جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

وکیل برای جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

یکی از جرم های رایج، تخریب اموال تاریخی فرهنگی است که مجازات هایی نیز برای آن تعیین شده است. برای شکایت در مورد این جرم باید سازمان میراث فرهنگی از طریق نماینده ی حقوقی اش وارد عمل شده و شکایتی علیه متخلفان  این حوزه تنظیم نماید. جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی باید حتما توسط سازمان میراث فرهنگی مطرح  و پیگیری شود و افراد جامعه نمی توانند از متخلفان این حوزه شکایت نمایند.

مفهوم جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

در بررسی جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی، ابتدا باید با مفهوم و جرم تخریب آشنا شویم.  تخریب یعنی وارد آوردن صدمه ی عمدی که به موجب آن مال یا شیء متعلق به فرد دیگری دچار نقصان شده و یا از بین برود اما شرط تحقق جرم آن است که حتما ضرری به مال فرد دیگری وارد شود. حال به بررسی جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی در قانون مجازات اسلامی می پردازیم. اگر فردی قسمتی یا تمام مکان ها، بنا ها، اشیاء، مجسمه  و آثار تاریخی و فرهنگی که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده را تخریب نماید، باید خسارت پرداخت نموده و علاوه بر پرداخت خسارت، به یک سال تا ده سال حبس محکوم می شود. قانون مجازات اسلامی در مواد 558 الی 569 به بررسی جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی پرداخته و کلیات و موارد مطرح شده در این جرم را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه در مورد این مواد قانونی صحبت خواهیم کرد.

بررسی جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

اموال تاریخی و فرهنگی، آثاری هستند که از گذشتگان بر جای مانده اند و ارزش فرهنگی بالایی دارند. این اموال شامل بنا، مجسمه، مقبره، مسجد و ….  است و بعضی از این آثار ارزش جهانی دارند و در لیست آثار ملی ایران ثبت شده اند. هر چند جرم تخریب در هر نوعی می تواند ضرر های زیادی را با خود به همراه داشته باشد لیکن تخریب اموال تاریخی فرهنگی به گونه ی دیگری است و از بین بردن آثار ملی ،  در واقع نابود کردن ارزش ها و پیشینه ی ارزشمند تاریخی یک ملت است. این آثار متعلق به فرد خاصی نیستند بلکه بیان کننده ی گذشته ی  یک به یک مردم عزیز ایران است. تخریب اموال تاریخی فرهنگی و سرقت اشیاء ارزشمند موجود در این مکان ها،  هر دو جرم های جداگانه ای محسوب می شوند که سازمان میراث فرهنگی باید به آن ورود نموده و با متخلفان این حوزه با دقت و درایت کافی برخورد نماید. مجازات های تعیین شده برای این دسته از مجرمان باید جنبه ی بازدارنده داشته باشد تا افراد دیگر دست به موارد اینچنین نزنند و در حفظ اموال تاریخی و فرهنگی سرزمینمان کوشا باشند. مجرمان سرقت اموال تاریخی و فرهنگی ، علاوه بر برگرداندن اموال، باید حبس از یک سال تا پنج سال را نیز تحمل نمایند.

تخریب اموال تاریخی فرهنگی و جرم های مشابه آن

هر گونه ساخت و ساز در حریم بنا های متعلق به  میراث فرهنگی و تاریخی کشور باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی و تحت نظارت کارشناسان این سازمان انجام شود. زیرا ممکن است فعالیت های ساختمانی در حریم ابنیه ی تاریخی به بافت آن ها آسیب وارد نماید. حال اگر فردی بدون اجازه از میراث فرهنگی، فعالیتی را در حریم بنا های تاریخی انجام دهد که به موجب آن تخریب اموال تاریخی فرهنگی صورت گیرد، جرم بوده و متخلف باید خسارت های وارده را پرداخت نماید و علاوه بر آن به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

تخریب اموال تاریخی فرهنگی شامل چه مواردی است؟

اموال تاریخی و  فرهنگی منحصر به بنا ها و ساختمان های قدیمی و تاریخی نیست و شامل مواردی مثل مجسمه، مقبره ، اشیاء، ستون ها و … نیز می شود. علاوه بر جرم مطرح شده در بالا، یعنی تخریب اموال تاریخی فرهنگی، ممکن است افرادی اقدام به خروج این آثار ارزشمند از کشور نمایند که خروج این اموال قاچاق محسوب می شود و مجرمان علاوه بر اینکه باید دو برابر قیمت موضوع قاچاق را پرداخت نمایند، باید شیء تاریخی را به میراث فرهنگی تحویل داده و قانون گذار مجازات از یک تا سه سال حبس را برای متهمان این حوزه در نظر گرفته است. نمونه های مشابه این جرم، حفاری در آثار تاریخی است که به موجب آن بنا های تاریخی و فرهنگی تخریب می شوند . در این صورت کلیه ابزار آلات حفاری و اشیاء مکشوفه از حفاری به نفع سازمان میراث فرهنگی و به نفع دولت ضبط خواهد شد و علاوه بر این افراد مجرم به حداکثر مجازات تعیین شده در قانون محکوم می شوند.

مواد قانونی مرتبط با جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی

ماده 558 الی 569 قانون مجازات اسلامی در مورد جرم تخریب اموال تاریخی نکاتی را بیان می کند و ابعاد و جوانب این جرم را به طور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. بررسی و مطالعه ی این مواد قانونی به روشنی بیان می کند که قانون گذار تا چه میزان به ارزش و اهمیت بنا های تاریخی و ابنیه ی ارزشمند ملی کشور توجه داشته و برای آن مجازات های شدیدی را تعیین نموده است. حساسیت دولت و اداره ی میراث فرهنگی بر روی تمامی اموال، اشیاء و ابنیه ای که به ثبت ملی رسیده اند، زیاد است و مجازات های تعیین شده از آن جنبه ی بازدارنده دارد. یکی دیگر از مواد قانونی مطرح شده در بالا ماده ی 566 قانون مجازات اسلامی است. در این قانون بیان می شود که چنانچه فردی از نمونه های آثار تاریخی، نمونه ای تقلبی بسازد و آن را حمل و نگهداری نموده و تصمیم بر فروش آن را داشته باشد،  از 91 روز الی 6 ماه به حبس محکوم خواهد شد و بر اساس نظر کارشناس میراث فرهنگی به میزان نصف قیمت اثر را به عنوان جریمه باید پرداخت نماید. برای درک دقیق و درست از مواد قانونی مطرح در قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم تخریب اموال تاریخی فرهنگی باید مواد قانونی آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و با دریافت مشاوره از وکلا و متخصصان این حوزه نکات و مطالب مهم را دریافت نمود و آن استفاده کرد.

مطالب مرتبط

نوشتن لایحه توسط وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×