خرید ملک با تفویض وکالت در قانون

خرید ملک با تفویض وکالت در قانون (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

خرید ملک با تفویض وکالت در قانون

خرید ملک با تفویض وکالت در قانون

خرید ملک با تفویض وکالت به چه معنی است؟ شرایط خرید ملک با تفویض وکالت چیست؟ مهمترین نکات خرید ملک با تفویض وکالت چیست؟ در چه شرایطی امکان خرید ملک با تفویض وکالت وجود دارد؟ معایب خرید ملک با تفویض وکالت چیست؟ مزایای خرید ملک با تفویض وکالت چیست؟ چگونه می توان از خرید ملک با تفویض وکالت استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرید ملک با تفویض وکالت چیست؟ مهمترین نکاتی که در خرید ملک با تفویض وکالت باید رعایت کنیم چیست؟

خرید ملک با تفویض وکالت یکی از روش های نقل و انتقال ملکی در کشور محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده و سریع خرید ملک با تفویض وکالت را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که فروشنده با دادن وکالت بلاعزل به خریدار تمامی مراحل سند زدن و انتقال ملک را به وی می سپارد. مهمترین مزیت این روش سرعت در انجام کار است. در واقع به کمک این وکالت نامه خریدار می تواند به تنهایی این مسیر را برود، پس نیاز به هماهنگی و … وجود ندارد. از طرف دیگر فروشنده نیز درگیر این مسیر نمی شود و به زندگی خود ادامه می دهد!

اما مسئله ای که وجود دارد این است که دعاوی مختلفی در خصوص خرید ملک با تفویض وکالت در دادگاه های حقوقی و کیفری ایران ایجاد شده است. علت این موضوع این است که خرید ملک با تفویض وکالت شرایط قانونی خاص محسوب می شود و امکان کلاهبرداری و یا فروش مال غیر در آن بسیار است. از این رو دعاوی متعددی در این حوزه تشکیل شده است. بنابراین بهترین کار این است که قبل از این که بخواهید درگیر چنین مسیرهایی شوید از چارچوب و شرایط قانونی این روش خرید و فروش مطلع  شوید. اما در نهایت یادتان باشد که بهترین کار همراه داشتن یک وکیل حقوقی مجرب در این حوزه است.

خرید ملک با تفویض وکالت و نگاه به چند مفهوم

خرید ملک با تفویض وکالت بر اساس دو مفهوم قرارداد و وکالت بلاعزل تشکیل شده است. از این رو بهتر است برای درک موضوع این مفاهیم را مورد بررسی قرار دهیم. مسئله ای که وجود دارد این است که وکالت خود یک قرارداد است. بنابراین شناخت نوع قرارداد می تواند روند و چارچوب های قانونی آن مانند انعقاد یا شرایط انحلال آن را به  ما نشان دهد.

به طور کلی قرارداد بدین معنی است که طرفین برای رسیدن به یک هدف مشترک تعهداتی را متقبل می شوند. این تعهدات از دید قانون لازم الاجرا شناخته می شود. اگر بخواهیم کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم می توانیم بگوییم که پایه و اساس تمامی قوانین بر اساس مفهوم قراردادها ایجاد شده است. در قانون ایران از دو عنوان قرارداد تحت عنوان قرارداد لازم و جایز استفاده شده است.

قرارداد جایز قراردادی است که انعقاد و انحلال آن شرایط قانونی خاصی ندارد. به نوعی طرفین می توانند بدون هیچ پیش شرط قانونی قرارداد را منحل کنند. قرارداد وکالت، قرارداد های خطی و … از انواع این دست قراردادها محسوب می شود. اما قرارداد لازم انعقاد و انحلال خاصی دارد. به نوعی طرفین تنها زمانی امکان انحلال قرارداد لازم را دارند که یکی از چهار حالت  ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد و اقاله ایجاد شود. قرارداد خرید و فروش ملک یا قرارداد وکالت بلاعزل از این نوع وکالت است.

وکالت بلاعزل در واقع یک قرارداد لازم است که موکل حق عزل وکیل را از خود سلب می کند. بنابراین به جز استعفای وکیل و چهار راه گفته شده در خصوص انحلال قرارداد لازم امکان انحلال این قرارداد وجود ندارد. در خصوص انتقال ملک نیز با تفویض یک وکالت بلاعزل به خریدار این تصور ایجاد می شود که خریدار می تواند با خیال راحت نسبت به انتقال ملک اقدام کند. اما آیا در واقعیت نیز چنین است؟

خرید ملک با تفویض وکالت چه معایبی دارد؟

مزایای خرید ملک با تفویض وکالت را می توان عمدتا سرعت در انجام کار و راحتی آن دانست. اما این مسیر معایب مهمی دارد. اولین عیب بزرگی که می توان در خصوص خرید ملک با تفویض وکالت دانست، نوع تصور افراد جامعه نسبت به وکالت بلاعزل است. در واقع این تصور در جامعه وجود دارد که موکل با دادن وکالت بلاعزل عملا تمامی اختیارات را از خود عزل کرده است. اما این یک تصور کاملا اشتباه است.

در واقع در وکالت بلاعزل هم موکل و هم وکیل توانایی استفاده از این اختیارات را دارند. بنابراین علاوه بر خریدار خود فروشنده نیز همچنان  قادر به انتقال سند می باشد. بنابراین ممکن است فروشنده با دادن وکالت بلاعزل به خریداری سرمایه او را بگیرد و با انتقال سند قطعی به نام خریداری دیگر اقدام به فروش مجدد ملک کند. این اختیاری است که در خرید ملک با تفویض وکالت ایجاد می شود.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که همانطور که گفته شد با وجود این که انحلال وکالت بلاعزل کار سختی است اما دور از ذهن نیز نمی باشد. به طور مثال با مرگ فروشنده به عنوان موکل عملا این قرارداد و وکالت نیز منحل می شود و خریدار امکان انتقال سند را از دست می دهد. بنابراین گفته می شود تا جایی که امکان پذیر است خریدار باید به  سرعت نسبت به انتقال سند به نام خود اقدام کند.

خرید ملک با تفویض وکالت در قانون (2)
خرید ملک با تفویض وکالت در قانون (2)

خرید ملک با تفویض وکالت و رعایت چند نکته مهم

خرید ملک با تفویض وکالت همانطور که بیان شده مشکلات خاصی به همراه دارد. از این رو اگر ناچار به این کار هستید و یا فکر می کنید بهتر است به واسطه وکالت نسبت به خرید ملک اقدام کنید حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید.  در کنار این بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

اول این که یادتان باشد دادن وکالت بلاعزل به معنی مالکیت ملک نیست. بنابراین بهترین کار این است که در حین دادن وکالت بلاعزل، از فروشنده بخواهید مبایعه نامه ای نیز تنظیم شود تا مالکیت ملک مشخص شود. نکته دیگر این است که در وکالت نامه باید قید شود که فروشنده حق دادن وکالت فروش دیگری به فرد ثالث ندارد. این نکات اولین و پایه ای ترین نکاتی است که می تواند خریدار را از ورود به یک ورطه کلاهبرداری دور نگه دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×