بیمه تامین اجتماعی خویش فرما چیست؟

بیمه تامین اجتماعی خویش فرما چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

بیمه تامین اجتماعی خویش فرما چیست؟

خیلی از افراد فکر می کنند که تنها بیمه مورد اعتماد و مناسب، بیمه تامین اجتماعی کارگران و کارمندان است. شاید دلیل آن، گستردگی این بیمه در بین تمام مشاغل شرکتها و سازمانها و گستردگی در میزان افراد بیمه شده در سطح کشور باشد. اما اگر کسی شغلی ندارد و در جایی مشغول به کار نیست، یا صاحب  یک کسب و کار ساده در خانه خودش است، باید از چه بیمه ای استفاده کند؟ آیا این فرد، خودش میتواند خود را بیمه کند؟ در این مقاله قصد داریم در مورد  بیمه خویش فرما تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه بدهیم.

راهکار تامین اجتماعی برای فریلنسرها و زنان خانه دار

 اگر کسی بیمه خاصی ندارد و تحت پوشش بیمه‌ای نیست و از طرف فرد یا سازمان و شرکتی حق بیمه ای برای او واریز نمی شود، می تواند بیمه خویش فرما تامین اجتماعی را انتخاب کند. بیمه مشاغل آزاد با بیمه خویش فرما متفاوت است. چرا که در مشاغل آزاد نیز فرد در جایی مشغول به کار است و دارای کارفرما، حسابداری و … است. اما در پیش در بیمه خویش فرما تامین اجتماعی ، هر فرد برای خود حق بیمه را پرداخت می‌کند. یعنی خود فرد، کارفرمای خودش است و از این رو، لازم است که  هر ماه و در تاریخ خاصی، مبلغی را به حساب بیمه واریز کند. متناسب با نوع بیمه ای که انتخاب می شود، این مبلغ متغیر است.

یکی از بهترین مثال ها برای بیمه خویش فرما خانمهای خانه دار است. مثال دیگری که در این مورد می توان زد، افرادی که کسب و کار شخصی خودشان را  در خانه دارند و یا دورکاری می‌کند و به هر دلیل دیگری، امکان بیمه کردن آنها توسط یک کارفرما نیست. به همین دلیل می توانند از بیمه خویش فرما تامین اجتماعی استفاده کنند. به این معنا که خودشان، با مراجعه به دفاتر و یا کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی، خود را بیمه کرده و حق بیمه را هر ماه به حساب تامین اجتماعی خود واریز می‌کنند.

 قانون تاکید کرده است که هر کارگر، باید توسط کارفرمای خود، بیمه شود و همه کارمندان و کارگرانی که بالای ۱۸ سال سن دارند، مشمول قانون حق بیمه می‌شوند. بیش از ۴۳ میلیون ایرانی در حال حاضر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که در حدود ۸۰۰ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه خویش فرما تامین اجتماعی هستند.

تفاوت بیمه تامین اجتماعی خویش فرما با بیمه اجباری

این بیمه با بیمه اجباری تامین اجتماعی تفاوت‌هایی دارد.  یکی از دلایل وجود تفاوت بین بیمه خویش فرما تامین اجتماعی با بیمه اجباری (همان بیمه ای که یک کارفرما، کارگر و نیروی خود را بیمه می کند)، میزان مبلغ است. بیمه اجباری حدود 2.5 برابر بیمه خویش فرما تامین اجتماعی است. در بیمه اجباری تامین اجتماعی، اگر فرد به هر دلیلی از کار بیکار شد، مانند آنچه در بحران همه گیری کرونا برای برخی از مشاغل و حرف دیدیم،  بیمه بیکاری به وی تعلق میگیرد.

