تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه

تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه

عبارت هایی مثل مبایعه نامه و قولنامه و صلح نامه از جمله ی عبارت هایی هستند که بسیار شنیده می شوند. اما باید بدانیم که این کلمات با هم متفاوت می باشند. در این محتوا ما قصد داریم در خصوص تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه صحبت کنیم. ابتدا سعی می کنیم معنی این دو کلمه را بیان کنیم. مبایعه نامه از دو کلمه ی مبایعه و نامه تشکیل شده است. کلمه ی مبایعه، از بیعت کردن و بیعت گرفتن به دست می آید. منظور از این بیعت کردن، خرید و فروش یک محصول یا هر چیز دیگری می تواند باشد. در واقع افراد برای خرید و فروش یک چیز با هم بیعت می کنند و به این وضعیت مبایعه می گویند. بهتر است بگوییم مبایعه نامه یک نوع توافق بین خریدار و فروشنده می باشد که به عنوان یک مدرک نیز اعتبار دارد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مبایعه نامه فقط برای ملک و املاک به کار برده نمی شود. با مبایعه نامه می توان هر چیز دیگری را نیز خریداری نمود. اما به طور عام و گسترده از مبایعه نامه برای خرید و فروش ملک و املاک بیشتر استفاده می کنند. بنابراین اولین تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه در معنی آن ها می باشد. در ارتباط با صلح نامه بهتر است مثل مبایعه نامه به ابتدا به بیان معنی کلمه بپردازیم. کلمه ی صلح در لغت به معنی سازش و توافق و آشتی بین دو چیز یا دو شخص می باشد. از گذشته نیز انعقاد قراردادهای صلح موجب پایان دادن به دعوا و کشمکش های مختلف بوده است. بر خلاف تصور عموم که استفاده از صلح نامه را فقط برای زمانی مجاز می دانند که قرار است دعوا و خشونتی پایان پذیرد، باید بگوییم که در ارتباط با انواع معامله ها و حتی اجاره ی ملک و مسکن نیز می توان از صلح نامه استفاده نمود. در ادامه ی مقاله ما قصد داریم به ترتیب به معرفی هر یک از موارد مبایعه نامه و صلح نامه و سپس تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه بپردازیم.

صلح نامه چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم موارد استفاده از صلح نامه فقط مختص پایان دادن به دعوا و نزاع نمی باشد؛ بلکه در خصوص انعقاد قراردادهای مالی نیز می توان از این نوع قرارداد استفاده کرد. به طور مثال زمانی که شما قصد اجاره ی یک منزل مسکونی یا یک واحد تجاری را دارید می توانید از صلح نامه برای بستن قرارداد استفاده کنید. به طور کلی قراردادهای صلح دو نوع می باشند. انعقاد قرارداد صلح برای برقراری سازش بین طرفین دعوا و دومین نوع آن، انعقاد قرارداد صلحی است که جایگزین سایر قراردادها خواهد شد. به طور مثال صلح نامه ای که جایگزین قرارداد اجاره می شود، از این نوع می باشد. هر صلح نامه دارای چهار رکن اصلی و اساسی می باشد. بنابراین حین انعقاد صلح نامه توجه به این چهار مورد ضروری می باشد. این چهار مورد عبارتند از مصالح، متصالح، مورد صلح و مال الصلح. مال الصلح، پول یا مال یا هر چیز دیگری می تواند باشد که شخصی آن را دریافت می کند تا در ازای آن، پیشنهاد صلح طرف مقابل را بپذیرد. مورد صلح نیز، مال یا هر چیز دیگری می باشد که طرفین در خصوص آن صلح نامه را منعقد می کنند. متصالح، شخصی است که مال را از طرف مقابل می پذیرد و مصالح، شخصی است که مال را در اختیار طرف مقابل قرار می دهد. در صورتی بین افراد مختلف در خصوص یک ملک توافق وجود نداشته باشد، با انعقاد یک صلح نامه ی ملکی می توان به سازش دست یافت. صلح نامه ی ملکی انواع مختلفی دارد که عبارتند از، صلح نامه ی خرید و فروش ملک، صلح نامه ی اجاره ی ملک، صلح نامه ی عدم تملیک ملک و صلح نامه ی انتقال منافع یک ملک.

مبایعه نامه چیست؟

 در این مقاله ما در مورد تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه صحبت می کنیم. در بالا در خصوص صلح نامه صحبت کردیم و در این قسمت در مورد مبایعه نامه صحبت خواهیم نمود.مبایعه نامه همان قولنامه می باشد. تنها تفاوتی که بین مبایعه نامه و قولنامه وجود دارد مدت زمان اعتبار آن ها می باشد. در دانش حقوق، قراردادی که بین خریدار و فروشنده منعقد می شود را مبایعه نامه می گویند؛ بین عموم مردم مبایعه نامه با نام قولنامه شناخته می شود. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم مبایعه نامه قراردادی می باشد که بر اساس آن یک نفر مالی یا چیزی را از یک شخص دیگر خریداری می کند. حین خرید و فروش یک مال یا هر چیز دیگری، بین خریدار و فروشنده یک قرارداد مکتوب تنظیم می شود که جزئیات مال و شخص خریدار و فروشنده را در آن ذکر می کنند. در برخی اسناد به جای عبارت مبایعه نامه از عبارت بیع نامه نیز استفاده می کنند. این دو عبارت مترادف می باشند. مبایعه نامه به خریدار و فروشنده این امکان را می دهد که نحوه ی خرید و ملک و جزئیات انجام این عمل را مکتوب کنند. البته باید بگوییم ارزش حقوقی مبایعه نامه به اندازه ی ارزش حقوقی یک سند نمی باشد. توصیه ی ما به شما این است که در خصوص خرید ملک یا هرچیز دیگری که قرار است با انعقاد یک مبایعه نامه انجام گیرد نهایت دقت را به خرج دهید. به طور کلی دو نوع مبایعه نامه وجود دارد. اول مبایعه نامه های رسمی و دوم مبایعه نامه های عادی می باشند. در صورت خرید یک ملک مبایعه نامه ای که بین خریدار و فروشنده ی ملک منعقد می شود یک مبایعه نامه ی عادی خواهد بود. در ارتباط با مبایعه نامه های رسمی نیز باید بگوییم، تمام مبایعه نامه های که در دفاتر اسناد رسمی و همچنین در اداره های ثبت اسناد و املاک تنظیم و مکتوب میشوند، رسمی می باشند. همچنین مبایعه نامه هایی که در نتیجه ی رای دادگاه تنظیم و تحریر شده اند در گروه مبایعه نامه های رسمی جای می گیرند.

تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه

به طور کلی باید ذکر کنیم تفاوت صلح نامه و مبایعه نامه در حق مالکیت می باشد. پس از انعقاد یک مبایعه نامه بعد از تاریخ معینی که از سوی طرفین معامله مورد تایید است، ملک به طور کامل در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت و پس از گذشت تاریخ مقرر شده فروشنده هیچ حقی در ملک یا مال مورد نظر ندارد. این در حالی است که طبق صلح نامه تا زمانی که مصالح در قید حیات می باشد می تواند از منافع مال یا ملک مورد صلح منتفع گردد. این امر ادامه دارد تا زمانی که مصالح از دنیا برود، که در این صورت تمام منافع برای متصالح خواهد بود. با این وجود دانستن تفاوت میان صلح نامه و مبایعه نامه ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×