون آنکه مجددا نیاز به عقد نکاح باشد بلامانع و قانونی می شود. اما زوج و زوجه در هر شرایط و هر زمان امکان رجوع ندارند و این اتفاق از نظر قانونی تنها تحت شرایط خاصی انجام می شود.

شرایط وقوع رجوع:

رجوع ،باید از سمت زوج (مرد) صورت گیرد.

رجوع، تنها در زمان عده امکان پذیر است.

رجوع، هم به صورت قولی و هم به صورت عملی قابل انجام است.

رجوع، نیازمند خواندن عقد نکاح مجدد نیست (اما از نظر قانونی ثبت آن لازم است).

در مورد دوم لازم است توجه داشته باشید که عده در ماده 1150 قانون مدنی کشور تعریف شده است که عین آن به این صورت می باشد: “عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند.”

هر چند که مدت زمان عده در موارد مختلف همچون وفات زوج، طلاق، نکاح منقطع و … متفاوت است، اما ما در اینجا تنها در مورد مدت زمان عده زن پس از طلاق صحبت می کنیم. در مورد ازدواج دائم، عده طلاق برابر با سه ماه پاک شده از حیض است و در صورتی که زن قاعده نمی شود اما به سن یائسگی نیز نرسیده است این مدت زمان همان سه ماه خواهد بود. در مورد زن باردار مدت زمان عده تا پایان بارداری است و در مورد زن یائسه و زنی که بین او و همسرش مقاربت یا نزدیکی صورت نگرفته باشد عده وجود ندارد.

در مورد سوم نیز که به قابل قبول بودن رجوع هم به صورت قولی و هم به صورت عملی اشاره دارد، منظور از رجوع به صورت قولی این است که مرد با گفتار خود و به کار بردن کلمات محبت آمیز تمایل خود ادامه زوجیت را نشان دهد و منظور از رجوع به صورت عملی آن است که مرد با افعال خود و به صورت عملی درخواست ادامه زندگی مشترک را مطرح نماید این افعال می تواند شامل بوسیدن، لمس کردن، بغل کردن و یا مقاربت جنسی باشد.

رجوع در طلاق توافقی و تقسیم طلاق به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن

طلاق در حالت کلی به دو نوع، طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می شود که منظور از طلاق رجعی (همانطور که از نام آن پیداست) طلاقی است که قابل رجوع می باشد اما طلاق بائن طلاقی را گویند که در آن امکان رجوع وجود ندارد. طلاق بائن از آنجایی که قابل رجوع نمی باشد به محض جاری شدن حکم طلاق زن و مرد از یکدیگر جدا شده و در صورتی که تمایل به ادامه زندگی مشترک از طرف مرد مطرح شود بایستی عقد نکاح بین آنها مجدد منعقد گردد. به عنوان مثال طلاق خلع و مبارات از جمله طلاق های بائن محسوب می شود که در آن ادامه زوجیت بین زوجین منوط به عقد نکاح مجدد است. اما حال این پرسش مطرح می شود که در مورد طلاق توافقی این موضوع از نظر قانونی چه شرایطی دارد؟ آیا مردی که زن خود را به صورت توافقی طلاق داده است می تواند بدون نیاز به عقد نکاح مجدد در زمان عده به او رجوع نماید؟ برای بررسی این مسئله که موضوع اصلی این مقاله است ابتدا توضیح کوتاهی در مورد طلاق توافقی می دهیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی برای جاری شدن حکم طلاق توافق می کنند. توافق بر سر مسائل مالی می تواند شامل توافق بر پرداخت یا عدم پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل و … باشد و توافق بر سر مسائل غیر مالی توافق بر سر مسائلی چون حضانت فرزند یا فرزندان مشترک را شامل شود. دادگاه در این مورد پس از بررسی توافقات انجام شده به صورت کاملا قانونی می تواند اقدامات لازم برای جاری شدن حکم طلاق بین زوج را به انجام برساند.

آیا رجوع در طلاق توافقی امکان پذیر است؟

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که ما امکان پذیر بودن یا نبودن رجوع در طلاق توافقی را در حالتی بررسی می کنیم که طلاق پس از وقوع نزدیکی بین زوجین صورت پذیرد. در صورتی که حکم طلاق چه به صورت توافقی و چه به صورت غیر توافقی پیش از وقوع نزدیکی بین زن و مرد جاری شود به هیچ عنوان امکان رجوع ندارد و برای زوجیت آنها بایستی عقد نکاح مجدد صورت پذیرد.

در قانون کشور ما از آنجایی که اصل حفظ بنیان خانواده بسیار ارزشمند تلقی می شود،اغلب انواع طلاق در زمره طلاق رجعی قرار می گیرند که امکان رجوع در آنها وجود دارد. اما در طلاق توافقی از آنجایی که این نوع طلاق با خواست و توافق طرفین (زوج و زوجه) اتفاق می افتد، آن را در دسته طلاق های بائن جای داده اند که این امر به نوعی احترام به توافقات قانونی انجام شده بین دو فرد بالغ نیز محسوب می شود. پس امکان رجوع در طلاق توافقی وجود ندارد و زوجین در صورتی که تمایل به ادامه زندگی مشترک پس از طلاق داشته باشند بایستی عقد نکاح مجدد بین آنها صورت پذیرد.

برای داشتن یک وکیل خانواده مجرب، متخصص و مسئول که دعاوی خانوادگی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن حل و به سرانجام برساند و از این طریق از فشارهای روانی ایجاد شده بکاهد می توانید از وکلای ما در گروه وکلای پارسا، دارای بهترین و متبحرترین وکلای خانواده خانم و آقا استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×