 ۷ درصد  بیمه از طرف کارگر دریافت می‌شود. اما در بیمه اختیاری همه هزینه را باید خود فرد بپردازد. در بیمه اجباری تسهیلات درمانی بیشتری به کارگر تعلق خواهد گرفت. در صورتی که در بیمه اختیاری یا خویش فرمای تامین اجتماعی، حدود ۱۴ تا ۱۸ درصد برای دریافت خدمات درمانی از فرد دریافت می شود. البته هیچ تفاوتی برای بازنشستگی کارگران در طرح اختیاری و اجباری وجود ندارد. اما تسهیلات مستمری بگیری و ازکارافتادگی بین این دو طرح متفاوت است.

روند درخواست بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

برای درخواست،  شما باید به یکی از شعبه ها یا کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه کنید و بعد از پر کردن فرم و ارائه مدارک خواسته شده یک شماره بیمه دریافت کنید و بر اساس آن شماره بیمه، هر ماه مبلغی را به حساب بیمه خود واریز کنید. مبلغ در زمان مشخص شده باید به حساب واریز شود و در غیر این صورت باعث جریمه و قطع قرارداد میشود. بعد از درخواست بیمه خویش فرما تامین اجتماعی حدود ۶۰ روز طول میکشد تا تامین اجتماعی صلاحیت فرد را برای داشتن بیمه خویش فرما تامین اجتماعی اعلام کند.

اگر شما پس از ۶۰ روز از درخواست دیدید که بیمه همچنان پاسخ به شما نداده، می توانید به سازمان بازرسی کل کشور یا بخش بازرسی اداره کل بیمه تامین اجتماعی شهرستانی که در آن سکونت دارید، مراجعه کنید.

درصد حق بیمه خویش فرما معمولاً توسط شورای عالی کار بر اساس حداقل و حداکثر حقوق و دستمزد  سالانه، و با پیشنهاد توسط وزارت تعاون و کار ابلاغ می گردد. همان طور که می دانید هر ۲۴ ماه یک بار هم این میزان حقوق و دستمزد دچار تغییر می شود و حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد.

نکته مهم آن است که حداکثر سن برای بیمه اختیاری شدند ۵۰ سال است. و اگر شما سابقه پرداخت هرگونه بیمه را برای ۱۰ سال داشته باشید، حتی اگر سن شما از ۵۰ سال نیز بیشتر باشد، بیمه خویش فرما تامین اجتماعی بدون شرط سنی برای شما قابل اجرا است.

 برای اینکه بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی ثبت کنید،  مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان، به همراه عکس لازم است .

در زمان تقاضا برای بیمه بیمه خویش فرما تامین اجتماعی باید کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه شما گذشته باشد.

مزایا و معایب بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

اما مزایا و معایب بیمه خویش فرما تامین اجتماعی چیست؟ شما با استفاده از بیمه خویش فرما تامین اجتماعی خدمات مستمری و بازنشستگی را دریافت خواهید کرد. خدمات درمانی را به طور کامل دریافت خواهید کرد. دفترچه شما به صورت مداوم تمدید خواهد شد.( البته دفترچه بیمه اجتماعی از اسفند سال ۹۹  به شکل الکترونیکی است و دیگر دفترچه کاغذی توسط سازمان تامین اجتماعی صادر نمی شود) . افراد تحت تکفل شما نیز برایشان دفترچه صادر می‌شود. همچنین برای بیمه شدگان، پرداخت هزینه‌های کفن و دفن مثل بیمه اجباری کارگران محاسبه خواهد شد. اما معایبی که این بیمه دارد چیست؟

متاسفانه این بیمه شامل هزینه های دوران بارداری، هزینه‌های دوره بیماری، بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه از کار افتادگی ناشی از کار نیست.

با توجه به همه توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم باز هم می‌توان گفت که بیمه خویش فرما تامین اجتماعی برای افراد، بهتر از بیمه نشدن یا بیمه نداشتن است. فریلنسرها و صاحبان مشاغل خانگی و … می توانند با تشکیل پرونده خود در سازمان تامین اجتماعی، با پرداخت هزینه ماهانه، بیمه خویش فرما تامین اجتماعی را به عنوان یک بیمه اطمینان دهنده داشته باشند.

مقالات مرتبط:

نوشتن لایحه توسط وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×