دادخواست طلاق از جانب مرد

دادخواست طلاق از جانب مرد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادخواست طلاق از جانب مرد

دادخواست طلاق از جانب مرد یکی از انواع دادخواست های طلاق می باشد که همانطور که مشخص است این دادخواست از سوی مرد به دادگاه خانواده ارائه خواهد شد. طلاق یکی از اختیارات مرد است اما طبق قانون مرد هر زمان که بخواهد نمی تواند زن خود را طلاق دهد و یا درخواست طلاق بدهد و همچنین صدور حکم طلاق در درخواست طلاق از جانب مرد مبنی بر شرایطی است که در ادامه این مقاله به جهات مختلف دادخواست طلاق از جانب مرد و انواع دادخواست طلاق خواهیم پرداخت.

انواع دادخواست طلاق کدام است؟

دادخواست طلاق از جانب مرد یکی از حالت های دادخواست طلاق در قانون است.

زمانی که زوجین با یکدیگر توافق نمایند و برای امر طلاق درخواست مشترک ارائه می دهند و این درخواست دادخواست طلاق توافقی نام دارد و در کمترین زمان حکم طلاق صادر خواهد شد و در خصوص مهریه و موارد دیگر حق و حقوق زن به توافق رسیده اند.

دادخواست طلاق از جانب زن یکی از حالت های درخواست طلاق است که زن در صورت وجود شرایطی مجاز به ارائه دادخواست طلاق خواهد بود. مثلا ترک خانه و منزل از جانب مرد، اعتیاد یا بیماری واگیر دار، داشتن محکومیت کیفری، عدم پرداخت نفقه و موارد دیگر که در این حالت ممکن است صدور طلاق به مدت چند سال طول بکشد.

دادخواست طلاق از جانب مرد نیز یکی از حالت های درخواست طلاق است و در این حالت مرد باید به برخی از شروط عمل نماید تا حکم طلاق از جانب دادگاه خانواده صادر شود. در ادامه این مقاله به نکات حقوقی دادخواست مزبور خواهیم پرداخت.

دادخواست طلاق از جانب مرد به چه صورت است؟

همانطور گفته شد؛ دادخواست طلاق از جانب مرد یکی از حالت های طلاق است. دادخواست طلاق یا به صورت توافقی و یا از جانب زن و در مواردی از جانب مرد می باشد در حالت کلی طبق ماده 1133 قانون مدنی ایران طلاق از اختیارات مرد است و زن در حالت و شرایطی که مرد شرایط ضمن نکاح را انجام نداده باشد، حق ارائه دادخواست طلاق را خواهد داشت. اما دادخواست طلاق از جانب مرد نیز دارای شرایطی است که در ذیل متن به آن خواهیم پرداخت. در واقع با وجود اینکه طلاق حق مرد تعیین شده است اما در صورتی که زن ناراضی باشد روند طلاق ممکن است یک سال طول بکشد. اما نکته مهم این است که در هر صورت طلاق صورت می گیرد زیرا مرد درخواست طلاق داده است. دادخواست طلاق چه از جانب مرد و چه زن ممکن است در دادگاه بدوی حکم صادر نشود و به مرحله تجدید نظر و اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع داده شود.

شروط قبول دادخواست طلاق از جانب مرد چیست؟

ارائه دادخواست طلاق از جانب مرد مانع اجرای ماده 29 قانون حمایت از خانواده نمی شود. در نوع دادخواست طلاق توافقی زن و مرد در خصوص مهریه و نفقه و حضانت فرزندان به توافق می رسند اما در دادخواست طلاق از جانب مرد و یا زن در روند رسیدگی به دادخواست و با مبادرت قاضی در خصوص حق و حقوق طرفین تصمیم گیری خواهد شد. بدهی است در هیچ حالتی مهریه زن طبق قانون از بین نمی رود مگر اینکه زن در قبال حق و حقوقی دیگر مانند حضانت فرزندان و یا رضایت مرد برای طلاق راضی به بخشش مهریه شود.

بنابراین شرط قبول دادخواست طلاق از جانب مرد در دادگاه خانواده منوط به پرداخت تمامی حق و حقوق مادی و معنوی زن است. مهریه و اجرت المثل زن و حضانت فرزندان در صورت خواسته زن از حقوق مادی و معنوی زوجه بوده و مرد ملزم به پرداخت و رعایت آن ها می باشد. رضایت و یا عدم رضایت زن به طلاق مانع از اجرای طلاق نخواهد شد و فقط در صورت عدم رضایت وی ممکن است روند اجرای طلاق یک سال طول بکشد. حکم طلاق صادر شده در صورت تقاضای طلاق از جانب مرد از نوع طلاق رجعی است به این معنی مرد می تواند در مدت عده سه ماهه به زن رجوع نماید و دوباره با یکدیگر زندگی کنند. اما صدور حکم طلاق زنان یائسه و یا دختران باکره از نوع بائن بوده و مرد نمی تواند در مدت عده به زن رجوع کند.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

رای صادره از دادگاه در خصوص دادخواست طلاق از جانب مرد گواهی عدم سازش نام دارد. طرفین دادخواست باید ظرف مدت سه ماه به دفتر ثبت اسناد برای باطل کردن سند ازدواج اقدام نمایند و در صورتی که مرد برای باطل نمودن سند ازدواج در این مدت سه ماه اقدامی انجام ندهد، رای صادر شده فاقد اعتبار و از درجه اعتبار و استناد ساقط است. پس از صدور این حکم مرد باید مهریه را به زن پرداخت نماید و در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، از سوی دادگاه قسط بندی خواهد شد. در صورتی که مبلغ مهریه زیاد بوده و از سوی دادگاه قسط بندی نشده باشد مرد با ارائه دادخواست اعسار درخواست تقسیط مبلغ مهریه را داشته باشد. دادگاه نیز پس از شنیدن اظهارات زن در اینباره و شهادت شهود در مورد اعسار مرد حکم مربوط به اعسار مرد را صادر خواهد کرد. حضانت فرزندان و پرداخت نفقه فرزندان نیز بر اساس قانون و مصلحت دادگاه صورت می گیرد. لازم به تذکر است که مهریه زن باکره نصف مبلغ مهریه توافقی خواهد بود.

نحوه تنظیم دادخواست طلاق از جانب مرد به چه شیوه ای است؟

تنظیم دادخواست طلاق از جانب مرد به شیوه ای است که بایستی علت و دلیل ارائه این درخواست در فرم مخصوص دادخواست نوشته شود. همچنین بایستی با ذکر مشخصات همسر و مشخصات درخواست کننده باشد. متن دادخواست باید به شیوه ای قانونی و با ذکر ادله و دلیل درخواست صورت بگیرد. مثلا مرد علت درخواست طلاق را عدم سازش، بد دهانی و یا خیانت و یا هر دلیل دیگری که مرد را برای ارائه درخواست مجبور کرده است و باید دلایل برای دادگاه قانع کننده باشد و اظهارات زن نیز در این باره استماع خواهد شد. البته چنان گفته شد در صدور حکم طلاق از بابت زمانی تاثیر گذار است و در هر صورت حکم طلاق صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×